levande föda
Hej allihopa, är en intresserad marsvinsfantast & jag vet inte om jag egentligen kommit helt rätt men måste fråga något som slog mig i en tråd på marsvin i fokus som blev lite OT.
Det här med att mata ormar med levande föda, (som marsvin/råtta/mus) hur kommer det sig att man får/väljer att göra det?
Med får syftar jag på den extrema stress bytesdjuret upplever i situationen (mkt inhumant p.g.a. burmiljön) En sådan stress/metod skulle knappast vara laglig för avlivning av ex. större djur. Så hur bortser man från något sådant?
Med vill syftar jag på, dels ovan hur man kan utsätta bytesdjuret för en sådan inhuman slutsituation, d.v.s. ingen flyktmöjlighet, om nu poängen är att det ska föreställa något naturlig. (Har svårt att tycka att ett terrarie med en orm & ett levande marsvin ex. är naturligt)
Antar att de flesta argumenten kommer att florera kring att "men i naturen fungerar det så", men i naturen är villkoren inte fyra glasväggar med tak & golv. Jag har inget emot att rovdjur tar bytesdjur, det jag förvånas över är vad som egentligen ursäktar att konstelera en sådan obehagligt ågestframkallande situation för bytesdjuret som denna typ av utfodring medför.
Varför inte fästa en fryst råtta/marsvin i ett lössittande snöre, som släpper när man drar till & ormen fått sitt byte, och dra den efter buren artificiellt så att ormen ändå får upplevelsen av att jaga om nu det är poängen. Eller sätta den på en pinne eller något och hoppa runt med den i terrariet.
Hundar & katter (åtminstone när vi utfodrar) som andra exempel på köttätande tamdjur utfodras ju knappast med levande föda, så jag har väldigt svårt att förstå vad som egentligen kan ursäkta det för ormar? Någon ormägare med hund som skulle kunna tänkas köpa levande kalv till hundflocken för bytefällning av/för hundarna?? Njaaa, Kan ni helt enkelt ge mig något som helst argument för varför det ska göras, alternativt inte göras (angående ormarna nu). Tack på förhand.
(hoppas jag nu kommit till rätt sajt (!) :P )
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
okej 
nu ser man ju att det tydligen heter reptiler.ifokus inte ormar som jag suttit & sökt innan jag gav mig in hit, så jag postar detta inlägg även där, men ni är ju varmt välkomna i disskusionen här oxå om ni vill :O :P
http://reptiler.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=fa59be49-a728-444b-b2b6-3a0ded356efc
Finns en gammal tråd, som, även om den inte tar upp exakt samma frågor som du ställer, rör sig i samma område:
http://exotiskadjur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=3ad09fb1-f19d-49de-8ff8-287d02bc2b60
Själv kan jag inte hitta nått hållbart argument för att mata med levande djur. Visst, vissa arter har svårt för att lära sig äta dött, men då kanske de inte ska hållas i fångenskap? Om de inte är väldigt utrotningshotade möjligtvis, men då hör de hemma på djurparker snarare. Visst, vissa individer av vanliga reptiler kan också vägra dött, men då säger jag som icke reptil kunning att det måste gå att lösa på något bättre sätt ändå!
Jag matar fortfarande mina Sugar Glider med levande syrsor. Vill egentligen inte göra det när jag tänker på saken, men är för lat för att avliva dem ändå, dubbelmoral, javisst.
Visst kan man tycka att en syrsa är ju "bara en insekt" och man kan inte ens veta hur de uppfattar världen. Men det är det som är poängen, jag kan inte ens föreställa mig hur en insekt känner det, och även om de inte lider på samma sätt som vi däggdjur kan göra så betyder det inte att de inte kan lida, och varför skulle deras lidande vara "mindre värt" än vårat? Men sen är frågan om de verkligen slutar lida om man tex klipper huvudet av dem, alla har väl hört historien om att kackerlackor utan huvuden inte dör förän de svälter ihjäl :P
Men när de kommer till däggdjur så kan jag inte förstå hur folk resonerar (inte alls är det risk för) Det händer bara för att små djur, gnagare framför allt, nedvärderas i mångas ögon. Om någon skulle säga att de matade ormen med levande kattungar skulle helvetet bryta lös, men en mus är det inte många som höjer på ögonbrynet för ens. Mycket sorgligt.
Men!
Seriösa reptilfantaster matar inte med levande föda annat än i undantagsfall. Däremot händer det att de som bara skaffar orm för att det är ett häftigt husdjur (unga människor oftast) köper levande att ge sin orm, för att ormen "ska få ha lite kul", även om den gladeligen äter döda bytesdjur, eller börjar föda upp tex möss själv för att det är billigt och sedan i sin okunninghet ger de levande till ormen. (eller nästan ännu värre, avlivar dem själva med ohumana metoder)
Jag hoppas dock att detta är ett minskande fenomen. I och med att det finns så mycket fakta och erfarna reptilmänniskor tillgängliga på nätet idag så kommer den som bara så ägnar en liten stund åt att söka skötselråd för sitt husdjur ganska snabbt in på rätt spår, hoppas jag i alla fall :)
Levande är både dyrt och rätt jobbigt att mata med. Men en ödla tar sällan döda syrsor osv.
Visst kan djuret inte fly när man kastar ned i ett terrarium. Men det är en stor dubbelmoral att läsa jbv regler. Djuren ska leva så normalt som möjligt.
Men man får inte orsaka onödigt lidande. Egentligen borde man mata med levande om man ska låta djuren leva normalt.
Ute får ju katter jaga både det ena och det andra. De införskaffas för att ta vilda möss.
Jag kan inte se nått fel med att mata med levande till djur som i normala fall skulle ha ätit det som vilda.
Men jag kan se fel med att låta maten lida. En orm dödar ändå sitt byte relativt snabbt. Vill man vara säker på att det går snabbt så ger man mindre byte än vad man behöver.
Men att ge igelkott levande pinkis vore bara dumt. Finns inget behöv hos igelkotten osv att använda den typen av jakt instinkt.
Vilket detta forum handlar om som du själv kom på ;-)
Sedan är det både dyrt och jobbigt att ta hand om levande mat. Finns puckon som mosar in vuxna råttor i en labb bur och där får de leva livet ut med att producera ungar. Men många har det bättre åt sina foder djur och behandlar dom som de ska med rätt utrustning och mat.
Sedan själva avlivningen. Kan inte direkt påstå att det är humanare för djuret att avlivas lagligt mot ett hårt slag i huvudet. Många börjar ju med att lära sig hemma och missar de första gångerna eller gör fel senare som sätter djuret i stor lidelse tills det avlider. Det är fullt lagligt att avliva en pinkis hemma innan man utfodrar djuret.
Men i slutändan när man tänker efter så hade det nog varit snällast att bara ge pinkisen till ormen på en gång. Inte stå och mosa dess skalle på nått sätt mot en vägg, med hammare eller rycka nacken.
Hela biten är en stor dubbelmoral i sig. Ska man ta bort möjligheten för en orm att leva naturligt. Eller ska man slå ihjäl bytes djuret mot en t.ex hård vägg i badrummet där den inte alltid blir stendöd på första smällen.
Oftats när en reptil ägare matar med levande brukar det vara för #tuffhetens skull" och då tycker jag det är totalt fel!.
Eller så är det för att ormen är väldigt svår och man behöver få igång den. T.ex nyfödd majssnok, de kan vara hopplösa med att börja äta.
Kan man inte ge levande föda och ta hand om den levande födan som ett husdjur i familjen så ska man inte skaffa sig djur som kan behöva äta levande.
Men varför haka upp sig på hela saken att ormar äter levande. Söta små möss och råttor. Så synd om dom. Fluffiga och fina.
Men syrsor, mask, fiskar, ormar etc är det sällan någon som hakar upp sig på att man matar levande med.
Men den dagen folk gör det så kommer den diskussionen bli så intressant.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Då min fråga rörde ormar riktade jag mig till dess bytesdjur (& insåg att jag hamnat fel :P) som jag uppfattat är gnagare, men jag ser på samma sätt för insekter. För mig handlar det absolut inte om djurets utseende eller "förpackning", utan upplevelse av situationen. Jag har också förståelse för om man måste göra det för att ens djur inte annars äter. Jag har oxå förstått att det bara smäller till i de flesta fall så att stressen knappast hinner ta vid av situationen. Vad jag reagerar på är varför man skulle välja levande föda även om ens djur gott nöjer sig med död, vilket jag fått besvarat. Det finns ingen rimlig egentlig förklaring, utan verkar i så fall röra sig om relativt olämpliga djurägare vad gäller reptiler, som både #2 & #3 beskriver.
Katter tar möss & råttor ja, men inte i en liten bur, jag ser det inte som ngt naturligt att lägga levande djur i en bur med ett rovdjur. Jag ser det som en mänskligt skapad & kontrollerad situation.
Skillnaden blir väl att vi just valt att ta in djuren i fångenskap, vilket redan där skalar bort en egentligen helt legitim jämförelse med vad de skulle gör i det vilda på så sätt. Alla domectiserade djur har fått anpassa sig för människans syfte till en grad som föranlett avkall på delar av deras naturliga leverne, Annars skulle vi ju inte kunna hålla dem i fångenskap. vi fodrar ex. inte hundar eller katter medvetet med levande föda.
#2 jag håller med om din kommentar (första stycket) angående poängen med att hålla så odomesticerade djur i fångeskap, att de alltså inte anpassat sig i den grad de ratar död föda. Intressant tanke. #3 det ligger däremot nåt i det där med själva avlivningen, kan tänka mig som du säger att bytesdjuret, när det gäller viss strl på födan typ insekter, avlivar bättre än människan skulle.
Nu har jag redan svarat på den här frågan på Reptiler iFokus, så när det gäller just ormar har jag inte mer att säga, men om man pratar hobbydjur generellt måste man ju se till vad för slags djur det handlar om.
Zickan har redan varit inne på insektsätande ödlor, vilka jagar med ögonen och sannolikt inte skulle gå att föda med döda insekter. Ormar jag i första hand med luktsinnet och då går det i de allra flesta fall lika bra med döda bytesdjur.
Fiskar är djur som man i de allra flesta fall till och med rekommenderar levande föda till, likaså stora rovinsekter och spindeldjur. De djuren går nog inte att mata med annat än levande bytesdjur.
#5 tack för sammanfattningen, jag har helt klart fått en bättre uppfattning om hur & vad det handlar om. Kanske man skulle tillägga The End på tråden 

Jag utfodrar mina spindlar, rovinsekter och scolopendrar med levande insekter och möss. Dessa djur skulle aldrig ta dött. Jag har dessutom en orm som vägrar att äta dött så även där blir det levande byten. Jag undviker annars att mata med levande därför att det är risk för att reptilen blir skadad av bytesdjuret.
Jag tror att "reptilfolk" i allmänhet matar med dött så långt det går. Det finns dock ormar som tvärvägrar och då finns det inte mycket annat man kan göra än att mata med levande.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler