GP och katt?
Hej!
Så här är det; i oktober kommer en kattunge hem till mig och jag undrar om ni andra GP-erfarna har just erfarenhet hur GP och katt fungerar?
Min GP är en kastrerad hane på 2 år som jag håller mycket kär. Förutom att jag ett par gånger (särskilt nätterna innan viktiga tentor
)blivit fullkomligt galen på nätterna eller när jag fick måla om hela vardagsrummet för att han "råkade" smaka på tapeten så fungerar han bra. Upplever honom som en trygg och bekymmerslös individ som älskar att busa och pussas med mig. Har inte märkt av några revirtendenser utan kan ta i honom precis hur jag vill även i hans bur. VÄLDIGT kär i just mig, ingen annan duger riktigt, men accepterar min 2-åriga son och ignorerar besök.
Han är hundvan, fungerar fint med min snälla labrador, dvs att de struntar i varandra. Men nu får jag ju hem en liten kissunge som är BETYDLIGT mindre än min stora hund och dessutom kommer väga minst ½ kg mindre än min GP och jag är så orolig för att de 2 inte ska fungera. Jag tänker lite att GPn inte vågar mucka med en 30 kg vovve medan en kattunge kan vara ett lätt offer.
Har ni några erfarenheter om att introducera ett nytt djur till era vuxna GP? Råd, tips på hur jag ska göra för att det ska fungera? Tacksam för svar!
Jag har haft flera katter runt mina gp råttor utan problem. Men mina är uppväxta med mycke andra djur runt sig.
Troligen kommer det inte bli ett problem med katt, hund osv. Frågan är väl mer hur svartsjuk och beskyddande din gp råtta blir ;-)
Engla kan tjura i dagar för små saker.
Förste katten som engla fått träffa var en jourhems katt som bodde här nästan ett år. Det var inte problem med att ha dom lösa ihop. Engla fann kattens nårgånghet lite jobbig och jagade bort henne ett par gånger med framtassarna på bakbenen. Men katten tappade fort intresset och höll sig undan. På slutet fick hon inte träffa katten ens då jag hade lite problem med den katten som bara ville ha ihjäl alla mina smådjur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
min gp jagade katten genom hela lägenheten så fort han fick chansen. därför hade jag dom oftast åtskillda..
Tack för svaren!
Han är ju som sagt van vid min hund som han är uppvuxen med, men har tyvärr inte träffat några andra djur förutom henne sedan han var en liten unge.
Men har ni några tips om hur jag ska låta dem bekanta sig med varandra? Kan det tex vara en bra idé att "gnida in" kattlukten i en filt och låta min GP få nosa och vänja sig vid? Jag funderar också på om det är en bra idé att ta ut GPn på förmiddagen då han är trygg och låta honom ligga i soffan eller sängen medan jag helt sonika tar med mig kattungen och sätter mig brevid och ser hur han reagerar? Hade båda varit ungar så hade jag inte varit orolig, men eftersom Ragnar är vuxen… Tänkte om det kunde vara en fördel att Ragnar trots allt är så trygg i sig själv och egentligen inte är revirtänkande (vad jag märkt i vilket fall. Han har aldrig hävdad sitt revir utom möjligen sitt bo inne i buren, dock aldrig någonsin mot mig, men aldrig ute) och på så sätt lättare kan acceptera en ny familjemedlem? Vet inte om detta är relevant men han har aldrig ens reagerat om jag kommit hem och luktat annan hund, katt, råtta eller nåt annat från mina kompisars husdjur.
Ja, jag oroar mig kanske onödigt mycket, men det är så viktigt för mig att det ska fungera åtminstone ganska smärtlindrigt om inte helt smärtfritt.
jag kan tyvär inte ge några tips då jag inte hade nån framgång alls på den fronten..
Vi har en gp och två katter. Vi har dem lösa tillsammans utan problem. Gandhi (Gpn) springer runt som en tok när han är ute och det händer ofta att han krockar in i katterna, precis som om han inte ser dem. Han har även haft besök av dem inne i sin bur när de hade smitit in där när han var ute, han brydde sig inte alls om att det satt två katter hemma hos honom, utan gick bara förbi dem till matskålen. Men en gång har han jagat ena katten som blev lite för närgången när de var ute på golvet, men det var väldigt odramatiskt. Tror däremot inte att man ska vara säker på att de inte ger sig på stora hundar. Pappa hade hund förut och Gandhi visade sig vara väldigt aggresiv mot hunden, attackerade genom gallret!
Jag tycker inte att du göra några hälsningsförsök mellan dem, låt katten vara i lägenheten, dock inte lös tillsammans med råttan, så att din Gp vänjer sig vid lukten. Sen kan du ju låta katten gå närmare buren efter typ en vecka och se hur gpn reagerar. Jag tror att om du släpper ut dem tillsammans utan att gpn är van vid katt så kan den nog skada en kattunge rätt rejält, och man hinner ju inte sära på djur som rycker ihop, å om det skulle hända så kan nog även du bli rätt skadad.
Men jag tror nog att det kommer gå bra så länge gpn hinner vänja sig vid lukten.
Du kan väll skriva om hur det går…