Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3130 ggr
Huldan
2009-07-04 02:59
0

Degus

Funderar på att skffa Degus, har bara funderat i ca fem timmar men känner mig ganska säker. Under de fem timmarna har jag läst, sökt, läst, sökt, sett filmer på youtube och läst lite till. Har haft olika djur som kaniner, vandrande pinnar, hamster, katt, får, hästar och framförallt tamråttor förut, eller ja, tamråttor har jag nu. Just att jag har råttor som jag inte alls tycker är besvärliga gör att jag känner mig rätt säker på att jag klarar Degus. Kommer i så fall skaffa två st.

Är en bur på 80x70x60 okej?
Vad är det för skillnad på honor och hanar?
Hur mycket kissar/bajsar dem utanför buren?

smurfan-13
2009-07-04 13:58
0

Här har du en degustok som dessutom föder upp ;) Buren duger, jag skulle inte ha mindre, men den är helt ok i storlek tycker jag 2 djur.

Jag har oxå haft råttor, eller levt med en kille osm hade råttor. Kanske var det ovanlit snälla/lugna råttor, men degusarna upplever iaf jag som betydligt mer krävande. De gnager på ALLT, vilket gör att de blir svårare att ha ute och då kräver mer och bättre aktivering/berikning än råttor som kan vara ute lättare. Eller så inreder man ett rum helt fritt från sånt man inte vill att de ska förstöra.

Personligen tycker jag ändå att degun är den optimala gnagaren. :) De är personliga och roliga, går att få riktigt tama om man ger dem tid. Och även om man inte har den tiden att ge dem, så har jag aldrig träffat en degu som biter för att den blir rädd/stressad. Just nu har jag 4 vuxna djur och en kull på 4 små, men jag hoppas att jag ska kunna övertala sambon att skaffa åtminstone ett till par i framtiden. Sambon tycker dock att de låter lite mkt och är lite jobbiga ibland. :P

Huldan
2009-07-04 15:08
0

Okej :) Tack för svaret!

Mina råttor kan jag inte ha lösa utan uppsikt så det är nog rätt induviduellt :D

HUr "smarta" är dem?

smurfan-13
2009-07-04 16:39
0

Uppsikt utgår jag ifrån att man har på sina djur när de är ute, men mina degus får inte komma ut längre ändå :P Innan vi flyttade hade jag helkaklat badrum och då gick det bra att ha dem där, men nu har vi inte ens det längre.

Personligen anser jag att de är smarta. Det går att lära dem en hel del trix om man vill, de snappar snabbt upp saker (en av mina första svarade mig när jag hostade när jag haft en ihärdig hosta i flera veckor) och många lär sig att öppna sin bur (beroende på luckorna då)

Huldan
2009-07-05 00:56
0

Jojo, man måste ju alltid ha koll på dem, men jag kan inte ha dem lösa utan att vara på armlängds avstånd och alltid ha ögonen på dem. Annars gnager de på saker, kryper in i saker eller bara bajsar på minaa böcker -.-

VAd är det för skillnad på hanar och honor i tempermanet, lukt och beteende, såklart är det väl rätt induviduellt men finn säkert några typiska saker för de oliak könen.

smurfan-13
2009-07-05 02:07
0

De djur jag har fått tamast har varit hanar, men det kan vara en slump då de djuren även var de som fick mest tid. Annars tror jag inte att det är så stor skillnad faktiskt. Honor är av nån anledning mest efterfrågade, men hanar funkar lika bra i grupp som honor.

De luktar inte särskilt mkt och jag städar min bur varannan-var tredje vecka bara.

Huldan
2009-07-05 13:53
0

Alltså, jag måste fråga: Hur uttalas Degu? Skäms
Alltså hur betonar man det?

Beaver
2009-07-07 18:19
0

Deg-u :) Inte svårare än så. och visst är de roliga djur!

Huldan
2009-07-08 16:04
0

Som i Lemur typ? Så man går upp på uet? xD

DoD
2009-07-08 21:05
0

#8 Ja men typ :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Huldan
2009-07-08 22:13
0

Okej :D Tack!
Var lite pinsamt när jag skulle ringa på en annons och iten visste hur man sa det xD

DoD
2009-07-08 22:22
0

#10 haha de kan jag förstå :P

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Huldan
2009-07-09 00:03
0

Men en frga till! Luktar hanarna mer än honorna?

smurfan-13
2009-07-09 01:06
0

#12 nej. Degun luktar knappt nånting om man bara ser till att städa regelbundet.

Huldan
2009-07-09 19:16
0

Ah :D Vad underbart ljuvligt! VAr och kollade på några deguer och de hade iten städat buren på tre veckor, det luktade verkligen ingenting och såg fräschts ut. Men det var honor så skulle bara checka^^

Mina råttpojkar luktar skunk efter två dar -.-

Saga85
2009-07-21 04:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara inflika angående att ha ett rum man inreder utan saker att bita på. De hittar allt något ändå. Infogar en bild på hur min dörr såg ut efter en liten degudams framfart. Iof gick hon under en längre period helt fritt i mitt rum, så det är väl inte så konstigt. Hon var också anledningen till att det började dra från mina fönster då hon gnagde på fönsterkarmen.

Men den absolut charmigaste gnagaren jag någonsin haft. När det blir dags för gnagare igen blir det absolut ett gäng degus.

SwedenZoo
2009-07-23 12:19
0

Rekomenderar verkligen Degusar, helt klart! Super charmiga!

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com