Skalbagge!
Yes! *lycklig* En av mina zophobaslarver har blivit en skalbagge nu, och den är hur vacker som helst. :) Jag törs inte riktigt hålla i den, för den verkar lite blodtörstig i o m att den gärna vill dräpa sina larvsläktingar, men jag är rätt nöjd med att titta på den. Den är ju jättestor! :P Biter de människor, eller vill de bara dräpa andra insekter? *nyfiken* Den var jättesöt igår, då tittade jag på den medan den drack vatten. Den är väldigt lugn och långsam. Hur vanligt är det att de flyger?
Tack på förhand!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Oh! Bilder bilder bilder bilder!!!

Min zophobasbagge rymde för mig och klätrade på väggen! då var den inte lika vacker, jag fick panik :o.. ag är inte så mycke för insekter tror jag :P Grattis för baggen iaf :D
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Haha.. glädje över ohyra :-D.. Vi är inte lite mysko människor.. fniss. Jätte kul att du fått bagge, kanske du kan få lite mer ungar på dom.
Inte varit med att de flyger så mycket direkt. Men de klättrar riktigt bra och rymmer lätt.
Bilder vore kul. Speciellt om jag kunde få låna till en tidigare artikel om mask avel :-D det vore super!!
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Urscha buscha :P
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Dåliga bilder, jag kan fixa bättre om du behöver till en artikel. :) Men jag kan inte fixa det på en gång, jag är inte hemma.
Jag har en enkrona med för att man ska kunna jämföra och se storleken på dem. :)
Mvh,
Moa
Här är han/hon ensam med enkronan. :) Som sagt, dåliga bilder, men man ser faktiskt att h*n är lite svagt röd. :)
Mvh,
Moa
Nej, de verkar inte gärna flyga, men de har ett himla grepp i.. Vad kallar man dem på insekter? Fötterna? :)
Mvh,
Moa
Jag tyckte den såg lila-grön ut, men min pappa är färgblind och jag har väl säkert ärvt nåt därifrån.. haha
Dösnygg va den i alla fall, otroligt nog!

dom har verkligen grymt fina färger. men ohyra är det….. jag gav jämt min spindel zophobas. sen när dom blev skalbaggar så fick min sköldpadda dom. haha

När de är nyömsade är de ljusa, nbästan gula, sen mörknar de mot orange och röd, till brun till svart med grön/lila skiftningar när skalet hårdnar. De är vackra!
Älskar nyömsade insekter!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nu är min fina lilla stora skalbagge helt mattsvart. Otroligt vacker är den, och de där söta små känselspröten han har.. *Suck* Underbar. :P
Men mandariiin, nästan alla djur räknas ju faktiskt som ohyra av någon och husdjur av någon annan. ;)
Vattnadal, jag förstod nästan att när jag upptäckte min skalbagge så var har förmodligen väldigt nybliven som bagge. De ser verkligen inte särskilt trevliga ut när de håller på att bli skalbagge från larv, då ser de mest ut som någonting som kommer från "Aliens", haha. :) Det är ju tur att resultatet blev så fint.
Jag kan ju egentligen nästan ingenting om skalbaggar. Hur ofta ömsar de? :)
Mvh,
Moa
Hej! Jag har fått Skalbaggar 3 gånger. Vad jag har hört ska dem äta mera frukt än vad larverna ska.
Hoppas det går bra med baggen!
Både min bagge och mina larver äter både frukt och grönsaker. Senast idag gav jag dem blomkål och satt och tittade medan de åt. :)
Mvh,
Moa

Jag var skiträdd för zophobaslarver när jag började jobba på universeum, men det såg ju inte snyggt ut med en guide som är rädd för det hon guidar om, så jag fick lära mig att uppskatta dem. :P Nu har jag inga problem med att plocka upp de små äckeldjuren längre.
Skalbaggarna har jag aldrig haft några problem med, tycker att skalbaggar är fina. Grattis till den lille storbaggen ;)

Haha, och jag som vill hålla mina larver som larver så läge som möjligt. Inga djur vill äta baggarna. Vackra kanske man kan säga att de är och jag tror inte att de biter dig.
Ja, grattis då. :P
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Grejen är den att jag vill föda upp zophobas eftersom mina råttor gärna äter dem. Därför behöver jag såklart skalbaggar - för att inte tala om att jag tycker om både larverna och baggarna - de är ju hur söta som helst. :) Igår fann jag en bagge på djuraffären som fick flytta hem, så nu har min skalbagge fått sig en partner. De slogs lite i början, men nu verkar det inte längre vara några problem. :)
Någon som vet ifall baggarna har särskilda kön eller ifall de är "både och", som till exempel daggmaskar är?
Mvh,
Moa

#16 skulle tippa på skildkönade, alltså inte som daggmaskar. Vet tyvärr inte hur man ser skillnad på dem =/
Typiskt.. :) Om någon vet hur man ser skillnad så vore jag djupt tacksam ifall denne någon kunde dela med sig av sina kunskaper! :)
Har för övrigt hittat ytterligare en på djuraffären, så den har också fått flytta hem till mig. :) Vore väl min otur ifall alla tre är av samma kön.
Mvh,
Moa
Om du vill ha fram mera baggar ska du lägga en larv i en liten bunke med jord eller liknande sen ingen mat och ställ den mörkt sen puppar den sig efter ett tag och blir en bagge
jätte enkelt och kul!