Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3167 ggr
shaolin2
2009-09-20 17:39
0

zoonen

är det bara jag som tycker det,eller var inte zoonen bättre förr med mer aktivt folk?

malin99
2009-09-20 17:40
0

joo förr var det jöttebra men nu går ingen där istället kommer folk hit

Ladyinred
2009-09-20 19:01
0

ja det är ganska dåligt där. mest småflickor som vill prata om sina marsvin typ.. Sen verkar det vara dåligt med kunnigt folk på flera områden. Antar att de söker sej till mer specialinriktade forum. De som är sakkunniga droppar mest in där och svarar ett par rader på dumma frågor. "Jag är orolig för ormen kalle, han brukar ju alltid vara med mej överallt och nu vill han inte äta mer, bantar han?"…

shaolin2
2009-09-20 19:03
0

hehe jo det är sant, jag har sänt dem rättelser på någon artikel de gjort men ej fått svar hehe

Ladyinred
2009-09-20 19:09
0

vet faktiskt inte hur aktiva personalen är bakom sidan. men överlag så är det ett forum för yngre. ser man nästan på grafiken, eller så är det jag som lägger in mina egna fördommar och erfarenheter i det hela.

shaolin2
2009-09-20 19:20
0

nej jag längtar bara tills den nya öppnar nu, då kan man handla billig utrustning igen

zickan
2009-09-20 19:34
0

Jag har alltid haft svårt för zoonen. Lite för mycket fjortis hak. Men även vissa personer där inne som gjorde livet surt för en. De kunde anmäla vad som till han som styr sajten. Allt för att förstöra för andra. Dessa personer väl kända inom råttvärlden. Några kom med in på rattor iFokus och strulade där i början. Men de blev till slut påhoppade själva av andra och valde att sluta.
Typisk sak för större forum kanske. Men det sänker lusten att vara där. Men det var ju det ende forumet för vissa djur förr. Och nästan alla har ännu kvar sina konton och kikar in ibland.

Zoonen skulle lätt kunna bli bättre. Men utvecklingen på de ting som stör mig har inte rört sig senaste åren jag varit medlem.
En sak jag stör mig som mest på är annonser på burar och djur där det bara står "bur till salu, grön botten" eller "mus söker nytt hem akut"
Även om man söker en bur eller en mus så blir man inte direkt intresserad att fråga om mer om inte annonsen lockar.
(jag är mest på zoonen för att glutta på annonser)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

shaolin2
2009-09-20 20:45
0

hehe vet vad du menar, några har tydligen som hobby att jäklas med andra, hade en liten björn kopplad i en kätting runt ett träd i min trädgård en sommardag när jag var ute i trädgården och fixade istället för att låta han sitta själv i buren.

Han gillade att ligga under trädet och slöa varma dagar

Varpå en barnfamilj med barnvagn och 4-5 ungar kommer förbi och beundrar den söta "hunden"

Mamman i sällskapet frågar om han e snäll och om barnen kunde klappa han, innan jag han säga att han var jättesnäll så var ungarna redan inne på tomten och klappa han, jag upplyste då mamman om att det var ingen hund utan en björn, hon trodde då att det var en hund som kallades så.

Nåja det hela gick bra och han låg på ryggen och gosa med alla barnen kliandes på magen, tills den ena ungen fick tag i hans boll och skulle slänga den till han, då blev han så glad så han ställer sig på bakbenen vilket gjorde att mamman då förstod var ordet björn innebar haha, hon var snabbare än blixten därifrån med ungarna, sen tog det inte lång tid innan snuten stod därhemma och knackade på.

Polisen frågade bara "har du nu haft ute nallen igen" hehe

De hade fått samtal förr,

jo man haf haft sin beskärda del av onödiga besök från myndigheter bara för att folk ska blanda sig i, men än sålänge har besöken inte resulterat i några alvarliga anmärkningar, förutom en gång när jag fick ett beslut från kommunens miljöavdelning att de ansåg att min fågelbur var för stor där jag hade 2 undulater och en skrattduva…..förstår inte hur det där gick till?

MalinMalin
2009-09-21 01:29
0

Nalle var är härlig typ han som älskade allt och alla…och helst dom som hade goda saker att bjuda påTungan ute

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

fia-mia
2009-09-21 18:23
0

Jag kan hålla med. Förut var det mycket aktivitet och nu är "vi" kanske runt 10 pers på smådjurssidorna då som svarar på frågor som "min kanin har inte ätit på 3 dagar. är han sjuk?" Djursidorna på iFokus nätverket har betydligt mer aktivitet.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Gerbilflicka
2009-09-21 19:24
0

Jag brukade vara inne pa zoonen forut men nu star jag inte ut langre… Det ar som de flesta sager, mest bara okunniga fjortisar som haller till dar numera. Tyvarr.

[peter54]
2009-09-21 20:09
0

Jag tycker inte att det är något fel på Zoonen. sajten vänder sig till stora delar just till unga som vill ha råd, stöd och hjälp med sina djur.

De medhjälpare som roterar på Zoonen kan ge detta och det tycker jag är en bra princip.

Alternativet är att de söker sig till de mer specialinriktade sajterna och blir totalsågade och idiotförklarade. Då slutar de att fråga över hvud taget och djuren blir lidande.

Alla har varit "okunniga fjortisar". Det är bättre att försöka hjälpa dem tillrätta än att häckla dem.

Gerbilflicka
2009-09-21 20:13
0

Okunniga var ett dumt ord for att beskriva det… men det jag hade i tanke var alla "oj, jag fick massor av hamsterungar for jag glomde att sara pa mina hamstrar och nu har nagra dodat varandra och jag undrar hur man ser kon pa ungarna?". Jag forsokte lange sprida den lilla kunskap jag har men det tar slut pa orken att se sant dar om och om igen.

Ladyinred
2009-09-21 21:36
0

jag brukar droppa in där och försöka svara på frågor om det jag kan..

Mantissa
2009-09-21 21:58
0

Jag var inne på zoonen "när jag var ung", sen blev mitt alias inaktivt och försvann, orkade inte göra något nytt efter det

Jag tycker annars att sajten är helt okej, ett bra avstamp i djurvärlden.

[peter54]
2009-09-22 00:47
0

De flesta användare på Zoonen är väl aktiva inom sin egen djurkategori(?)

Jag menar att mig spelar det mycket liten roll hur många som snackar en massa om marsvin där, eftersom jag enbart nyttjar reptilsidan.

gulzebra
2009-09-22 01:29
0

Håhåjaja, zoonen har aldrig varit någon favorit. Kan iofs bero på att man blir utslängd för minsta skitgrej *host* Oskyldig Numera är jag mest bara medlem för annonsernas skull… Och tittar in i forumen om jag har ovanligt skittråkigt. Och så finns det förstås några personer där som jag gärna håller kontakten med.

OT, men iaf - shaolin2, jag blir förvirrad här :P Du har näsbjörnar alltså? Trodde det var olagligt - har jag fattat fel eller har du nåt tillstånd eller nåt? Kort sagt, hur kommer det sig att du får ha de? Om de nu är olagliga att ha öht, jag har lite dålig koll på det :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
2009-09-22 01:31
0

Asch, ignorera mina frågor - såg artikeln nu Tungan ute

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

shaolin2
2009-09-22 01:54
0

oki hehe

Mischa
2009-09-25 16:35
0

Är inne på zoonens hundforum, det är det enda.

Oftast mycket lugnare och trevlig stämning än andra hundforum där folk bara är ute efter att leta stavfel och andra strutsaker på varandra för att höja sig själv till det bättre.

Men inaktivt är det allt.

≧◔◡◔≦

fia-mia
2009-09-25 16:50
0

Det som är synd egetligen är väl mest att det är så få som skriver?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

gulzebra
2009-09-25 21:26
0

#20: Mjo, det och att det är alldeles för strängt. Blev själv utslängd för rena skitsaker. Fick en varning när jag skrev till en tjej att hon borde lära sig mer innan hon börjar avla (hon visste inte ens vilken mat hon skulle ge till sina möss…), och blev senare utslängd efter en diskussion där en tjej var mot att ha djur som inte hör hemma i Sverige trots att hon själv hade diverse utländska djur vilket förstås påpekades. Nivån är helt enkelt alldeles för låg när man inte ens kan ha en normal diskussion utan att alla måste hålla med varann och linda in allt i rosa lullull…

Ladyinred
2009-09-27 20:53
0

jag lär åka ut snart i så fall…

[peter54]
2009-09-27 22:55
0

#21 och #22

Men det är väl bara att låta bli att framföra den formen av personligt kritiserande? Jag tycker att det gränsar till personligt påhopp och det är inte tillåtet någonstans, inte här heller.

Det finns bra mycket smidigare sätt att framföra synpunkter än att såga folk på det viset. Vad som betraktas som "normal diskussion" är ju olika från en person till en annan. Det är bättre att ha strikta regler än att riskera att diskussionerna hamnar i gränslandet hela tiden.

SwedenZoo
2009-09-27 23:46
0

Har aldrig gillat Zoonen. Gillar iFokus. Här"flyter inte sajterna in i varandra och bildar en sajt" som det gör på Zoonen. Eller, jag upplever det så i alla fall. Nej, inget roligt ställe häller. Tycker iFokus oftast är mer seriöst.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

gulzebra
2009-09-27 23:53
0

#23: Självklart ska man inte syssla med påhopp, men nog måste man väl kunna påpeka på en djursida när folk "tänker fel" eller hur man ska säga och djur far illa. Som aveln, vet man inte ens hur man ska utfodra sina djur ska man verkligen inte avla på de, inte förrän man skaffat tillräcklig kunskap om djurslaget.
Ska väl nämnas att jag aldrig sysslade med påhopp heller, utan jag bara påpekade att tjejen med mössen borde läsa på mer, och skämtade lite om de utländska djuren (drog tex upp hur en afrikansk jättetusenfoting kan döda ett rådjur, det kan verkligen inte ha tolkats seriöst om man inte läst det som fan läser bibeln :P). Möjligtvis att det blev lite hård stämning i sistnämnda diskussionen, det var några år sen nu.

Kort sagt, regler är bra, men det får inte gå till överdrift heller.

Salladshataren
2009-09-29 00:34
0

Jag blev utslängd ifrån Zoonen för att det var en kille som höll på med mig. Och jag skrev bara att han var omogen :P Tydligen räckte det för att bli utslängd. Samt att jag vägrade be om ursäkt… Jäkla skitsida!

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[peter54]
2009-09-29 13:20
0

Jag tycker precis tvärtom. På Zoonen handlar varje delforum om specifika intressegrupperingar, här är allt ihopblandat. På Zoonen är det mer aktivitet i varje delforum än vad det är här på iFokus olika djurrelaterade forum.

Jag tror att den som sitter och ska bedöma vad som är okej eller inte, behöver ha en generell policy att hålla sig till. Då blir det nog så att tonläget ofta är det som avgör och det är där jag menar att det alltid finns mer eller mindre provokativa sätt att uttryck sin mening.

Men att säga att någon är "omogen" är ju ett personligt påhopp även här på iFokus. Sånt får man ta via personliga meddelanden, det är ju inget som någon annan är intresserad av att läsa. Jag troro att du skulle bli kontaktad av admin om du gjorde samma yttrande här på iFokus också.

Salladshataren
2009-09-29 15:57
0

#27 Jag ser faktiskt ingen mening med att stänga av folk för så lite. Finns andra som var värre än mig och fick bara varningar. Så jag förstår inte hur det går ihop?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Ladyinred
2009-09-29 16:28
0

om de åt minstonde gav tillfälligt skrivförbud i alla fall. så gör de ju på många andra forum.

gulzebra
2009-09-29 19:54
0

#27: Ja det är klart, men när det blir för minsta lilla blir det bara löjligt. Samtidigt får ju även den personen ta hänsyn till tolkningsfrågan - även den som sköter forumet kan ju tolka det någon skriver helt fel när det trots allt är text på nätet som lätt kan missuppfattas. Precis som att den som skrivit kan vara dålig på att uttrycka sig av någon anledning. Ett exempel är jag själv som pga AS både skriver och tolkar väldigt bokstavligt, vilket leder till missuppfattningar ibland. Ett annat exempel är en person med dyslexi som uppfattas som otrevlig och spydig när hon inte alls är det. Kort sagt, att man tolkar på ett sätt betyder inte alltid att det är rätt sätt att tolka en text på… Inte ens om man är admin.

[peter54]
2009-09-30 00:39
0

Ja men om tolkningsfrågan blir till en osäker faktor, får man ju beta neråt på ordval istället.

gulzebra
2009-10-01 08:03
0

Mjo, men tyvärr har folk inte vett nog att göra det :P Ibland räcker det ju med ett inlägg där man helt enkelt är rakt på sak, så blir man tolkad som fan läser bibeln rent ut sagt.
Fråga kan man ju göra också ("jag tolkar ditt inlägg si och så, har jag rätt/fel?") men folk är ju dåliga på det med. Fast jag ska väl inte säga så mycket om saken iofs, jag är själv skitdålig på att faktiskt fråga om jag tolkar något negativt Skäms

[Thiah]
2009-10-03 16:03
0

Jag har jättesvårt för Zoonen. Tycker det är rörigt och bökigt. Tycker iFokus är så jättemysigt så jag är nog lite partisk :D