Presentationstråd
Hej, hej!
Jag kunde inte hitta någon större tråd där alla berättat om sig själva, tyvärr. ;) Så jag tänkte att nu när jag ändå är ny på exotiskadjur.ifokus kunde jag samtidigt som jag presenterar mig själv be er andra som hänger i de här trakterna att presentera er också! Är alltid intressant att läsa om vad det finns för folk på de olika ifokussidorna. :)
_
Så ska jag presentera mig då:_
Jag heter Louise och är fjorton år(känner mig lite liten i jämförelse med alla andra häromkring ;P). iFokus har jag hängt på i lite mindre än ett år, men exotiskadjur.ifokus är relativt nytt för mig. I någon månad har jag regelbundet tittat in här för att bara läsa, men först nu vågade jag mig på att lägga till sidan till mina favoriter. ;)
Ganska länge nu har jag känt ett större intresse för lite mer exotiska djur såsom chinchillor, degusar, crassus, jordekorrar, afrikanska pygmémöss och lite olika exotiska gnagare. Därför tänkte jag att jag kunde titta in här också. :) Vill gärna lära mig mer om de olika exotiska djuren, särskilt degusar, som har vunnit störst del av mitt intresse av de djur som räknas till de exotiska. Det blir med stor förmodan en liten flock degusar någon gång i framtiden(och förhoppningsvis flera exotiska djur därtill)! Dock sätter ju föräldrarna stopp än så länge, men en dag ska jag minsann få mig mina degusar.
Förutom detta nyvunna intresse för exotiska djur är jag något utav en marsvinsfantast. Och en allmän djurgalning(det får jag inte glömma). ;P Har små drömmar om att bli veterinär på exotiska gnagare en dag, men det är riktigt svårt att komma in, så jag får se hur det blir med det… *har förhoppningarna på det dock*
Än så länge äger jag bara två söta långhåriga marsvinshanar, Cinnober och Dianthus heter de och är lite drygt 8,5 månader nu(har haft marsvin i sju år innan dessa).
Ja, det var allt jag kunde komma på att skriva om mig själv för tillfället… och jag är inget vidare på presentationer. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Kul intiativ ;-).
Ska svara sbart. men nu är det mat
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag får haka på den här tråden och berätta lite om mig med då :)
jag heter Lina och är 25 år och har haft råttor i över 12 år, det är min stora passion så en i jätteformat var ett självklart val. Därför har jag nu min gp råtta Zambezi sen snart ett år tillbaka. Om en dryg vecka fyller han ett år :D Förövrigt har jag 8 tamråttor just nu och fler lär det bli då jag håller på och bygger upp mina flockar i och med att jag ska återuppta min avel. Gnagare i allmänhet är väldigt kul och en dag vill jag ha ekorrar men det finns inte plats för dom just nu. Andra exotiska djur jag har haft har varit en ilsk egyptisk långörad igelkott (blev sjuk och dog) och ett gäng sebramöss. Sebramössen var väldigt fina men grymt tråkiga. De satt bara där i en hög på en gren och gjorde ingenting. Så efter 2 år och två kullar så sålde jag dom. Har haft möss oxå, från början var det i fodersyfte då vi väntade ormbebisar på ena boan men hon fick dödfödda ungar och jag behäll mössen rätt länge bara för att jag tyckte att de va roligt. Tyvär luktar dom mycket och man fick byta ofta, nån fick en tumör och två självdog och till sist så fick jag välja mellan en stor honflock råttor eller några möss. Jag får inte belamra vardagsrummet med burar.
Utöver dessa så har jag två katter, ett hem är inte fullkomligt utan ett par katter <3
Min sambo har oxå en passion och det är hans ormar. Jag gillar dom oxå men mitt reptilintresse har svalnat avsevärt senaste åren, jag hade två majsormar när vi flyttade ihop och hans intresse för dom ökade och han köpte två egna regnbågsboor. Sen har det bara rullat på och han har skaffat fler arter och tagit över på den fronten samtidigt som jag har backat undan, just nu har vi 6 ormar. Vi fungerar bra ihop då vi båda två har så stort djurintresse även om det är olika djur som vi föredrar.

Jag heter Elin, är 34 år och bor på en lantgård i södra Hälsinglands skogar.
Boendet skaffade vi oss i somras, flyttade från fd drömhuset i ett litet samhälle, till nya drömhuset, pga den hemska sjukdomen "polarhundssjukan". Vi skaffade nämligen en alaskan husky för 6-7 år sedan. Livet förändrades rejält med den nya hobbyn som blev en livsstil. Nu har vi 8 hundar, varav en golden retriever, och kommer att spara någon eller några valpar för att uytöka ytterligare i vår, då ungtiken är gammal nog att bli mamma.
Jag har alltid varit djurmänniska, trots att jag vid 16 år ålder fick diagnosen pälsdjursallergiker. Det gjorde att jag inte kan ha katt eller marsvin, men började ha reptiler oxå.
Jag har varit registrarad uppfödare i Svenska musklubben sedan 1997, har oftast mellan 50-100 möss hemma, beroende på antalet kullar. Ställer ut dem, men avlar främst på temperament och friskhet, standarden kommer inte i fösta hand.
Det enda "exotiska" jag har nu är pygmémöss, eller mus, bara en enda hona, somk dock ska få sällskap i december.
Annars har jag kanariefågel och kommer att skaffa fler samt kinesiska dvärgvaktlar så fort jag har råd.
På terrariefronten har jag skäggagamer, leopardgeckon, grönfläckig padda, vattenagam, afrikanska jättelandsnäckor (A marginata suturalis) några kackelackor, vandrande pinnar och en liten bärfis som knallade över golvet för nån vecka sedan, syrsor, mjölmask och zoophobas.
I akvarieväg har jag ett aquaterrarium, 130 L vatten med malar och lite andra fiskar, och lika stor landdel som är utan innevånare nu.
Sen har jag ett 60 nanosalt och ett 20 l piccosalt. Även en liten burk med 2 koiyngel och några räkor. Alla mina koi dog av kopparförgiftning när de flyttade till nya huset.
Vad har jag haft då? Råttor, främst nakna (dubbelrexar) som jag avlade lite på några år. Gerbiler, som jag avlade lite på, dvärghamstrar och nån enstaka guldhamster (är livrädd för dem, de mordiska bestarna) som jag i rent utbildningssyfte tagit nån enstaka kull på, kanin, chinchilla, degus, iller, sjusovare, leguan, rosellor, kakarikin, innan allergin födde jag upp marsvin i liten skala. Katt hade vi när jag var liten, hund har funnits i mitt liv sen jag var 6 år, egna sen jag var 11.
Planer i framtiden? Höns och ankor finns med i planerna, när jag nu äntligen bor på en lantgård. Gutefår eller om ekonomin tillåter och jag samarbetar med ett par i en grannby, alpackor, till sommaren. Är sugen på igelkottar, ekorrrar, större saltvattensanläggning, kaniner och annat.
Vad ska jag hålla mig från? GP, hur charmiga de än verkar, råttor, slutar bara med att jag får dåligt samvete att jag inte hinner med dem, marsvin pga allergin…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Victoria här på 24 år. Verkar ha en hobby att byta bostad ofta. Bor numer i stor lght utanför västerås. Gått arbetslös sedan februari men nu har jag fått jobb som personlig assoisten.
Lite halvt data och film nörd. Blivit en bytta med popcorn flr mycket framför datorn.
Alltid varit komplett djur tokig. Som liten fick jag ha sele ute i skogen för att jag skulle stanna och klappa på ALLA myror. Väldigt fäst vid boxer hunden jag växte upp med. Han var mer som en storebror, med det är en mysig berättelse i sig ;-)
När han fick avlivas så klarade ingen i familjen att vara utan. Så det blev två katter som verkligen lindrade sorgen. Där fick jag min katt som lever i dag. Mysan och min systers katt dumle.
Var känd i stallet även om jag inte fick vara där av föräldrarna. När jag var 9 år så fick jag ridlektioner av en syssling och sedan dess har jag ridit på allt i alla typer även tagit travlicens. Uppskattade hoppning, western och 5 gångarterna.
I lekis tog en tjejs storebror med sig sin stora boa orm. Där var jag förälskad i reptiler. Gick runt med en vild igelkott i barnvagnen, fångade in kråkor som skadat vingen och gjorde allt för att fånga rabbisar.
Fick sedan min egna två kaniner. Men de var inavel på inavel så de var hemska. Hårda föräldrar med fasta regler. Jag tar hand om mina egna djur. De var så aggresiva mot mig och mot varandra så jag avlivade dom själv på bakgården. Mådde så dålig efter att jag gick ned och köpte min dv vädur kiwi. Hon var mitt allt och var med över allt. Dog i lunginflamation när jag hade flyttat med henne till sthlm.
runt 99 mötte jag folk som födde upp foder djur till sina reptiler. fick då mina egna labbråttor som jag hade hemma hos dom.
När jag flyttade till sthlm efter plugget så skaffade jag mina första ormar. Där började det sedan med allt inom reptil världen. Mötte massa folk specielt folk på gotland som födde upp foder djur som jag hjälpte till med. Sedan samma sak i sthlm. Sålde en hel del av dessa möss och råttor åt dessa personer.
Där fick jag lite dåligt rykte eftersom alla trode det var min avel. men så var inte fallet.
Började lite med avel runt 03. runt 05/06 kom jag i kontakt med rått forum och grodan. hon ändrade min syn på avel, så jag lade om helt. började läsa på mer, bli mer petig.
Alltid gått under zickan med alla uppfödningar och allt inom djur världen. Just för att göra det enkelt och för att jag står för det jag gör.
Fastnade för reptiler redan i lekis och har sedan dess bara ökat mitt intresse. Märkte rätt fort att exotiska däggdjur var lite roligare att ha än reptiler. Böev även allergisk mot reptil fodret och elräkningen ;-)
Haft det mesta mellan små snäckor till hund. Pga flytt och arbetslöshet blev jag tvungen att minska ned antalet rätt mycket. Just nu är det inte så många olika arter men flera av samma istället.
Har lite för mycket råttor. Avlar där jag srs reggar ungarna. har afrikansk pygme igelkott igen efter uppehåll. Avlar på det med.
Gp råttor var jag den 3-4 uppfödaren i sv som tog kull. Men slutat pga dåligt information hos köpare. Blir nog kull igen men inte ännu på ett tag.
Förutom de djuren så har jag jordekorre som jag ska börja med avel på tills nästa år om de vill vara med på det. Har en jätte charmig mammagris till hund. Två snälla iller töser . en jourhems katt från kks. ca 40 råttor varav 10 ungar som ska flytta och ca 10 omplacerings djur.
har även några få möss till sällskap. 3 majsormar. precis gått ned ifrån 4 till 2 gp råttor.
3 pygme kottar som sover under mattor och blir farliga fällor mitt i natten. en jätte go belgisk jätte går lös i garaget. en rex hane utsatt på foder.
Sedan är det för första gången på flera år helt fågelfritt. lite irriterande så det blir nog en mindre pippi igen snart. Förutom allt detta så ställer jag upp som akut/jourhem vid tid och pengar.
Oj shit nu ser jag på tv och bara skriver på som vanligt ;-)
Min hemsida: Zickan.zoomin.se
Jag är den som startade exotiskadjur.ifokus.se under sommaren 08
Och papegojor iFokus kom upp nu under hösten 08 tillsamans med niffen.
Oj, vilka långa presentationer alla har skrivit. Jag fattar mig litet kortare; Är född -90 kommer från Ulricehamn men bor sedan 2006 i Stockholm. Nu läser jag sista året på Spånga gymnasiums djurvårdarlinje. Jag jobbar extra på Skansenakvariets papegojuppfödning samt med Karolinska Institutets försöksgnagare.
Jag har haft en hel del exotiska däggdjur, men idag har jag "bara" en albakakadua, en soldatara samt två mustaschparakiter. Gnagare och allätande däggdjur är de djurslag jag har mest erfarenhet utav.
I sinom tid kommer jag förhoppningsvis att ha råd att köpa litet roliga däggdjursarter igen, det skulle behövas bland alla fåglar här :)
Tyckte att en bild skulle vara passande, men jag fotar hellre mina djur än mig själv tydligen så jag var tvungen att surfa fram en fest bild och eftersom jag festar sällan var även det svårt ;D Jag trivs inte ute på dagens kött marknad, jag är även nykterist vilket får folk att tro jag är tråkig och tvingar fram den dåliga sidan hos folk.
Jag är en skåning på blivande 23 år, har alltid haft ett intresse för djur, främst hundar. Har tränat på på svalövsbrukshunds klubb i 14 år och håller även kurser där idag.
Jag gick estetisk linje och genom den blev jag absolut ingenting, min dröm var att bli lärare men pga sent upptäckt dyslexi har jag inte betyg till det och inte heller någon ork att läsa upp alla dessa ämnen. Så nu jobbar jag som personlig assistent och har insett att det var rätt för mig.
Har tidigare jobbat som: Butiksbiträde, dagis/lärar vikarie, sekreterare, telefonist, städerska och florist.
#5 du ser lite chockad ut på bilden ;D
Hälsningar Malin
#6 - Försök du själv att posa med två papegojor som inte tycker om varandra på dig ;P Förövrigt är de bundisar nu, det tog bara några dagar för dem att hooka up.
#7 Väl kämpat då eller? ;)
Hälsningar Malin

#7 och när kommer du och hälsar på oss igen Ted?
många djur och vi saknar ju dig!!!
*kram*
#9 fusk! Jag är först på listan att få hälsa på ;D
Hälsningar Malin

oki då får väl jag med göra en liten presentation;
Fakta Shaolin2;
Stam:Ryggsträngsdjur
Understam:Ryggradsdjur
Klass:Däggdjur
Ordning:Primater
Underordning:Haplorhini
Parvordning:Smalnäsa
Överfamilj:Människoartade
Familj:Människoapa
Underfamilj:Homininer
Släkte:Människor
Art:Homo sapiens
Underart:Shaolin2
Kön:Hane
Shaolin2 är en nattaktiv varelse som lever i norra europa, den är som mest aktiv på sommrarna och på vintrarna flyttar den söder ut.
Arten är allätare men föredrar öl och pizza, på sommrarna roar sig arten mest med att glida omkring på sin Harley och på vintrarna roar den sig med att bygga en ny harley. På nätterna utövas även tatueringar vilket arten har som hobby att utföra på andra i homo sapiens släktet.
All övrig tid ägnar den åt andra arter genom uppfödning, observationer och fältstudier.
Fältstudier av andra arter som lejon,primater,reptiler mm har bedrivits när arten varit ute i bla Tanzania,Kenya,Asien mm
Denna art har en livs längd på 50-80 år och detta exemplaret är nu mellan 30-40 år gammal.
Arten har gjort framträdanden i Tv, tidningar mm inom området djur.
Kännetecken:
Ibland kan man höra ett himla oväsen när varelsen susar förbi på småvägarna på sin Harley.
Utbredning:
Norra Europa med inriktning på Norden, fast rör sig även i hela världen.
Levnadssätt:
Varelsen är en rätt trött sak och man kan nästan tro att det finns någon form av släktband med sjusovarna, varelsen brukar också lida av parasiten latmask.
Fortplantning:
Med tanke på de yngre läsarna så går vi inte in på den biten här.
Arten är väldigt ljusskygg och är svår att fånga på bild, men vi har lyckats få fram en bild här.
de där va nog en av de mer udda personbeskrivningar jag sett. riktigt kul att läsa :)

tackar hehe
*asg* den presentationen slår ju det mesta!!
putt