Jordbruksverket
Hej! Jag undrar vart jag kan hitta en hel lista med vad för djur man får ha, och inte. Vad man behöver för tillstånd osv. De är heller inte alltid så lätta att förstå de listor jag sett…
Vart finns dessa listor, med alla djur? Någon som har en länk? Tycker sjv.se är en väldigt rörig sajt för övrigt, och jag hittar ingenting…
Vad menar du med "får ha"? Såvitt jag förstått får man inte ta eller ha något enda vilt djur utan tillstånd.
Nu menar jag inte vilda djur. Utan djur som är uppfödda i fångenskap. Jag undrade också i ovanstående inlägg vilka tillstånd som behövs.
Jag tror inte att det finns några sådana listor, jag har läst olika bestämmelser och "slagit ihop" dem på egen hand. Det första att kolla upp är ju L 80 där det står vilka ordningar som är helt förbjudna (t. ex rovfåglar, djur tillhörande gruppen carnivora & primates) när man sållat bort dem får man ta hänsyn till det som står i artskyddsförordningen ( [http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20070845.htm ](http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20070845.htm där)där det bl. a står att läsa om lagar kring hållandet av djurarter som förekommer vilt inom Europeiska unionens europeiska territorium) sedan vet jag inte om det finns några flr direktförbud, vissa kommuner har restriktioner kring t. ex giftormar, sådana bestämmelser får man nog ta med någon som arbetar inom den avsedda kommunen. Vidare måse man se till att ha ev. CITES- samt importtillstånd och följa föreskrifterna gällande hur djurarten skall hållas, eftersom det dessutom verkar finnas de som inte behövt följa L 108's måttbestämmelser för hägn är det väl värt att ringa och kolla med jbv. Om det faktiskt finns en enda lista där allt detta tagits upp skulle jag hemskt gärna vilja ha den med :)
Tack ted för ett bra svar :-)
De djur man inte får ha som husdjur är hel/halv apor, rovdjur, cite listade utan intyg samt viltfångade. Djurparker kan däremot få vissa tillstånd att inneha en hel del av de djuren.
Annars får man egentligen ha det mesta bara man följer bur och sköttsel regler. Som ted sa, finner man husdjursreglerna på L80 och de som inte finns under den listan går allt in under L108.
Reglerna om import varierar nästan hela tiden. Men de flesta djurslag kräver tillstånd att imp. Kostar ca 500 för att importera smådjur som igelkott osv.
Det är vad jag själv senast skaffade tillstånd för. Resten är bara att ring jbv och kolla.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jaså, menade du fångenskapsuppfödda djur. Då behöver man väl inga tillstånd alls så länge det inte handlar om listade djur?
Det finns däremot regler som föreskriver hur man ska husera olika djur, den listan finns att ladda ner från Jordbruksverket, den så kallade L80. Du kan söka författningssamlingen som heter DFS_2004_16_L80.pdf