Vänjer man sig?
Tog över min brors 3 leopardgeckos och har ju sköt dom ibland när han är bort osv innan så jag kan ju allt.
Men jag HATAR syrsorna, går kårar längst ryggraden när man ser dom hoppa upp mot öppningen och råkar dom ryma skriker jag bara till och kastar en burk över dom eller dödar dom.
Så nu undrar jag om ni här också hatade små kryp och om det gick över med tiden eller kommer jag vara så här fjollig resten av ödlornas liv? ^^
Det är nog en vane sak men också väldigt mycket från person till person. Samma sak så kan du ställa denna frågan inne på reptiler då det är vanligare att mata reptiler med syrsor än gnagare.
Hälsningar Malin
#1 jo men vissa av dom exotiska djuren äter ju insekter så ;)
Ja, jag skrev att det är vanligare att mata reptiler med syrsor. Jag matar vissa av mina gnagare med syrsor, men det är inte lika vanligt som med reptiler
Hälsningar Malin
#3 jo men frågan finns redan på reptil men då det kanske är olika folk på dom båda sidorna så kan man ju kanske fråga här med tänkte jag ;)
#3 jo men frågan finns redan på reptil men då det kanske är olika folk på dom båda sidorna så kan man ju kanske fråga här med tänkte jag ;)

Jag har haft gecko i snart 10 år å jag hatar fortfarande dem små krypen ^^ men d e ju väldigt individuellt ^^ hehe
Antingen kommer du lära dig leva med syrsorna eller så kommer du lära dig att leva med din fjollighet :P
Till och med riktigt allvarliga fobier går att bota/få under kontroll. Vissa behöver professionell hjälp, för andra räcker det att de på egen hand lär sig att "det är ju inte så farligt ändå" Detta görs genom att utsätta sig för "det farliga" i ökande utsträckning. Till att börja med tex vara i samma rum, sedan titta på dem, sedan se dem krypa på någon annan, klappa själv osv. Eftersom du ändå har syrsor kan du onekligen stå ut med att vistas i samma hus som dem i alla fall :)
Man kan ju fortsätta avsky krypen, men ändå kunna hantera och respectera dem.
Jag har aldrig vart rädd för mina syrsor, men tyckte inte om att de kröp på mig, men nu går det bra :)
Ett tipps är bara att hålla det rent och snyggt hos syrsorna. en skitig bur full med bajs, döda syrsor och tappade ben ger även mig kalla kårar och yrsel… Dessutom är det inte nyttigt för geckon att äta smutsiga syrsor.
Ett till tipps är att föda upp syrsor själv, de är mycket mindre skräckinjagande när de är 2mm långa än när de är 2cm… Ganska gulliga skulle jag t.o.m säga, men så är ju jag som jag är också :P man får liksom en annan syn på dem när man bekantat sig med hela deras livscykel, och man förstår att det ska ganska mycket till innan en förrymd syrsa eller två lyckas föröka sig, särskillt om det inte är hussyrsor.
Och skulle du trots allt inte stå ut med dem så finns det alltid plats för tre leosar här, hehe!

Det finns ju tysta syrsor, jag rekomenderar det.
Vet inte vad arten heter men ökensyrsan är NÄSTAN tyst vet ja, det ska finnas en annan art som är tyst med.
Tysta syrsor brukar finnas att köpa på reptilmässor runt om i landet.