Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettfoder-mat
Läst 1523 ggr
Mantissa
0

bananflugeodling - katastrof!

Idag skulle jag för första gången sätta igång en (två) bananflugeodling. Med flugorna kom ett recept på medie som de skulle äta och lägga ägg i (torrjäst+socker+weetex+vatten, inga mått angivna). Jag rörde ihop en grötliknande blandning av dessa ingridienser, vek till den lilla kartongbron där de skulle sitta och öste i flugorna. Glada över sin inbillade frihet sprang flugorna runt på kartongen och snart satt de allra flesta i kletet. vissa lyckades ta sig tillbaka med de allra flesta hamnade med huvud eller rumpa under ytan och satt hjälplöst fast. Jag försökte med en pennudd att rädda de som såg ut att kunna räddas, men vad hjälpte det att få upp dem på torra land? Nerkletade från topp till tå försökte de förgäves att dra sig fram med allt mindre kraft. Varje litet andetag fyllde deras små flugkroppar med tjock weetex-gröt,  men vem kan göra HLR på en bananfluga?
Nu satt resterand flugor på rad så högt upp på kartongbiten som de kunde komme och såg allmänt livrädda ut (jag intalade mig det i alla fall). Jag lämnade dem att lugna ner sig, men då jag tittade till dem en halvtimme senare så såg jag till min fasa (nåja) att mediet hade börjat jäsa. Den en gång i bananflugemåttmätt bastanta kartongbron hade börjat svaga ovanpå gasbubblor och weetexsörjeeruptioner.

Så nu undrar jag, är detta slutet för mig bananflugeodling eller kan den räddas?

UlrikaD
0

Tycker det låter som plågsamma djurförsök på bananflugor….

Du kan få komma hit och hämta annars, slåss med flugor till förbannelse denna sommar!!Skrikandes

enbartmalin
0

Jag kan fixa ett super bra recept min kompis använder.

Men lättast är kanske att börja om? Vet inte hur många du har kvar nu?

Hälsningar Malin

Mantissa
0

Det kanske är en fem sex flugor i vardera burk kvar. Sörjan har stabiliserat sig iallafall. Jag avvaktar då jag har lite tid på mig innan de som står över bananflugor i näringskedjan kläcks..