smarta korpar
Såg ett program igår (eller om det var i förrgår, är lite dagvill) på svt om smarta djur, och då om jusst korpen. Sjukt vad kluriga fåglar de är, jag hade nog tagit längre tid på mig för att lösa de där uppgifterna
Jag har sett programmet jag också. Korpars listighet har jag själv råkat ut för några gånger. Bland annat när jag fiskade gädda med så kallad angelfiske och knallkork på isen när jag bodde utanför Hammerdal i Jämtland.
Jag brukade använda fem-sex krokar med kanske 50 meter emellan, så det kunde vara drygt 200 meter från borrhålet längst till vänster till det längst till höger. Korparna satt i talltopparna och tittade på.
När någon knallkork signalerade napp flög de snabbt ner och halade upp fisken om den inte var för stor och stack iväg med den innan jag hann fram.

Senast idag i morgontidningen läste jag ännu ett bevis på korparnas överlägsenhet. En korp hittade en flaska med lite vatten i där det flöt en mask. Han kunde inte nå masken med näbben så han hämtade små stenar som han släppte ner i vattnet och på så sätt höjdes vattennivån så pass att han kunde nå masken. Vilken hjälteJ
På programmet jag såg jämställde de korparnas intelligens med en schimpans, men efter att ha sett och hört om alla klurigheter de lyckas med så tror jag att de är snäppet vassare.
Det är nog tur för oss människor att de inte har tummar:D
Har hört en massor om korpars intelligens. Klar underskattade djur!
De börjar bli lite väl många dock. Läste om en bonde i Västergötland som mist 13 kalvar till korparna bara i år.
Här är det också väldigt många och jag har sett dem ta nyfödda killingar i backen tvärs över åkern ungefär 300 meter från vårt hus.
De börjar med att hacka ut ögonen på djuren, sedan ger de sig på analöppningen. Där är det mjukt och lätt att hacka sig in så att de kan dra ut inälvorna.
Har korparna verkligen dödat tretton kalvar!? Tänk vad omständigt när boskapsägarna måste sätta upp både rovdjursstängsel och rovfågelstak ^_^

hm, ja man kanske borde jämföra hur många fler tamdjur som dödas av korp jämfört med varg. Konstigt att rösterna blir mycket högre när gråben visar sig. Nu vill jag inte ha mindre korp (eller varg), det är fortfarande inte många nog korpar, men möjligtvis lite koncentrerade på vissa områden.
Svenska korpar får man ju inte ha, men hur är det med korpar från europa? Ellar andra ställen? De korparna som tilverkade verktyg kom ju från något tropiskt ställe.
Fast det är klart, vill man vekligen ha ett husdjur som kan överlista en:S
Lokalt är korparna alldeles för många, häromkring har jag sett över 50 på en gång när någon har slaktat och lämnat avfallet obevakat i någon timme. Så mycket korp som vi har nu har det aldrig funnits tidigare.
Dessutom verkar det vara så att en del individer utvecklar den här aggressiva attityden. Det finns uppgifter om att det mer eller mindre alltid är samma korp-par som inleder en attack mot kalvar/lamm/killingar.
Historiskt sett har vi i Sverige under de senaste fem decennierna haft stor turbulens runt jakt på korp. I första hand var det en politisk strid mellan de två olika politiska blocken. När S satt vid makten fredades korpen och när de borgerliga satt blev det jakttid igen.
Nu är korpen fredad, mycket till följd av EUs fågeldirektiv, men samtidigt finns möjlighet till undantag om situationen blir ohållbar. Dessutom finns ju alltid skyddsjaktklausulen för dem som drabbas på det sätt som bonden som mist 13 kalvar.

Listiga djur det där, har haft en alika en gång som jag hittade som skadad och tog hand om, han var jättekul sen när han blivit frisk, riktigt tillgiven liten krabat