Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 1608 ggr
enbartmalin
0

Lagar och djurhållning

Här kan man fortsätta diskutera hållning av olika djur, mest handlade det om apor i förra tråden. Borde dom vara lagliga eller ej?

Hälsningar Malin

Gerbilflicka
0

Nej, absolut inte. Men jag tycker inte ens papegojor borde vara lagliga som husdjur sa… De kraver for mycket, skulle man gora dem lagliga sa skulle de raka illa ut tror jag.

Vattnadal
0

Jag tror ju att man får bättre koll omk det är lagligt, men kräver tillstånd och ev besiktning av lokaler och anläggningar. Har man folk med exotiska djur registrerade och möjlighet att kolla dem årligen ed, så kan de kollas. Nu har folk djuren ändå, men olagligt, helt utan möjlighet att kolla, gå till veterinär od.

Jag tror att det skulle bli bättre. Visst kommer det att finnas rötägg ändå, men det gör det ju redan. Djur som smugglas in nu, hålls i för små burar i lägenheter, skulle kanske kunna hållas lagligt utan smusslande i större anläggningar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

enbartmalin
0

#2 då jag håller med om att det låter väldigt bra kommer det ju aldrig blir så, jbv kommer aldrig ha den kollen, kommer aldrig åka hem till folk regelbundet.

Blir det lagligt och det finns en lag att följa kommer dom kanske åka ut till dom som har djuren max 1 gång om ens det. Se hur det är med dom lagliga exotiska djuren idag? Dom har ju helt enkelt inte resurserna. Hade dom haft det hade jag varit helt för att ha dom flesta djur lagliga, men det kommer aldrig bli möjligt att ha kontroll över det.

Idag åker dom ut till folk som blir anmälda eller som Ante och Becka som anmälde sig själva för inspektion. Dom åker knappast ut på rutin koll.

Hälsningar Malin

smurfan-13
0

Tyvärr finns det inga resurser för rutinkontroller av djurskydd i de flesta län idag.  :( Djurskyddet skulle bli bättre iom flytt från kommun till länsstyrelsen, men det är rent skitsnack då maoriteten av orterna nu har färre tjänster inom djurskyddet än de hade när djurskyddet låg på kommunerna. På de flesta platser hinner man stort sätt enbart med anmälningar och på vissa platser måste man tom gallra ut de mest allvarliga och "skita" i anmälningar där djuren inte tros lida allt för mkt :( Så att tro att det skulle finnas resurser för rutinkontroll av ytterligare en djurgrupp känns väldigt orealistiskt tycker jag.

Sen håller jag med i att om resurserna fanns skulle säkerligen fler djur kunna få det bättre än idag då de hålls olagligt. Men helst skulle jag se att dessa personer som håller djuren olagligt och utan vård och i för små burar fick förbud att ha dem och att det följdes upp, då de ju uppenbarligen bryter mot gällande lagar!

zickan
0

Ja och nej. Kommer hålla fast med rätt ägare till rätt djur.

Svårt att svara på annat sätt med tanke på hur djurgalen jag själv är ;-). Men vissa djur kräver väldigt mycket av sin ägare om det så är mycket hantering eller mycket ifred. Det är inte bara att skaffa vissa djur. Gp råttan är ju ett typiskt bevis på detta. Är ju bara att räkna hur många av de som haft gp har gp kvar? Anledningar till att man inte har längre är mest bortförklaringar. Vill man så kan man. Men det är inte helt lätt att veta innan man skaffar vissa djur hur det fungerar senare. 
När det kommer till djur så tycker jag att ett bra sammarbete med tidigare djurägare är viktigt. Att uppfödare kan ta hem sålda djur igen om det inte funkar. Att man kan låna ut till ev köpare innan på prov.

Även jag som verkligen älskar utmaningen är något trött efter ca 4? år som gp ägare.  Vad skulel jag inte vara om jag hade haft en apa som slet ner allt ;-)
Vissa djur är enkla att sköta men psykiska delen är en utmaning. Där tror jag apor kan vara svåra som husdjur. Ge dom vad de behöver är en viss del. Men sedan orka med att ge allt annat utöver bur och mat.

Detta svar kommer ifrån vad jag sett av aphållning i andra länder på tv.
Jag har inte en blekaste aning hur de är som husdjur. Men skulle gissa lite som en 3-5 åring livet ut.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Kan bara hålla med… Här har vi djurskyddsinspektörerna placerade i Falun nu. Det blir en jäkla massa tid som går åt till att bara åka bil. Idre ligger tex 23,6 mil bort. Det blir 4 timmars bilkörning enkel resa (eller ja, 3 h och 56 min enligt eniro :P) - mao 8 timmar i bil på en enda arbetsdag om de ska dit för en inspektion eller så. Det säger sig självt att det inte fungerar…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram