Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3600 ggr
Tavar
2009-04-28 19:54
0

Fennek

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hade tråkigt så satte mig och sökte på ett av mina favoritdjur, de är så otroligt söta men tror inte man får ha dom i Sverige… De är inte heller det enklaste djuret att ha, men dräggla över videos kan man alltid Oskyldig

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

memmis
2009-04-28 20:31
0

va söt.  :)

Tavar
2009-04-28 21:24
0

Jag vet ^^ nästan värt att flytta till kanada eller japan bara för att få ha en sån :P

enbartmalin
2009-04-28 22:58
0

Har bestämmt för mig dom är godkända i sverige? Men ganska höga krav/lagar för att få ha dom.

Hälsningar Malin

Tavar
2009-04-28 23:08
0

#3 Har ingen aning, de är ju både rovdjur och räv. Har läst någon stans att man kan ha dom som husdjur men även att man inte får det.

enbartmalin
2009-04-28 23:17
0

Du får inte ha svenska rovdjur, alltså rödräv vår svenska. Ökenräv får du ha. Men jag tillägger att detta är vad jag har för mig, säkert någon annan som vet det mer med säkerthet.

Hälsningar Malin

zickan
2009-04-28 23:44
0

Nu kan jag ha fel. Men man får inte ha rovdjur, hel och halvapor som husdjur i sverige.
Jag har också hört olika ang om man får och inte får. Jag tror det lutar rätt mycket på att man inte får ha dom. Men att det är folk som har ändå som en hel del andra djur.
Tror man måste ha djurparks tillstånd för hållande av dessa.

Men våran räddare ante dyker nog snart upp med ett korrekt svar :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
2009-04-28 23:50
0

jag är så gott som säker på att man inte får ha rovdjur med få undantag.

Tavar
2009-04-29 00:14
0

Jo, har läst att de enda rovdjur utom reptiler man får ha är katt och hund. Det om att man inte får ha räv har jag hört ett par ggr med, därför som jag tänkte att man nog inte får ha fennek… Men får se om någon som vet kan svara :)

-ted-
2009-04-29 01:02
0

De däggdjursgrupper som är olagliga att ha i Sverige är Carnivora - bortsett från tamkatt, tamhund, tamiller samt grävling (Meles meles)

Sedan finns det ytterligare förbud mot vissa arter pga ursprugsland etc, det är en himla massa förordningar och bilagor att hålla koll på.

Fennek är alltså ej lagllig att hålla så vida man inte beviljas någon slags specialtillstånd.

Fireant
2009-04-29 11:53
0

jag håller med Ted, dessa underbara fennekar finns att se på hos danska uppfödare, men är tyvärr förbjudna i sverige..

de är väldigt nervösa utav sig och känsliga mot högt ljud, men gud så gulliga de är!!!

enbartmalin
2009-04-29 12:54
0

Ah det är i danmark jag sett man får ha dom, haha.

Ute och cyklar är man :)

Hälsningar Malin

Fireant
2009-04-29 14:26
0

#11 det bästa med cykel är att man inte kommer så långt hemifrån.. *ler*

Tavar
2009-04-29 17:41
0

Tack för svaret ted :) som sagt, det är inte alltid lätt att hålla reda på alla lagar :P

Fast danmar är ju riktigt fint :P plus att man förstår vad en del säger med Oskyldig men skulle nog inte vilja bo där även om man får ha fenneker, det blåser så hemskt på en hel del ställen -_-''