Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3164 ggr
[veralera]
0

Vad ska man skaffa...

Min älsklingskanin blev akutsjuk och avlivad för två dagar sen så min kära pojkvän försöker trösta mig med att jag ska få köpa en ny fin utställningskanin men kanin känns så jävla lamt, pallar inte fler…

VAD FINNS FÖR ROLIGT DJUR MAN KAN KÖPA

Är så jävla sugen på något nytt djur typ en ekorre eller något men har inte plats för en ekorre bur dock…

Finns det något djur som lite roligt, annorlunda och exotiskt men ändå någorlunda "barnsäkert"? Att bara ha en massa chinchillor som typ är ohanterbara för småungar hemma när pojken blir större känns inge vidare bra…

De blir väl inget nytt djur på ett tag just nu har man ju 30 hemma, eller nej 29 just det mario är borta BUHU men tills dess ska jag planera nogrannt…

Om de inte finns någo vidare barnvänligt djur kan ni ändå komma med förslag.. Inga goddamn insekter bara tack, they freakin me out!

Sorry för en jääävlans osammanhängande text, massvis med amningshormoner i kroppen och ett halvårs sömnlösa nätter är ingen bra kombination och med ens bäste kaninväns död är det en dödligt coctail…

zickan
0

Hum.. finns så mycket man kan ha ju :-P

Råttor eller iller brukar jag rekomendera till folk. Men pygmeigelkott om man inte vill ta hand om dom så jätte mycket.
Jird vore rätt kul. Klippmarsvin, ekorrar, gp, jerboa.. typ..
Dock kräver ju de flesa djur utrymme :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
0

Dom flesta djur i ekorr-storlek som är exotiska kräver samma yta som ekorre eller större.

Hälsningar Malin

[veralera]
0

Råttor har ja redan:P Älskar råttor, pojkvännen också:P Råttor är ju rätt barnvänliga också för även om de bits hårt när de väl biter så biter de ju nästan aldrig (så länge man har ett trevligt djur iaf:P)

Kotte har jag också en redan…

Klippmarsvin verkar rätt roligt också. Snackade med dig malin om det innan jag hämtade djuren i lund, du sa det var lagligt att ha dem i en vanlig marsvinsbur men det är ju skitlitet, hur stor bur borde man ha till sånna? Chillabur?

FÖrresten den ena råtthonan som bor hos mig födde igår morse, en hona som flyttat till en annan tjej födde nu för någon timme sen… Och en annan hona som är här kommer föda när som helst hon är gudatjock… Men en tror jag lyckats undkomma pojkarna!

Min hona tror jag fick 10 ungar, ska ge någon till kotten tror jag… Men har hittat några möjliga nya ägare till ungarna. Har förklarat att de inte får avla på dem.  De andra kullarna får jag nog ta från mamman direkt, lär inte hitta så många ägare…

Denna kommentar har tagits bort.
Fireant
0

Kontakta oss så ska vi nog komma fram till ett exotiskt djur..

*ler*

/Ante

www.lovenest.se

[veralera]
0

Ja jag skrev det i en annan tråd. Men jag älskar er sida haha! Råkade komma in på den av en slump för någon vecka sen… Har suttit och dreglat hur länge som helst över era ekorrar! haha!

Fireant
0

vi har ett par ekorrar till salu som har varit på halmstads tropikhus som nu är till salu..

Javaekorrar heter de..

ring: 0768-562504

mvh
Ante

enbartmalin
0

Jag tycker inte en chinchilla bur räcker till Klippmarsvin, dom är ändå stora djur, i storlek med dvärgvädur som ska kunna hoppa upp och ner med gott om svängrum.

Hälsningar Malin

[veralera]
0

#7 Who, det låter lockande. Mycket lockande! Hm.Problemet är ju deras stora burar… Men det hade varit riktigt najs att ha en. Söta är dem. Hm. Haha tror bara inte min pojkvän skulle uppskatta det. Behöver man lägga mycket tid på sånna? Alltså typ om de måste ha motion fem timmar om dagen eller något…

#8 Ja okej:) Nej jag har aldrig sett dem irl så vet inte… Det var därför jag frågade:P En illerbur då, eller är den för smal? Ja de e den nog:P

Fireant
0

*ler* motionera dem behöver du inte..

de är tillräckligt aktiva ändå..

det är ju daglig skötsel som till alla andra djur, städa, mata, vattna och gosa..

sedan ska man försöka byta deras "leksaker" emellanåt så att inte trisdess uppstår.. vi använder mycket papegojleksaker till våra korrar..

utrymmet är det viktigaste trots allt..

[veralera]
0

Ja okej jag bara undra så de inte är nårra såna maraton löpare som man typ måste ha ute 24 7 så de inte tar livet av sig…

Men vad käkar sånnadära då? Frön och mjölmaskar har ja för mig ekorrar ska ha? (har ingen aning…)

Och hur stor bur är lagligt?

enbartmalin
0

#9 en iller bur är inte mycket större än en chinchilla bur. Jag tycker Antes klippmarsvins voljär är lagom för 2. Han kan säkert svara på måtten på den.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Artikel: Java Ekorre

Men även dom kräver större voljär.

Som jag skrev tidigare så kräver nästan alla exoter större burar/voljärer. Rikta in dig på det.

Hälsningar Malin

[veralera]
0

Japp en voljärblire nog dårå . Men i så fall blir de till att bygga ihop en själv, min kära pojkvän är så duktig så han har byggt både chinchilla burarna och kaninburarna här hemma :0)

Men det blir i så fall ett projekt när alla chillaburarna först blivit klara, och we have… 4 more to go… Helst fler eftersom jag vill bli av med den jävla illerburen som står i vardagsrummet. Eller ja, chinchillaburen kan vi kalla det istället tycker inte om folk som har illrar i burar…

Men man kan ju planera tills dess=D Flygpungekorrar vill jag ha någon gång i livet, de verkar lite roliga. Men det får bli senare:P

Bim
0

#3 Måste bara säga atrt råttor inte ska bitas, då är det sjuka eller har ont. Du får gärna kika in på rattorifokus om du vill ha tips på mat till råttmamman tex, (hon måste ha fet och bra mat nu) eller några råd! Det finns nog massor som kan hjälpa dig att luska ut vilka färger dina blivande bebisar kommer att få :)

Denna kommentar har tagits bort.
[veralera]
0

Jag är medlem på råttor i fokus:P

Men när har jag någonsin sagt att mina råttor bits?
Har aldrig blivit biten av en råtta. Men med tanke på att de kan bita och gräva sig igenom decimetertjocka avloppsrör så ja - de KAN bitas hårt. Har för mig kloakråttor kan bita igenom ben på en tugga, sen är väl våra tamråttor inte lika starka men ändå… Menade mer ur "barnvänlighetens-aspekten" att råttor bits men eftersom barn kan vara lite ovarsamma ibland så OM råttan biter så biter den hårt.:P

Och det gäller nog egentligen för alla djur, bits dem så är något fel.:P:)

Bim
0

#17 Jaha, jag missuppfattade lite, jag tänkte att dina råttor kunde bitas hårt. :P Vad bra att du redan är medlem! :)

enbartmalin
0

Barn har förmågan att ta fram det värsta hos djur pågrund av deras klumpiga hantering, dom är oftast hårdhänta, fummliga och stirriga.

Dom flesta djur bits efter tillräckligt mycket fel hantering.

Hälsningar Malin

JossanH
0

#19 jag tog hand om och omplacerade 3 råttor, dom bet, som hade blivit misshandlade av ett av barnen i familjen de bodde hos.. Mamman vägrade inse vad som pågick trots att de fick åka till veterinären med ett utstående öga… som visade sig att så inte var fallet för det var det andra ögat som var intryckt! Och en av råttorna tappade all päls på tassarna.
I vilket fall så bet dessa råttor. Förutom pälsförlusten på ena råttans ben verkade ingen av dessa råttor tagit skada fysiskt (det var favoritråttan som tillsist fick sätta livet till). Och jag tror stenhårt på att det berodde på dålig hantering!!!
Lyckades iaf rädda de sista överlevande 3..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[veralera]
0

Ush vad hemskt med ögat… Så sjukt, att någon kan göra något sånt ens…

Jag tror egentligen inte att problemet med djur är barnen i sig, utan problemet ligger i grunden hos föräldrarna som inte tar tillräckligt med ansvar. Skaffar man som förälder en kanin/råtta/hamster/mus/marsvin/whatever till sitt barn, så är det fortfarande föräldern som har huvud ansvaret… Varför man väljer att skaffa djur till barn som misshandlar dem förstår jag verkligen inte. Sen tror jag att många föräldrar inte förklarar för sina barn vilket ansvar det är att ta hand om en levande varelse, så barnet tror att det är en rörligt gosedjur bara…

Sen är det hela också en stor kulturkrock - inom vissa kulturer så sätter man inget värde på djur helt enkelt, så föräldrarna har aldrig lärt sig att tänka på ett sätt som är bra för djuren och då kan dem inte lära sina egna barn det… har varit med om det när jag var liten och bodde i lite sämre kvarter av malmö, på gården bodde flertalet flyktingfamiljer. Dessa ungar drog av benen på måsungar och lekte med dem på rutshkanan, med mera.
Detta gjorde de ju inte för att vara elaka, de trodde att att måsungarna tyckte det var kul, just för att ingen hade någonsin förklarat för dem att man ska vara rädd om djur…

JossanH
0

#21 Håller med! Hur ska man veta när ingen förklarar.
Tror dock inte mamman till denna flicka visste riktigt vad som pågick bakom stängda dörran men fick höra på omvägar vad kompisar till flickan hade observerat. Denna flicka är väldigt energisk och "mycket" och hur man då som förälder tror att hon ska kunna hantera en råtta är för mig oförståeligt. Det räcker att ha sett hur hon behandlar deras katt.. Och det r ingen hemlighet för mamman…

Sajtvärd på Iller.ifokus

[veralera]
0

Ja det är konstigt hur man inte kan märka något sånt. Får man hoppas på att hon inte har fler djur… Man säger ju ofta det, att första tecket på att man är psykopat är att man misshandlar/dödar djur… Kanske mamman bara inte vågade öppna ögonen utan låtsades att allt var bra, det är ju enklare så.

JossanH
0

#23 Samtidigt så har mamman kallat sin flicka för fruktansvärt elak vid ett flertal tillfällen. Och hon är väldigt krävande. Något är inte helt rätt på denna flicka… Och jag vet att hon fick en eller ett par kaniner hemma hos pappan… :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

[veralera]
0

Åh nej vad hemskt.

Varför varför varför skaffar man djur till ett barn som inte klarar av dem?

JossanH
0

#25 nej, jag förstår inte! och mamman var ju jättetrött på råttorna också. var inte jättesvårt att övertala henne om att ge bort 3 av dom till mig för att jag redan hade nya hem åt dom (dagens lögn, var svårt att hitta hem åt dom!) om hon ville bli av med dom..

Sajtvärd på Iller.ifokus