Två deuger...Vad ska jag göra?
Vet inte om detta ligger i rätt kategori men flytta den annars.
Iallfall så sitter jag här med två degus, som jag inte har någon aning om vad jag ska göra med. Det började när min kompis ringde mig för ett par dagarsedan och frågade om jag visste något om deguer. Det visade sig att hennes kompisar ( som var mycket alkoholpåverkade med för den delen ) tyckte det skulle vara roligt att skaffa varsin råtta. Så dom åkte till lerums zoo och fick varsin degu när dom frågade efter råttor. Dom verkade dock inte bry sig så mkt om vad det var, eftersom att redan två dagar efter ville dom döda djuren för det var tråkigt.
Dessa två stackars djur har alltså under två dagars tid bott i små plastburkar, utan mat och vatten. Dom fick springa lösa i huset med en hund, vilket resulterade i en svanstopp avbiten.
När killarna sa att dom skulle mörda djuren tog min kompis hand om djuren direkt, trots att hon inte vet någonting om djur. Jag var hemma hos henne igår och träffade djuren, och dom verkade otroligt försiktiga av sig, men efter ett tag blev dom rätt nyfikna och intresserade av mig. Det slutade med att jag tog hem djuren trots att jag inte vet någonting om deguer, för min kompis ville inte ha kvar dom..
Så nu sitter dom här i en kaninbur tills jag har hittat en större bur.
Men jag vet inte vad jag ska göra, för jag kan inte ha kvar dom. Jag har inte pengar, tid eller plats när jag har alla mina råttor.
Det dumma är att jag fäster mig otroligt mycket vid djur och har svårt att ge bort djur till folk jag inte känner eller litar på..Någon gud själ här ute sim skulle kunna ta hand om dessa stackare? Eller ge mig tiips på vad jag ska göra..Jag tänker iallafall behålla dom tills dom blivit tamare. Kanske blir lättare att hitta ett bra hem till dom då.
(Luddigt inlägg kanske, jag är jättedålig på att skriva)

pdf m skötselråd och lite info om degun
BRA att du tog dem därifrån! Se till att ge dem HÖ så fort som möjligt. Bra hö och vatten är det allra viktigaste och undvika socker och fett. De är underbara djur. Hojta till om du vill ha mer hjälp/tips. Jag kan ev lägga upp dem för omplacering på min hemsida om du vill, men då behöver jag mer info om dem. Estrellado´s
mvh Sofia

Usch vilken jobbig sits du är i! Degusar är värkligen dundermysiga djur!
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Åh tack.
Risken om jag har dom för länge är att jag blir för kär o behåller dom 

Men om jag hittar ett bra hem till dom får dom flytta. Jag har inte tillräckligt med tid för en till art hemma.
#2 Det skulle vara jätesnällt! Vad är det för info du behöver?
hade varit bra att skriva var dom finns om någon skulle vara intresserad ;)
Hälsningar Malin
Dom finns i Lerums kommun. Ett par mil utanför Göteborg
Kan du ta lite bilder, det brukar locka ganska bra :)
Sen kommer jag nog inte på mer..
Hälsningar Malin

Vart de finns. Kön. Ålder. Pris? kontaktinfo. och allt annat du vet som ev kan locka någon att köpa? Gärna bilder som sagt. Även om degusar ofta ser väldigt lika ut, så är bilder bra ;)
Maila mig på sofiahogberg@yahoo.se med all info + ev bilder så kan jag lägga upp det på min sida så fort jag kan.
Dom är ca tre månader gamla pojkar, och föddes upp hemma hos hon som äger djuraffären.
Ganska reserverade, men jag jobbar på det. Dom börjar redan klättra ut på mig när jag är vid buren så det ska nog inte vara så svårt att få dom tama.
Om någon är intresserad är min mailadress matilda.nordstrom@hotmail.com
Maila ditt telefonnummer så kan jag ringa. Det är mycket enklare att ta saker över telefon. Pris vet jag inte än. Bara någon symbolisk summa
Såg nu att jag skulle skicka till din mail. Kan skriva lite mer utförlig info och ta bilder så får du det imon på mailan :)
Tack så jättemkt!

jag har lagt upp det på mina sida nu. Säg till om du vill ha nåt ändrat eller tillagt och maila gärna bilder när/om du har. till salu
Nu börjar det bli akut. Känns som att jag inte riktigt ge dom vad dom behöver. Plus att min syster känner av sin allergi rätt mycket..Ingen här som vill ta över dom?

Om man jämför med mushanar, hur luktar Deguhanar i revirmärkning?
#15 Degusar och möss är totalt skilda djur. Degusar är närmre gerbiler än möss, dvs luktar inte så farligt.
Hälsningar Malin

#15 som sagt, degusar luktar knappt nånting om man städar tillräckligt ofta (jag städar buren ung varannan var tredje vecka, men då har jag stor bur)
IngenIngenIngen???
Prova lägga ut en annons inne på Gerbiler, skriv gärna om deras hiostoria i annonsen, det kan hjälpa.
Prova blocket och zoonen också
Hälsningar Malin
Jag har förmodligen hittat en köpare nu, om de kan transporteras till nyköping…