Varör gnagar chinchillan på trä?
Jag har åkt på att passa en chinchilla, eftersom hennes ägare har blivit avhyst. Detta var den 4 maj och föräåldrarna skulle komma och hämta henne efter ca 2 veckor, men varken de eller ägaren har hört av sig.
Hennes bur är stor, men hon hade dåligt med liggplatser, för dem har hon gnagt sönder (hon är 20 år gammal). Jag satte in en liten trälåda, en sådan som man brukar köpa clementier i till jul, och den har hon gnagt upp nu. Hon har en typ av sten, som hon tydligen ska gnaga på, men det gör hon inte. Vad gör jag nu?
Är hon inte hämtad innan den 4 augusti kommer jag att på något sätt att försöka omplacera henne, men vem vill ha en chilla som är 20 år gammal?
Jag vet ju inte ett dugg om gnagare, eftersom jag aldrig har haft någon. Katter är ju "mitt" djur.
Tacksam för svar.
Mettan
Har du läst på om chinchillor så du vet vad du ska ge henne att äta och allt?
Ge henne grenare från frukträd att gnaga på, det gillar dom skarpt :)
Chinchillor gnagaer för att hålla tänderna i trim ;)
Vad är det för gnagar-sten du har, tror inte sånt är så bra för chinchillor :/
20 år, lätt väldigt gammalt, jag tror personligen ej det stämmer, men det går att sälja gammla djur. Dom funkar jätte bra som sällskaps djur och går att ställa ut om man vill det ;)
#1 chichillor kan visst bli 20 år^^ så mycket väl att det stämmer
#2 jo visst, har hänt att dom blir äldre t.o.m. Bara det att det är ovanligt, då tror jag hon måste vara den äldsa levande chinchillan i sverige då :)

Tack för svaren! Jo det är ägaren som påstår att hon är 20 år gammal och att han har haft henne i 18 år.Jag vet inte vad jag ska tro, eftersom han verklar kunna ljuga ganska bra. I alla fall har han aldrig gett henne hö sa han och jag har ju läst att de MÅSTE ha det. Jag trodde att han skulle höra av sig och lämna pengar till hennes mat, spån och sådant, men det har han inte gjort. Tydligen köpte han chillan i Danmark, för han sade att de sköter dem på ett annat sätt där. Men jag tror inte på det numera. Buren är jättestor och verkar ganska gammal, för hon har gnagt upp sina bolådor, det är bara den som finns i botten på buren som fungerar. Grenar från fruktträd, kanske jag kan få tag på, ska fråga vår fastighetsskötare om han kan klippa av lite från ett gammalt äppleträd.
När han lämnade henne här, sade han att det skulle handla om högst 2 veckor, men nu är det mer än 2 månader, snart 3 och jag har helt enkelt inte plats till den stora buren här. Har fått flytta på min TV, så den står inte på sin plats längre. Jag lovade honom att ta hand om hans stereo, men han sade inte ett ljud om chillan, förrän samma dag han blev avhyst. Jag visste inte ett dugg, men eftersom det rörde sig om ett djur, så accepterade jag, men jag kan ju inget om chillor, eller gnagare överhuvudtaget.Jag har ju min katter att ta hand om. Buren står så att en av hankatterna och den yngsta katten hoppar upp på den och ligger där. Jag är inte så förtjust i det precis, eftersom jag är rädd för att nätet ska gå sönder och en katt komma ner till henne. Visserligen är hon van vid katter, men nog hade hon bitit till om en stor katt hade ramlat ner till henne och det vill jag inte ska hända. Visst lever hon på övertid och ja, kanske tillhör hon de äldsta, men hon är ju egentligen inte svensk, utan dansk. 
Jag har fått rådet att avliva henne, men det har jag absolut inte lust med, men jag kan ju inte ha henne heller. Hunden och katterna har det varit en del problem med, men det kan ni läsa om på Hittekatter i fokus. Förra fredagen hade djurskyddsinspektören träffat honom (men just då hade han dem hos en kompis sade han) Eventuellt skulle han få besked om en lägenhet i tisdags, men inte ett ljud har jag hört om det från honom, det var vad han hade sags till djurskyddsinspektören. Men om man har ett djur och har bett någon passa det, tar man väl i alla fall reda på hur djuret mår, eller hur?
Jag bifogar en bild på buren, så kan ni själva se hur stor den är. Den är faktiskt i dåligt skick, tycker jag.
Mettan
Ja den kan mycket väl vara 20 år, vem vet :)
Men om han haft den i 18 år verkar det konstigt att han inte kom förbi och hälsade på eller iaf ringde och hörde hur det går osv :/
Hö är deras bas föda och jätte viktigt.
Ja shysst att du kunde ta den med sån kort varsel :)
Varför i hela friden skulle du avliva den? :O
Vill han inte ha kvar henne kan du ju ge/sälja henne. Har du någon bild på chinchillan?
Det var iaf en hyfsat stor bur :) dock som du sa i lite dåligt skick, men hon klarar sig nog ska du se, bara så hon inte gnager sönder nåt så hon kommer ut ;)
Har du läst på http://chinchilla.se/

Har du ingen bild på chillan? Det stämmer att de kan bli så gamla som 20 år men det är inte så många som verkligen blir det. Och det spelar ingen roll om det är Sverige, Danmark eller Norge för de flesta chillor inom norden är oftast släkt med varandra.
Vet inte hur stor buren är men ifall den ska vara laglig ska den vara tex 1x1x0.5m. Alltså 0.5m2 i yta. Det man kan säga om den buren på bilden är ju att den saknar sitt och ligghyllor. Om du har möjlighet att snickra till det så vore det nog väldigt uppskattat.
Chillan behöver färskt hö och ren chinchillapellets i sin kost. Du kan ge tillskott i form om Krafft, hel havre och vetegroddar. En chilla behöver även ett sandbadkar med chillasand så den kan bada varje dag i och med att en chilla tvättar sig i sand och inte i vatten.
I vilket skick är chillan? Ser hon ut att må bra, vara i bra hull, bra vikt osv? Så länge hon är frisk och kry så kan hon ju fortsätta att leva ett gott liv.

# 5 och 6
Hej!
Nej, jag har ingen bild på henne, ska se om jag kan få någon av de 2 grannar, som inte är rädda för gnagare att hålla henne, så kanske jag kan få en bild. Den ena av dem är färdigutbildad djurskyddsinspektör nu och den andra är Milla som med er hjälp röstades fram till Sveriges bästa granne.
Djurskyddsinspektören (Åsa - grannen) kom igår och hade handlat både hö och spån. Inte ville hon ha betalt heller. Så jag får väl köpa något till hennes katt istället.
Visst saknar buren både sitt- och ligghyllor, åtminstone vettiga sådana. De som finns har chillan (Lilleput) gnagt sönder. Buren är enligt min mening i mer än LITE dåligt skick, men jag är ju ingen snickare precis och har ingen som kan hjälpa mej heller. I ooch för sig har jag en defekt skohylla med ett par stötteben, som går att såga till, så att den kan få plats i buren. Det fixar säkert Millas man. Då får hon en hylla, som kan vara på tvären i buren. Den är nog det minsta probleet egentligen.
Men jag har ändå inte plats för henne så jag undrar hur jag ska bära mej åt för att omplacera henne.
- Var annonserar jag?
- Vad kan priset bli?
- Är det någon av er som skulle vilja ha henne? I så fall blir det utan bur, för den är verkligen inget att ha, och dessutom jättesvår att transportera. Den är i ETT stycke, förutom benen, så det behövs antingen en kombi eller en skåpbil för att ta den med. Dessutom är den jättesvår att städa, för man kommer inte åt botten ordentligt, utan måste ta ut spån m mca 15 cm upp, där det finns en lucka i nätet. Om det behövs, kan jag göra en detaljbild på just den biten.
Ska kontakta min hyresvärd eller hyresgästföreningen och fråga om jag har rätt att omplacera henne, efter 3 månader (som hyresvärden får göra med hans övriga tillhörigheter, vilka finns undansatta i ett förråd, som vår hyresvärd har). Men jag tror det, eftersom det handlar om ett djur och inte ett föremål, även om t ex stöld av ett djur räknas som (tillgrepp av föremål) i laglig mening vid tvister, såsom skilsmässor mm.
Men i detta fallet måste ju Djurskyddslagen träda in.
Någon här frågade varför jag eventuellt skulle avliva henne. Jo, om någon inte hämtar henne blir jag tvungen, eftersom jag inte kan ha det så här trångt längre.
Jag har läst på om chillor, men det hjälper ju inte, när ägaren inte verkar ett skvatt intresserad av henne. Om ni läser på Hittekatter hittar ni tråden om Hunden och katterna som far illa.
Jag är helt enkelt trött på att människor lämnar djur hos mej och sedan struntar i dem. Jag läste att de tydligen helst inte ska ha över 20 grader inomhus, och jag har mycket mer här, dygnet runt. Här är minst 28 - 29 grader hela tiden. Är det bara djuraffärerna som har riktig chillamat? Vad jag läste kan de ju bli överviktiga om de får vanlig gnagarmat. Men jag misstänker att hon i stort sett är uppföd på kattmat och vanlig gnagarmat till kaniner eller marsvin. Djurmaten verkar det inte vara så noga med från ägarens sida. Det har visat sig här de senaste månaderna. Dessutom visar det sig också i att han menade att vattenflaskan räcker en hel månad, för hon "dricker inte så mycket". Jag gick i taket när han sade så och skällde ut honom ordentligt. Han kom hit helgen efter avhysningen och trodde tydligen att jag skulle ta hand om både hunden och hans 2 katter, men DET sade jag stopp till. Ingen vet vart han hade tagit vägen utan ansvar för sina djur. Snäll och hygglig kan jag vara men jag behöver ju inte vara dum.
För att återgå till Lilleput, så ser hon ut att må bra, men jag vågar inte ta upp henne, eftersom jag är rädd för att hon bits. Känner en som har en chilla, som bits ordentligt, så jag är lite rädd för allt vad gnagare heter, även kaniner. Däremot är jag inte rädd för varken katter eller hundar och spindlar struntar jag i, så länge det handlar om de som är inhemska. Ormar tycker jag är otäckt, eftersom jag höll på att sätta foten på en huggorm när jag var ca 11 år. Det är definitivt inga djur jag gillar, men jag är inte livrädd för dem, bara försiktig.
Länsstyrelsens djurskyddsinspektör vet om att hon är här, eftersom de håller ögonen på ägaren och hunden och katterna.
Milla är väldigt förtjust i Lilleput, men kan inte ta hand om henne p g a katterna och ingen plats för buren. En som jag pratade med tyckte att jag skulle ställa ut buren antingen i trapphuset eller utanför huset. Då hade ju jag blivit åtalad för djurplågeri!
Tillbaka till allvaret!
Den 4 augusti är det 3 månader sedan avhysningen och troligen kan jag göra vad jag vill med Lilleput då. Helst vill jag omplacera henne, men det ska inte vara för långt bort heller, då jag inte har någon bil. Jag har fått låna, Åsas kattbur att ha henne i när jag gör rent buren, eftersom jag bara har väskor själv. Den går säkert att låna, om jag måste åka iväg med henne. Innan den 15 augusti kan jag åka över hela Skåne med mitt Sommarkort, men sedan har jag inte råd till resor längre.
Alla förslag mottages tacksamt!
Mettan

Glömde att svara på vad för slags sten det är. Jag vet inte, men den liknar en sådan där som bl a undulater har till sin näbb. Den sitter hårt fast med ståltråd i nätet, men jag ska försöka flytta den lite längre ner, så att hon kan nå den bekvämt.
Mettan

Du behöver ju inte låta någon hålla henne för att ta ett kort. Ta en bild på henne i buren bara. Det kan vara svårt att omplacera en chinchilla, spelar ingen roll vilken ålder den än har. Marknaden är mättad men en historia och ett livsöde bakom djuret kan oftast hjälpa till. Här är två sidor som du kan börja skriva på:
www.chinchilla.egetforum.se och
http://www.chinchilla.se/infotorg/
Denna tjejen har omplaceringshem i mån av tid och plats men finns i Stockholm. Kan vara värt att kolla upp iallafall.
http://www.markusgil.se/chinchilla/index.php
En chinchilla ska inte bitas om den mår bra. Har under alla mina år som uppfödare bara blivit biten en gång. Och då kände jag igenom en chilla som hade brutit benet. Det gjorde ont..både på honom och mig kan jag lova.
Ren chinchillapellets köper man på djuraffär, men är hon så gammal som det sägs att hon är så har hon ju inte direkt dött i förtid på den maten hon har ätit hittills. Därför är jag så otroligt nyfiken att se hur hon ser ut för åldern låter väldigt mycket för en chilla som inte levt under ultimata förhållanden. Även under gynnsamma förhållanden blir de ju sällan så gamla.
De märken av pellets som är bra hos djuraffärer är Bello. Det är Imazoo som tillverkar den och det brukar hos vissa affärer säljas i lösvikt. Sen finns det något som heter Kvarnen-pellets eller Scaf-pellets som bara säljs genom Scaf (Svenska Chinchilla Avels Föreningen). Vet inte var du bor, men kanske du har någon uppfödare i närheten utav dig? De brukar sälja i lösvikt.
Angående pris så tycker jag att en symbolisk summa alltid är bra. Men hittar du ett hem som du tycker verkar jättebra men personen i fråga har ont om pengar så hade jag låtit hemmet gå före priset alla gånger. Det viktigaste är ju vad jag förstått, att få ett nytt hem till tjejen.
Jag har dock ingen aning om vad som är lagligt osv, när någon dumpat ett djur så på en. Kolla upp det ordentligt först så du inte hamnar i kläm senare pga att du gjorde det rätta.
Angående katt och chinchilla så har jag båda delarna och mina chillor är absolut inte rädda för katterna och katterna i sin tur bryr sig inte om chinchillorna. Så om man vill försöka så kan det gå hur bra som helst.
Angående stenen så är det lite dumt att man inte vet vad det är. Är det mineralsten så kan det i vissa fall vara ok, men är det en saltsten så är det rent olämpligt.
Men ännu en gång, är hon så gammal som hon är och i livet så…det ställer det mesta på huvudet för mig faktiskt, angående bra skötsel, foder osv.
Försök få en bild, jag är jättenyfiken:)

Hej igen!
Jag bor i Landskrona på Skånes västkust mellan Helsingborg och Malmö.
Ska försöka fixa en bild lite senare idag, så att ni alla kan se.
Självklart ska det vara en symbolisk summa, om det ska handla om några pengar alls.
Jag ska maila till en kontakt på Länsstyrelsens Djurskyddsexpedition och fråga hur man bär sig åt. Har ju kontakt med dem p g a ägarens hund och katter. (se Hittekatter). Ska kolla någon jurist på Hyresgästföreningen också, om det är en gräns på 3 månader. Men jag hoppas att det räknas som övergivande, när man lämnar ett djur hos någon för kort tid och inte sedan hör av sig alls, inte ens per sms eller telefon. Ägarens föräldrar skulle ju varit här för längesedan, och nu börjar jag misstänka att de inte har en aning om situationen.
Mettan

Kan chinchillor bita av fingrar?

#11 Lika lite som en guldhamster skulle kunna….

Tror jag inte, det ä5r nog bara jag som är tramsig.
Mettan

Jag blev snopen ikväll, för det knackade på dörren och utanför stod chillas ägare. Han hämtar henne i morgon kväll och det ska bli skönt. Han har fått lägenhet och fick nycklarna idag. Chillan kommer att få 2 nya ligghyllor i morgon, för Millas man fixar till det hela. Det ska bli skönt att slippa ha så trångt igen. Men Ludde (kattpolisen) och Billie (kattflickan) kommer nog inte att gilla det, eftersom de älskar att ligga ovanpå buren. 
Mettan

Då tycker jag att du kan passa på att informera ägaren om vad en chinchilla ska ha för foder och vad för storlek på bur!

Det talade jag om för honom, redan när han kom samma vecka som han blev avhyst, men fick till svar att så var det inte i Danmark. Talade till och med om för honom att Åsa (grannen), men fick inte ens en kommentar och absolut inte något om att jag skulle tacka henne från honom.
Det är helt enkelt ouppfostrat!
Mettan
som vill tacka er alla för de svar och tips jag har fått under dessa snart 3 månader.

Det spelar absolut ingen roll ifall chillan kommer från Danmark, Norge, Sverige eller för den delen Taiwan.
Rätt mat ska den ha i vilket fall som helst. Jag hade faktiskt hoppats att din vän skulle ta hand om chillan istället för att han skulle ta tillbaka den.

Det önskar jag också, men chillan ÄR ju hans, tyvärr. Det jag kan göra är att be djurskyddsinspektören hålla ett öga på honom, så att de inte lägger ner ärendet, men det är inte säkert att det går, nu när det är länsstyrelsen som har hand om det hela. Hade det fortfarande varit kommunen, hade det inte varit några problem.
Mettan