Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1854 ggr
zickan
0

Djur och värme

En liten fel rubrik på en hemskt regnig sommar.
Men när värmen väl slår till om den kommer. Så kanske vi alla kan ge tips och råd till hur vi håller våra djur svala.

t.ex alltid ha fönster stängd och täcka över fönster
Eller ge frusna frukter osv.

Fyll på lite så ska jag se om jag inte kan samla ihop allas bra tips till en liten artikel att spara.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sussa08
0

Fyll en petflaska till hälften med vatten, sätt in i rysen och sen när det fryst så lindar man en handduk runt och läger in till djuren :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

enbartmalin
0

#1 och tvärt om om du behöver värme till djuret. Värm vatten i miccron.

Hälsningar Malin

sussa08
0

Precis :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

zickan
0

#2 smartast vore vattenkokare eller bara varmt kranvatten. Lite snällare för naturen :-P
Finns ju även små värme kuddar man kan köpa. Oftast i soprt affärer, sådana man ska lägga i skorna egentligen. Underbara vid transport av känsliga djur under kyla.

Men vid värme. Tänka på att alltid se till så vattnet inte är för varmt och alltid finns att nå.
Inte ha glas terrarium med gnagare för nära solljus så de bränns ihjäl.
Vid utevistelse, tänka på att ha en del skugga och inte sitta i gassande sol.
Även tänka på att smörja in/skydda dåligt pälsade/päls lösa djur.

sussa08
0

Ohohoh! man kan göra som jag sa innan, men med vattenflaska, så fyller man på med vatten och så har de iskallt vatten ett bra tag :D

enbartmalin
0

#4 Värmekuddar är lätta att sy ;)

Hälsningar Malin

zickan
0

#4 hur gör man en värmekudde?

enbartmalin
0

Min mormor syr som en affär köper av henne. Man syr en kudde och fyller den med vad jag har för mig är vetekorn. Sen miccrar man den 2 minuter och den varar nå timme. Hade alltid dennär jag hade växtvärk när jag var liten :)

Hälsningar Malin

zickan
0

Ah.. smart, dom där kuddarna har jag glömt. Min mamma har en stor köpt sådan.
riktigt bra tips. Kanske nått man ska ta och fixa ihop till kommande höst.

Vattnadal
0

Lägg torkad majs (popcorn) i frysen, och lägg sen in det i buren i en tygkudde, eller under buren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

enbartmalin
0

#9 Man kan ju gör väääldigt små kuddar just till små gnagare. Gör man dom själv är det lätt att anpassastorleken =)

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

Har man djur som har sand i buren kan man lägga sanden i kylskåpet så den blir kall. Det uppskattas väldigt här hemma på sommaren av chinchillorna iallafall.

CaithSith
0

Man kanske kan ha med vad man bör göra om djuret får värmeslag. Badda djuret med kallt vatten, lägga handdukar fuktade med iskallt vatten över (transport)buren, inte ha djur i bilen när det är soligt osv. Självklara saker kanske men ändå…

smurfan-13
0

En sten i frysen fungerar sen som bra kylplats för djuren.

Tack och lov bor vi så himla bra, så värme (eller kyla för den delen) är aldrig något problem för oss.

Ladyinred
0

marmor är svalt hela tiden och vet att det används av folk som har chinchilla och borde funka bra till andra djur med. antar att det går att köpa sånna skivor i byggaffärer.

UlrikaD
0

#15 På byggvaruhus kan man ha tur med marmor och kakelplattor. De slänger udda bitar som de inte behöver så de kan man få gratis ibland.