Ytkrav för grävlingar?
Jag undrar om någon här har ett konkret svar på vad som gäller för hållandet av grävlingar. Om man kikar på L 108's måttkrav för rovdjur i deras viktklass skall de ha ett utomhushägn på minst 600kvm MEN jag undrar om det verkligen är vad som skall tillämpas på tamgrävlingar? En bekant som talade med en ansvarig på sjv menade på att det inte fanns några lagstadgade ytkrav för tamgrävlingar, utan att det enda lagkrav man stod inför var djurskyddslagen som säger att ett djur skall hållas på så sätt att det inte utsätts för onödigt lidande och att det skall få utlopp för sina naturliga beteenden.
Någon som vet vad som gäller?
Ring/mejla JBV så får du ett korrekt svar.
Hälsningar Malin
Hej!
ytkrav är ett hängn på 600kvm, men om man som jag har tamgrävling och bor på landet med en tomt på 4000kvm och den har tillgång till denna då vi är med ( den följer ju oss) så går den in när vi går in och ut när vi går ut, den kan gräva, leta mat, skita på sin plats mm. på vintern kommer den att få vila i en trälår med halm och hö i jordkällaren för att den skall få en så naturlig årsrytm som möjligt.
Mvh
Mats