Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 5090 ggr
Mantissa
4

Myrslok

Jag vet att det inte är tillåtet att hålla rovdjur i fångenskap, men hör myrslokarna dit? De ärer ju i vart fall bara insekter?

Myrslokarna och då speciellt jättemyrsloken (M. tridactyla) är det vackraste djur jag vet och att dela hus med en sådan eller en par har varit en dröm sen jag var liten.

enbartmalin
0

Jag rekomenderar dig att skicka denna fråga till JBV då kommer du snabbt och lätt få rätt svar på denna fråga.

jordbruksverket@sjv.se

Hälsningar Malin

-ted-
0

Det finns inget direkt förbud mot att hålla ens jättemyrslokar som privatperson, men du lär stöta på en del problem ändå eftersom du:

1. Måste hitta dem till försäljning, och få godkänt import utav jbv

2. Måste hålla dem lagligt, och bl. a följa måttangivelserna som finns i L 108 (tror att det rör sig om typ 2000 kvm utomhusutrymme minst)

Sedan kan man utgå från att jbv vill krångla till allting mer än nödvändigt. Jag har bara sett jättemyrslokar tiill salu i USA och de har då legat på runy $20.000

niffen
0

Fina djur är det, men jag tror jag håller mig till att titta på bilder och filmer!

Denna kommentar har tagits bort.
Mantissa
0

Utrymmet skulle jag fixa, har stor tomt. fast jag har hört att de inte får gå ute då det är minusgrader. Men pengarna skulle det falla på, men kanske om 20 år att de är vanligare och lättare (och lite billigare) att få tag i. drömmen får leva vidare i alla fall.

Bushmaster
0

sedsan har du ju det prominenta problemet med att tillgodose födobehovet  en väldig massa myror eller feta termiter de drar nog i sig ngr 100000st om dagen!!!

Mvh

Mats

Mantissa
0

andra myrslokar ger de pellets. har för mig det var 50%kattfoder och 50% gnagar/häst pellets. och lite extra vitaminer eller kalk. kommer inte ihåg exakt. På djurparker matas de inte med termiter eller myror annat än som "godis". De ska också vara väldigt kräsna på vilken sorts småkryp det är så att promenera till närmsta myrstack räcker nog inte:)

Amazonia
0

Det finns några företag i Europa som säljer foder speciellt för myrslokar och andra insektsätare.

Med rätt kontakter och pengar så går det att få tag på myrslokar i Europa.

/ Micke

-ted-
0

Har kontakt med en firma som då&då har tamanduor, pygmemyrslokar pangoliner, sengångare och liknande till salu. De har dock inte jättemyrslokar så vitt jag vet. Och som tidigar nämnts kan man ordna bra substitutfoder i fångenskap.