Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2481 ggr
HextremO
2009-08-17 13:19
0

Komma över ormfobi?

Nu vet jag inte om jag är på rätt site men jag vänder mig till er iallfall.

Jag har i hela mitt liv varit livrädd för ormar, samtidigt som jag tycker dom är grymt vackra.

Jag kan vistas i samma rum sålänge ormen är i sitt terarium, men jag känner ett stort obehag. Och jag flyr fältet såfort terariet öppnas.

Jag har sen ca 2 år tillbaka jätte gärna velat haft en majsorm. Men hur skulle de funka när jag är livrädd för dom?

Finns det något sätt (som kanske funkat för er) att komma över eran ormskräck?

niffen
2009-08-17 15:57
0

Kika in på reptiler i fokus! Du kan säkert få komma till någon med orm som bor nära dig och efter ett par gånger vågar du säkert hålla i en  :)

HextremO
2009-08-17 16:26
0

Jo jag ska nog kanske göra de.

Men ormar kan jag träffa när jag känner för de, har många vänner som har ormar av olika sorter. Och jag har försökt att klappa dom. Men jag klarar verkligen inte av de. Lyckades engång med en kungspyton men jag satt och grina och hade mig i säkert 1 timme efteråt..

enbartmalin
2009-08-17 19:21
0

Jag hade rekomenderat att bota rädslan FÖRE införskaffning av orm :)

Hälsningar Malin

[peter54]
2009-08-18 00:06
0

Det finns ju erkänt fungerande terapeutiska metoder om fobin är allvarlig, men min erfarenhet har under årens lopp varit att det ofta räcker med att man träffar någon som kan introducera ormar på ett lugnt och metodiskt sätt steg för steg.

Några gånger har jag hjälpt ormrädda människor över sin rädsla, så jag vet att det går, men det krävs förstås att man vill själv, annars går det inte.

HextremO
2009-08-18 02:34
0

#3 jo det är ju lite tanken att min fobi ska försvinne, för det är verkligen ett djur jag vill ha i framtiden..

Jo så är det nog, och inte som mina vänner som tycker det är jätte kul att "överaska" mig med ormarna så jag springer därifrån.. Men frågan är bara vart man skulle kunna hitta någon som är så pass kunnig med det här.. Vart bor du? Ifall det inte är allt för långt bort kanske man skulle kunna ta sig förbi och du botar min fobi ;)

[peter54]
2009-08-18 10:20
0

#5 Klicka på mitt nick så kan du se vart jag finns Glad

mandariiin
2009-08-21 02:15
0

jag finns i sthlm, med ormar i varierande storlekar. dom minsta är kläckta för några dagar sen bara….. jag har ett antal kompisar som har varit livrädda för ormar, men till och med dom har klarat av mina. och sen har vi bara trappat upp i storlek på ormarna som dom "klappar" och petar på. de flesta utav mina ormar har jag hafts en dom var små, så dom är vana att bli hanterade och att användas som fobi-avvänjning. hehe :)

Bushmaster
2009-08-21 02:29
0

Du har inte ormfobi!!

Du har bara en rädsla för att komma de nära, Fobi är ett sjukligt tillstånd, där du tex  inte kan vara i samma byggnad som en orm  bara för att du vet att den finns där, eller ens  se en orm i en bok.

Jag har botat värre rädda än dig på ca 1 timme.

Mvh

mats

Saga85
2009-08-26 20:03
0

Fobi är det väl som sagt inte. Först och främst borde du be dina vänner vänligt men bestämt att sluta skrämma/överraska dig med sina ormar.

Jag har en far med ormfobi, och här är det förbjudet att titta på naturprogram med ormar om han är hemma. Skulle jag skaffa orm (eller ens kopparödla) skulle han aldrig komma på besök, hur många terrarielås, dörrar och dylikt det än skulle vara mellan honom och ormen.

zickan
2009-08-27 03:57
0

Nja. Fobie står för så extremt mycket. Inte bara att man inte klarar av att vara i samma byggnad när man vet att det man är rädd för finns.
Fobie är även en term för icke medicinsk mening för olika sorters avsky och innehåller mycket av fördomar, panik ångest osv.
Det hela handlar omarachnofoben i hjärnan som ger en kort varig räddsla för tinget. Eller så har man en gravare form som går lite längre i hjärnan. Arachnofobernas amygdal reagerar lite mer och sätter ett alarm på hjärnan där andra tankar stängs av och paniken skapas.

Vissa enklare fobier går att lösas rätt fort. Men de lite krångligare och mer djupt rotade krävs speciellt hjälp för att klara sig förbi. Kan ta allt från ett par minuter till år av träning.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vattnadal
2009-08-27 14:58
0

Arachnofobi= rädsla för spindlar.

Ophidifobi= rädsla för ormar

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[fantasi]1
2009-08-29 18:47
0

jag har extremt stor respekt för ormar, och litar inte på dem, men när jag gjorde ZORF provet var jag tvungen att hålla i en orm medans jag berättade om ex. könsbestämningsmetoder osv.

det som jag inte tänkt på, var att precis innan hade jag könsbestämt ett antal smådjur, och hade därför deras lukt över hela tröjan. ormen kände naturligtvis doften och började inta strikerpose, men jag stod där kallsvettig och stammande, och berättade om ormen.

jag fick godkänt på ZORF, och har kommit över ormrädslan lite, så det som hjälpte mig var att utsätta mig för den situationen =)

[peter54]
2009-08-30 13:54
0

Det finns väl inga odomesticerade djur som man kan lita på? Låter man invagga sig i en sån känsla är man alltid illa rustad för vad som kan komma.

Reptiler kan man inte tämja. Framförallt beror detta på att de dels är solitära djur och dels på att de är mycket enkla. Hjärnan på en stor orm är inte mycket större än ett knappnålshuvud och där finns inte mycket utöver de basala systemstyrande funktionerna.