OT - Nytt hos Malin
Idag var jag och hämtade min Iller :D
En helt underbar nätt lite tös, tillgiven och söt :)
Det starta bra, det första hon gjorde när hon kom hem till mig var att bajsa och kissa i lådan. Sedan blev det upptäcktsfärd i köket där hon kommer ha större delen av sina saker.
Nu ligger hon och sover, trött som bara den! :)
Hälsningar Malin
Hon kommer bli en bortskämmd liten jävel ;)
Hälsningar Malin
Aw plutt! Så underbart söt :)
Njut medans de varar :P snart kommer trotsåldern :D
Jag har precis överlevt den med min här hemma hah :P
www.blueberryhedgehogs.com
Ja, man har varit med om trotsåldern på min kompis ena iller… Men den bor ju inte här :P
Men jag tror det hjälper lite att jag är hund instruktör och har tränat hundar i 13 år ;) *Hoppas*
Hälsningar Malin

Vilken sötnos! Vad ska hon heta? Kommer hon möjligen från farm i Skåne?
Jag är också hundinstruktör och hundkurator. Kan säga att mitt gäng på 10 illrar hånskrattar åt mina diplom.
vill oxå ha. men killen anser att de bara klättrar i gardinerna. så vi skaffade kattungar istället…. gissa vad de gjorde? hehehe
Haha ja jag är också utbildad instruktör, just med kunskapen på problem hundar också :P och kan ju säga att både min hund och iller + resterande djur hånskrattar åt mina diplom här hemma med :P
Får ligga och snyfta åt dom och intala mig själv att ja visst e gryyym haha :P
Av min erfarenhet så tycker jag personligen att tjejernas trotsålder är värre än hanar :P men de är väl bara jag hihi, våran pojk va ängel första dagarna sedan jevlar….
Nu e han myspys igen! min tjocka lurviga korv :)
#8 Jag tror du vet vilken farm det är. Om jag förstått det rätt är han inte så uppskattad bland uppfödarna på iller.ifokus. Jag tycker själv att han är ur trevlig och har super trevliga illrar :) Han är rätt speciell dock. :P
Nått namn har hon inte fått än, jag velar fram och tillbaka mellan namnen. Hehe
Hälsningar Malin
Får man vara fräck nog och be dig skriva vilka namn du pendlar mellan?? =) Nyfiken ju…. hihi

#11 Tror det med, finns bara en som har just pasteller. Supersöta illrar och det tror jag inte illerfolket säger emot heller. Är väl just uppfödningen i sig som folk har åsikter upp. Har dock inte träffat honom personligen eller varit där så där har jag inga åsikter.
Andra farmare har jag dock träffat och där har jag MASSA åsikter.
Tror helt och fullt på att bilda sig en egen uppfattning och göra det man själv tycker är bra.
Spännande att få höra vad hon ska heta….sen tycker jag vi kan börja vadslagning här inne på hur lång tid det tar innan hon får en kompis.
haha! Jag är med på den vadslagningen!!!
Jag har tur som satt djurstop här hemma :P Annars hade de nog blivit en till iller alltså :P

Jag skulle också bara ha en, fast en kompis är ju bra förstås, och en tredje kan ju inte skada….sen vete fasen vad som hände egentligen.

Åh gud va söt hon var!
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
#13 Jag kan väl hålla med om att hållningen inte är den bästa, men illrarna gillar honom och kommer direkt när han kallar på dom och alla utom jakt illrarna är super trevliga oavsett ålder :)
Hälsningar Malin
Ny kompis är planerad till nästa år om jag inte hittar nån trevlig omplacering jag gillar :)
Namnen.. Hmmm.. Vet inte om jag vågar släppa ut dom till er än :P Hahaha
Hälsningar Malin

NEJ MALIN!!! Den ska inte heta Ante….
mohahahaha
#19 Men jo.. jag döper henne till ante vetja! :P
*Viskar till Ante* "-Det är något som inte står rätt till i ditt huvud va??" :P
Hälsningar Malin
sjukt söt tjej. har med 3 pastell tjejer :-D en angora ur senaste kullen. Kunde bara inte släppa henne.. *fy på mig*
Sitter med och fnular på det där med namn. Sjukt svårt ju :-/
På just iller iFokus så är det väldigt många som är anti hela fenomenet farmare. Men det finns många farmare som sköter sina djur väl och har jätte fina djur. Själv mest van med farmarillrar under uppväxten. Ser inge fel i dom djuren. Många även friskare än vanliga. Farmare brukar inte avla på vad som utan har en hel del som de vill ha fram.
Jag har en tjej ifrån Jan och hon är extrem fin. Mini monster först tiden men inget mer sedan dess. Även haft kontakt med en ren jakt iller hane ifrån gay och även den extrem fin.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#21 Djuren har jag aldrig haft någonting emot. Finns i och för sig vissa som absolut inte har någon koll på sina linjer och parar vad som helst, inavel eller inte. Sen generellt är de väl inte friskare heller många farmare har ju ett visst antal avelspar som de parar varje år. Blir inget nytt i linjerna någon gång utan bara massproduktion av samma föräldrar.
Finns även en farmare som har en hane som ska vara väldigt snygg. Han har i dagsläget blivit pappa till över 130 valpar. Och ingen stamtavla följer med valparna när de säljs. Sådant bäddar för inavel lite längre fram när nya illerägare parar sina illrar. Ganska stor chans att illrarna är släkt i det läget.
Jag har omplaceringar som är från farm från början, helt underbara. Absolut ingenting emot illrarna.
Det jag inte kan stödja, det är djur som hålls i bur under hela sin livstid. Tycker inte det är något liv för en iller.
#23 förstår vad du menar. Men tyvärr är det vanliga "privat" uppfödare som också har sina djur konstat i bur. Så det finns ju både det ena och det andra.
Jo atlas har använts lite väl mycket :-/. I det fallet så borde det väl inte vara så svårt att välja en annan hane efter nån kull. Om det är han du menar så får man med stamtavlan om man bara ber om den. Men det ska man ju inte direkt behöva göra.

#24 Det är lite olika bud om det där. Finns folk som har bett om stamtavla men fått till svar att han inte ger ut sådana. Då blir det ju genast svårare.
De privatuppfödare som har djur i bur konstant hoppas jag blir anmälda i och med att det verkligen är olagligt. Hade jag vetat om och kunnat bevisa att någon som födde upp hade det så hade jag anmält direkt. Det är inte rätt helt enkelt.
Svårt att bevisa sådant bara i och med att de som kommer och inspekterar inte har så bra koll själva i alla lägen. Uppfödaren kan väl i det läget säga vad som helst som att illern är sjuk, stukat foten osv.

#22 Den där sötnöten kan förresten få flytta hit när som helst. Odöpt eller inte!
Han jag köpt hos tar iaf in nya djur då och då och parar inte samma par varje år. :)
Hälsningar Malin
#26 hehe.. ja hon är så sjukligt söt. men även jätte rolig att leka med. inte alls som de andra två. hon vill verkligen leka med mig och tröttnar inte :-D
eller ja inte positivt när hon kommer upp i sängen om nätterna med sitt bus humör men annars så gillar man henne..hehe
Sorry jag stjäl lite av din tråd malin.