Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3823 ggr
[Tearix]
0

Hur importerar man?

Ja hur går det egentligen till med import av exotiska djur, om vi begränsar oss till djur i eu, födda i fångenskap och inte på cites listan.  Jag blir snurrig av dessa föreskrifter hit och dit, och hur går det till rent praktiskt? Vilka djur kan man egentligen flyga med, tips på flygbolag?.. för inte vill man ha sitt djur i bagage utrymmet… Ni som har importerat, berätta :) Hur hittade ni era djur?

smurfan-13
0

Jag är dåligt insatt i just exotiska djur, men har flugit en del hundar. När man flyger hundar brukar reglerna skilja sig åt mellan de olika bolagen och de ändrar sina regler stup i kvarten. Bäst är alltså att höra m flygbolaget direkt om du vill flyga in djuren. Risken är dock ganska så stor att du inte får ha m djurte i kabinen, då de flesta bolag bara brukar godkänna katter och hundar för det.

Bushmaster
0

Tror de flesta bolag kräver att hund och katt skall vara i bur och i baggageutrymme 1 (tryckkabin) enl IATA:s regler.

Tror inte att levande djur tillåts längre i passagerarutrymmet, förutom möjligtvis ledarhund.

Kolla med jordbruksverket vad som gäller för import av djur inom eu. Normalt får man ta med 3 djur som husdjur.

Mvh

Mats

[Tearix]
0

5 tror jag att det är?

zickan
0

Exotiskadjur som inte är orm, insekter etc kräver tillstånd. För info om reptiler så kolla på reptiler.ifokus.se där de frågorna hör hemma ;-)
Införsel tillstånd kan du hitta på jordbruksverkets hemsida. Ligger oftast på 500 kr, dock lite beroende på art.

Där kan man ansöka om allt från 1-100 om man så vill. Men om man får eller inte beror på dom.

Själv så skaffade jag för igelkott. Försökte för gp råtta. Ringde runt som en galning för att få tillståndet. Men då de inte verkade veta ens vad gp var så "smugglade" jag och rat think in våra första.
Tröttnade på att slussas runt, så vi chansade att de skulle tas som råttor ifall vi åkte på en kontroll.
Råttor, möss, marsvin, orm etc får man ta in 5st per person. Kanin, iller, katt, hund, exotiska djur osv kräver tillstånd. Vissa även pass.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

UlrikaD
0

En del djur kräver även chip och vaccinering innan de för föras in i landet.

smurfan-13
0

#4 hund och katt kräver inget tillstånd idag iaf. Däremot pass och korrekt utförda vaccinationer/tester mm

Bushmaster
0

Upp till 3 behövs inga tillstånd!

Mvh

Mats

zickan
0

#7 när kom de reglerna?. har du länk till infon?
vore kul att veta :-)
Sist jag kollade krävs tillstånd för exotiska däggdjur osv oavsett antal. men inte för reptiler och insekter mm.

Bushmaster
0

Inom EU så finns det en regel som säger att du har rätt att ta med dig  max 3 djur som husdjur, Cites djur måste dock följas av korrekta papper.

Ring jordbruksverket för mer info!

Mvh

Mats

zickan
0

okej. men det gäller inte exotiska djur om det inte kommit ny lag sedna 09. Den lagen gäller endast för smådjur såsom råttor, hamster, möss, marsvin osv. Gäller inte för exotiska däggdjur, kanin, iller, katt, hund mm.
De behöver veterinär besiktas innan, pass, och eller tillstånd.

Bushmaster
0

Så länge djuren är fångenskapsfödda gäller att inget tillstånd krävs för 3 husdjur, sedan skall du inte blanda in veterinärbesiktning då det har med rabies och parasiters smittspridning, det är inget tillstånd. ormar ödlor groddjur får man ta in max 3 utan ngra som helst tillstånd eller vet intyg då de inte sprider rabies.

Mvh

Mats

zickan
0

det gäller iaf tillstånd för igelkott. ligger på ca 500

zickan
0

det gäller iaf tillstånd för igelkott. ligger på ca 500

[Tearix]
0

haha ni förvirrar lika mycket som sjv's texter :)

zickan
0

Jag är helt hundra på att det ännu krävs tillstånd för att ta in djur till sv, vilket land man än tar in ifrån. Ende djur som INTE kräver tillstånd är råttor, möss, hamster,marsvin, ormar, insekter och liknande. De gnagare som inte kräver tillstånd får man ta in 5 st av.
Kaniner ska ha tillstånd, iller ska ha pass, igelkott ska ha tillstånd, gp råtta ska ha tillstånd. Så var det iaf för reglerna under 2008.
Ge mig lite tid så ska jag ta fram det på jordbruksverkets hemsida.
Vad som gäller för reptiler har jag inge koll på och detta kan man ta på reptiler iFokus. Men om reglerna inte har ändrats så är det 3st reptiler.

smurfan-13
0

Du får fritt föra in enstaka kaniner från EU, Norge, Island, Lichtenstein, Schweiz, Andorra och Färöarna, högst sammanlagt fem, under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud. Om du vill föra in fler än fem kaniner räknas de som handelsdjur och då gäller andra regler. sjv

zickan
0

Jo jag såg att de hade ändrat det nu den 2 okt 08. Nu får alla djur under rodentia(gnagare) införas upp till 5 st utan tillstånd.
Ännu inte hittat för exotiska djur då det inte står. Men ska skicka iväg ett mail till jbv.
Om det kom ut en ny ändring i okt förre året så kanske det är så att man får ha med upp till 5 exotiska djur också. Men skulle inte tro att det är så.

zickan
0

För varmt att sitta vid datorn.

rekomenderar att läsa : Här

fiffiluren
0

vi har pratat lite om sånt här i skolan, och då sa dom att man inte fick importera gnagare med flyg för om de tog sig ut och gnagde av nån kabel skulle det kunne bli en katastrof (lite paranoida tycker jag)

smurfan-13
0

#19 det beror nog på flygbolag skulle jag gissa. Sen så finns det ju lagar om hur transportburarna ska se ut, så att såna risker inte ska behöva finnas

zickan
0

#19 helt korrekt. flyg vägrar tillåta gnagare just pga säkerhets risken. Samma som med reptiler. Många flygbolag tillåter endast hund och katt. Många tillåter inte ens iller då de tror iller går under gnagare fast de egentligen inte tuggar alls och finns under rovdjur.
Men det finns få tal bolag som tillåter alla möjliga djur ombord. Finns ett bolag mellan usa och sv som jag vet flyger råttor. Varit lite inne på att importera nya råttor därifrån. Men då måste en person flyga med och jag tror man fick betala för 2 stolar och ha råttorna som handbagage.
Vissa djur funkar om de kan vara handbagage(under 2-3kg)

Jag vet inte hur bolag som inte godkänner gnagare ombord säger om gnagare i rymningssäkra burar och i handbagage så man kan ha koll på dom.
Jag kan tyvärr endast gotlandsflyget då det är en av få jag har flugit med.
Där är det inte tillåtet med gnagare och reptiler. Men under låg säsong så kan man flörta med sig en läcksäker transport bur som handbagage om det inte är många som ska med det planet.
Samma gäller för hund och katt. Man får ta med som handbagage om de övriga passagerarna går med på det. Så litet är gotlands plan..Fniss

zickan
0

Jag har kontaktat jordbruksverket. Man får ta in upp till 5 vanliga gnagare. Såsom mus råtta osv. För reptilerm insekter osv så gäller det upp till 3 st.

FÖR EXOTISKA DJUR gäller ansökan om tillstånd från djur nr 1 upp till antalet man ber om tillstånd för. Blanketten finns på jordbruksverkets hemsida. Tänk på detta nu när det dras mot hamm mässan i tyskland. Var ute i tid att fixa tillstånd.
Detta gäller också.
- Man måste kunna intyga att djuret är uppfött hos en uppfödare och inte är viltfångat. Glöm ej be om uppgifter, skriftligt ifrån säljaren. Detta mins jag själv från en hamm resa. Blev tillsagd på bussen dit. Även om de talar tyska så måste man tyvärr. Gäller även ormar om man fastnar i kontroll. Men där är de inte lika noga på vanlig arter.
- Djuren får inte vara sjuka. inte alltid lätt att se på mässor osv. Men bra att försöka att inte köpa djur som ser matta, hängiga, snoriga eller på annat sätt inte beter sig normalt.
- Tänka på värmen att djuren har vatten, skugga, passande bur och passande material i buren.
- För de som tänker köpa råttor. Var vänlig kolla in trådarna på rattor.ifokus.se om sda och coronaviruset. det kan ta död på ett helt hem med råttor och är luft buret upp till 4 timmar. kan tas med hem i kläder, via andra djur och med bärande råttor. karens tiden är ca 2 månader.
symptomer är liknande vanliga förkylningar till graviditets död och honor som blir sterila osv.