Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: gambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 1143 ggr
Alamahaja
0

Hasselnötter giftigt för GP-råttor

http://www.exotickeepersforum.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=33&t=237

(Edit sajtvärd: OBS!, länken kan innehålla trojan virus)

Ladyinred
0

men jag har gett min det i ett år :S Ska nog sluta med det då.

zickan
0

Tack för varningen. Men jag tror det var något i just dom nötterna. Nått besprutningsgift, behandlat, dåliga, vissa nötter märks även.

Jag har gett nöt mix där hasselnöt funnits med under hela min tid som gp ägare. Jag ger även müsli till både tamråttor och gp råttor som innehåller hasselnöt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

ja jag tor oxå på att de varit besprutade eller nåt sånt. jag ger hela med skal några gånger i veckan (när jag kommer ihåg dom:P). hasselnötterna har alltid varit de han väljer först om jag har olika sorter i handen samtidigt.

zickan
0

jag har ju minst 1kg fruk och nöt müsli i mitt torrfodermix åt djuren.  sedan extra nötter som hon kan tugga på.

Ladyinred
0

tror inte jag har så mycket nötter i min. mest olika fröer, typ pumpa o solros o sånt.

Bushmaster
0

Får varning av mitt virus program att denna länk innehåller en Trojan!!

Kolla era dator om ni öpnnat länken!

Mvh

Mats

Ladyinred
0

jag har panda virusskydd och det sa inget om den länken och mitt skydd fungerar för den har skrikit till några gånger sen jag skaffade det.

Alamahaja
0

#2 Jo jag har oxå gett hasselnötter till mina GP-råttor men dom har bara fått lite åt gången… Om det är giftigt så är det väl större risk att GPs blir sjuka om dom får i sig större mängd på en gång. Dessvärre så vet man ju inte hur mycket besprutade nötterna är som man ger heller, så det får nog bli eko i fortsättningen för min del…

Min gamla gp-hane blev sjuk och gick bort på exakt samma sätt som beskrivs där men han hade inte ätit några hasselnötter, kan inte komma på någonting som han kan ha fått i sig som han aldrig hade ätig förut… 

#6 Jasså? Mitt virusprogram hittade inte heller någon trojan, det har oxå hojtat till nån gång tidigare… Hoppas inga fler fått problem då.

Bushmaster
0

Jag kör med kaspersky lab, den är enl många proffs den som upptäcker flest olägenheter, men ibland varnar den för saker som har liknande koder som trojaner odyl

Mvh

Mats

Bushmaster
0

Nu varnade den inte för trojaner!!

Han skriver att det var en allergisk reaktion  ie allergichock ie anafylaktiskchock, men det verkar väldigt konstigt att alla 3 råttor får denna reaktion, så enl mig är det nog inte en allergichock..

Måste vara ngt annat som gjort de sjuka.

Mvh

Mats

Ladyinred
0

med monkey pox så faller de ju nästan ner o dör ögonblickligen. kanske nåt sånt.?

zickan
0

jo monkey pox är lite förädisk. så svårt att veta om det är den som härjar eller inte :-/. speciellt här i sverige där det ännu inte är så vanligt med gp så veterinärerna kan något om det.