Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettifokus-sajten
Läst 2703 ggr
zickan
0

Vilka artiklar?

Vad tycker du saknas här inne? Vilka artiklar skulle du uppskatta?

Hjälp mig lite på traven ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

lite info om sugar glider, flygande hundar, insekter som hålls som husdjur och inte i fodersyfte.

zickan
0

Jag har börjat lite på sugis. Men det är så mycket information så jag försöker komma på hur jag ska dela upp det.

zickan
0

Mer tips?

Någon som har lust att skriva en artikel om:
*Gp avel
*Gp matlista/vitaminer
*Gp sjukdomar, monkey pox, förkylning ect

FunkyShrimp
0

Mer om tenrecs :)

Om det finns artiklar och/eller sidor om det nånstans.

Skulle vara bra att veta vilka sjukdomar de kan få, vad de ska äta, hur de ska bo. Ja allt liksom^^

zickan
0

hehe.. yes box.. Det finns rätt mycket på eng, tyska och danska. Ska sätta mig ner och översätta lite mer till ny artikel

FunkyShrimp
0

#5 vore greeat :)

Hatasallad
0

Artikel om 13-linjerade jordekorrar vore väl trevligt :D

FunkyShrimp
0

Instämmer med Hatasallad! :)

Kul namn btw :P haha

RThink
0

Tre nya artiklar kommer idagarna efter granskning

1. Lämmel som husdjur

2. Vad betyder 0.0.1

3. Svarta änkan

zickan
0

Har även lite artiklar som ligger på min nye dator. Men den valde att gå och dö :-(. Ska försöka köpa en skruvmejsel och se om det tänker funka igen annars blir det att lämna in den också.

UlrikaD
0

Ska det bara vara artiklar som handlar om djur man får ha i Sverige? Annars är jag jättenyfiken på skunkar. Bodde i Usa några år där en del hade skunk som husdjur. Hade jättegärna läst om dem.

gulzebra
0

Opossum, possum, olika ekorrar, kinkajou, sjusovare, olika råttarter, genett, kameler, alpackor, lamor, sorkar, lämlar… Gosh, det står still i huvudet på mig just nu.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

RThink
0

Pax för alpackor !!!

zickan
0

#11 Jag skulle gärna vilja veta mer om skunk. Men hur mycket utanför ramarna vågar vi gå utan att forumet blir för splittrat?

#12 någon har vaknat på rätt sida. Sitter och skriver lite nu men är helt tom på ideer. Perfekt lista. Dags att skriva och bocka av ;-)

#13 kör så det ryker ;-)

zickan
0

NU har ni två nya artiklar uppe ;-).. Jag måste gå och lägga mig innan jag tippar av stolen.

Mezzzanina
0

När jag bodde i USA var prairiedog ett väldigt populärt husdjur.Även skunk var en del som hadde hemma.

Många som hadde skunk hadde opererat bort doftkörteln på skunken, men inte alla.

Att läsa om dessa djur som husdjur skulle vara intressant tycker jag!

gulzebra
0

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=79252&p=0 Här kan man nog hitta lite olika djur som nog kan tänkas vara bra att ha artiklar om :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Achatina
0

Jordekorrar x) Fast det har jag en artikel om på annat håll som nog kan användas / skrivas om xD

Jaculus orientalis samt Jaculus jaculus hade varit kul att ha också. Även om gerbil.ifokus har med dem på sin sida x)

Fåglar bör väl också passa in i denna kategorin x)

zickan
0

#18. jag har redan skrivit en om sibirisk jordekorre. har du mer info som inte finns med eller om någon annan jordekorre så vorde det kul om du ville bidra. Även kul med alla artiklar inom ämnet.

Ja fåglar borde höra in. Men att ha alla dessa exotiska djur man kan ha som husdjur samt fåglar blir lite väl stort och utspritt. Bättre om det kan starta upp ett fågel iFokus.
Ifokus ägarna vill inte ha några Div sajter så de kommer nog säga till om innehållet blir för vidgat.

zickan
0

Jag har fått hem två nya böcker så jag ska påbörja att skriva. Mamma kommer dock på besök ett dygn så jag kommer nog vara lite off den tiden.

Abico
0

Alpackor vore jätteskoj att läsa om ^^

Hanna 

Hatasallad
0
Achatina
0

Vilka exotiska djur som inte är tillåtna som husdjur kanske vore något att ha x) Så att man i framtiden kan hänvisa alla "ååååååh jag vill ha en Gorilla, är det lagligt?" till den artikeln x)

gulzebra
0

Förresten zickan, kom artiklarna jag skickade fram? :)

Ladyinred
0

Flodhäst får man oxå ha om man vill, i enkla drag så är det bara primater, rovdjur och utrotningshotat som det finns gränser för. Där med inte sagt att FÅR och KAN är samma sak. Visst är det tillåtet att skaffa en koala, men det är inte så många djurparker som är villiga att sälja en till dej. För att inte prata om kostnaderna. Att flyga hem färsk bambu varje dag är inte gratis… Flygande hundar kan man inte ha innomhus på grund av att takhöjden är för låg.

En annan sak som inte heller är tillåtet, du får inte ha getter i vardagsrummet även om de är lagliga, framförallt inte om du bor i tätort.. hihi

Achatina
0

Hur högt i tak ska man ha för att flygande hundar ska vara lagligt då? xD

CaithSith
0

Jag har för mej tre meter?

Ladyinred
0

det e nåt sånt ja, kommer inte ihåg nu.

zickan
0

#24 ja de kom fram men min nye dator krashade innan jag hann lägga upp dom. Mysko så försvann även en hel del mail. Så skicka gärna igen så kommer de upp fort :-)

gulzebra
0

Okidok, då skickar jag igen då ^^

zickan
0

Sådär. nu är du med på första sidan :-D

gulzebra
0

Prima prima :D

Achatina
0

Jag är så gott som klar med artikeln om Kinkajou, dock finns det inte så mkt husdjursrelaterad information om dem att finna. Får se till att få tag i något annat djur att skriva om nu x)

Edit: Nu är det två artiklar som är klara däremot väntar jag på godkännande från en sida om att få använda bilder därifrån till en av artiklarna.

Stinko
0

Håller med dom som vill veta mer om hur det är att ha skunk som husdjur.. Funderade på skunk innan jag skaffade iller.. Vet en person som skulle kunna fixa skunk åt mig, men då vill man ju veta en hel del först… :/
Men finns ju inte så mkt information om dom som husdjur så skulle det gå att fixa hade det varit jättekul att få läsa om..

Hade också varit bra med en lista på djur som är tillåtna och icket tillåtna i Sverige.

Genetter vill jag också veta mer om!

:)

Yeay
0

Jag skulle vilja veta mer om genetter :) Tycker dom verkar intressanta :)

CaithSith
0

Det finns ju massor man vill veta mer om. Exempel:

*Flygande hundar, fladdermöss och liknande

*Rovfåglar

*Skunkar, grävlingar, mårdar, minkar och övriga mårddjur

*Wallabys och kängurur

*Genetter

*Fennec foxes och andra rävar

*Exotiska kattdjur(caracaler etc)

*Tvättbjörnar

*Exotiska gnagare typ springharar, ekorrar mm

*Apor, halvapor och lemurer

*Kameler, lamor, hjortdjur och liknande

Och några idéer:  

Att det är viktigt att hitta en veterinär som kan vårda ens exotiska djur om det råkar illa ut.

Information om djur även om de inte passar att ha hemma kan ju vara bra att ha med (ex. ur luften; "tigrar blir aggressiva när de blir stora och passar därför inte som husdjur").. 

Kanske mer om lagar - om CITES, vilka djur som är tillåtna och typ sjukdomar som kan komma in i Sverige om man smugglar in djur och hur handeln med exotiska djur ser ut i övriga världen.

Kanske lite om hur djurparker arbetar? Hur de miljöberikar mm(för de har ju ändå exotiska djur)..   

Bara lite idéer..

Yeay
0

Flygande hundar hade vart jättekul att läsa mer om :) Får man ha andra fladdermöss än flygande hundar i fångenskap?

Mantissa
0

Jag vill (förutom de mesta av det ovanstående) gärna läsa om:

Bältor som husdjur
Markhor, världens största get
Bönsyrsor
miniatyrkor (kanske inte så exotiskt, men gud vad söta dom är)
Mer om reptiler av alla slag
Tasmansk djävul
Emu och nandu
Tapirer
Kottdjur
Myrslokar
Sengångare
Rörråttor

smurfan-13
0

artiklar om bra burar för olika djur samt bra berikning för olika djur!

zickan
0

jisses..

nu har jag verkligen fullt upp :-).  ska nog dra mig till bibblan. se om jag kan hitta lite bra fakta böcker

SwedenZoo
0

Jag tycker flyghundar helt klart :)

Vissa av dem djuren som är nämda kanske passar bättre in på Djurparker i fokus.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com