Störigt ljud från GP
Alva (GP) har börjat med nå jävla fasoner att ligga och gnälla, och hon gnäller luuungt fem timmar i sträck om man inte går dit och skakar om hela buren. Det är enoooormt störigt, och jag kan inte ens dränka gnället med musik för det skär igenom musiken i mina hörlurar till och med.
Varför hon gnäller fattar jag inte för att hon är ibland helt själv (jag ser om mina två andra hanråttor ligger i hängmattan eller inte) och ibland ligger ena råttan och sover med henne (trot eller ej men han tröttnar ibland också och går därifrån). Ibland står samma råtta och stirrar på henne när hon ligger i sin favoritkorg och gnäller. Så går han fram och hon gnäller ännu mer, så går han därifrån och hon gnäller igen.
Det är helt sinnessjukt och jag fattar verkligen inte varför hon gnäller, ibland blundar hon, ibland tittar hon, ibland är hon ju själv, och ibland så står en råtta (som är en femtedel så stor som henne) och stirrar på henne eller sover bredvid henne. Den andra råttan är inte så mycket med Alva, han är hellre med människor och sover så nära luckan som möjligt.
Hjälp? Jag får gå upp fem gånger per natt för att ta upp henne och kolla vad som är fel, och jag ser ju såklart ingenting. Jag har kollat igenom henne, flera gånger, jag har bytt kost, matat henne extra några dagar i rad, jag har tagit ut henne och utanför buren låter det inte.
Nu är det fan inte gallergnagande som är jobbigt utan detta gnällande. Vet inte hur jag ska förklara det bättre än gnällande heller. Hon piper, liksom.
Gah, jag kastar ut henne genom fönstret snart, haha…
Kan det vara brunst? Djur brukar uppföra sig konstigt vid brunst ju. Har dock inte haft GP så där vet jag inget.
Hälsningar Malin
Haha.. gp råttor kan va för härliga ibland ;-)
Håll ut några dagar till. Så fort jag får pengar så åker jag till sthlm, kan hon komma hem igen så kan jag få vara vaken om nätterna.. haha
Kan va brunst eller bara lite snackande.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag tänkte också på det, men jag har haft henne i ett år och hon har aldrig gjort så här förut, annat än vid några tillfällen förut när nån råtta retat henne typ… :P
W00t? Gnälla över gnällande? Är du galen mänska? 
GP-gnäll är ju såååå gulligt! Gotta love it! 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Inte när det gnälls 27 timmar om dygnet :P
Pfft, ju mer desto bättre ju 
Iofs så gnällde Anders bara när man störde hans skönhetssömn och honorna aldrig vad jag märkte, så jag har inte upplevt gnäll 24/7… Men ändå! ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag har inte upplevt nå gp-gnäll över huvvetaget : /
Lilla stitch är en tyst sate.. Inte äns lite gnag i burgallret ; (
Eller jo när det vankas mat brukar han "försöka" hjälpa till att öppna buren.
#7 haha men det är ju bra! :) Det är en sån GP dom flesta skulle döda för ;)
Hälsningar Malin
Fast man vill ju veta att GP:n lever också :P
Jag skulle säkert glömma bort Alva om hon inte lät lite då och då iom att hon bara sover hela dan…
Ingen som vet nån tillfällig lösning? Även om jag aktiverar henne som vanligt på dan, finns det något jag kan göra nån natt, om jag vill sova lite extra bra :P
Jag har en kokosnöt i skafferiet vet jag den kan jag ju slänga in… Då lär det väl bli rätt mycket knaprande på den, dock. Hm.
Håhåjaja, kokosnötter låter ju förjävligt när de gnager på de :O
Gröt i toarulle eller nåt? Lite gnag på rullen, och sen är det bara att försöka äta gröten. Eller nåt annat hon gillat förstås då. Gröt körde jag ofta på när jag hade Anders, han älskade det och hade jag tur så kunde jag somna innan han började gnaga nån gång ibland iom att han var upptagen med gröten :P
Kan hon vara understimulerad? Många "problembeteenden" uppstår därför, om du lägger extra krut på att verkligen aktivera henne - gör det näst intill omöjligt för henne att få i sig maten och låt henne springa av sig rejält utanför buren varje dag! Jag är inte mycket erfaren av just Gp-råttor, men att hänfalla åt monotona beteenden som t. ex skrika/pipa/volta/tugga/krafsa är väldigt vanligt bland de flesta djurarter.
Jo, jag tänkte också det, men jag har extraaktiverat henne vissa dagar, för att se vad som är fel… Jag får testa någon helgdag då och inte planera in någonting annat och bara vara med henne hela dagen. Då märker jag ju på natten om det är det som är problemet. Dock så tycker jag att hon får bra med stimulation på dagen…
#8 Jo jag förstår nästan de : ) Jag skulle döda för honom iallfall : )