Falkar
Hallå!
Tänkte höra om någon vet något om hållning av falkar. Försökte googla på det men hittade inget (O.O)? Egentligen borde man väll ha speciell utbildning för att få ha falkar, eller?
Hoppas någon vet ^^
// Nina
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.
Vad jag vet så får man inte ha falk längre. Går väl under rovdjur? och där med olagligt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jo, det jag tänkte. Men finns ju falkskötare, men de kanske bara är på djurparker?
Ja. Lite mer fakta kring ämnet falkar är att Rovfågel showen i Kolmården tidigare klassades som Cirkus, och eftersom man inte får ha rovfåglar på cirkus, var det nära att man fick ta bort denna underbara show. Och Tyvärr , ingen falk hemma heller Tavar.

Tänkte mer ifall man kunde ha rätt att sköta dom
men men, lagar är lagar så varför bråka ^^
Om man jobbar på djurpark med falkar får man ju sköta dem - det är man till och med tvungen att göra. Men inga rovfågelsarter är tillåtna att hålla som privatperson i Sverige. Krävs djurparkstillstånd.
tror inte de är djur som på nåt vis funkar i en inhängnad med tanke på hur högt de flyger o jagar.
I länder där falkenering är lagligt, t ex storbritannien kan man få testa träna dem. Det finns kurser som brukar hållas för turister, skolor, jaktintresserade osv, om man är intresserad.

#6 Tänkte på det eftersom jag var på ett örn och falkreservat i danmark där de hadde uppvisning med falkarna och alla andra tider fick de flyga fritt :) Var riktigt fint.
#7 Coolt :P skulle vara kul men har nog inte råd på länge att åka till storbritannien ^^
Heh samma här.. Men nån dag tänker jag nog åka :)

#9 Jo, en dag så ^^ skulle vilja åka på ridresa dit någon gång med. Helst i Skottland dock, verkar så fint där för att gå lite OT ^^
6# Ladyinred!
Rovfåglar flyger inte för nöjesskull och spar på energi så deras behov av stor bur är lika med noll, på de mest erkända falkenerarna sitter de på "pinnar" som papegojor, men varje dag flygs de för att få mat.
Mvh
Mats

#11 Tack för du tala om det :) Är lite svårt att ta reda på sådant som det inte verkar vara så mycket info om ;)
Det håller jag absolut inte med om, i naturen måste de spara energi eftersom de genom jakt förbrukar så mycket, i fångenskap måste man - för att driva en etiskt försvarbar djurhållning - i mesta möjliga mån försöka erbjuda dem möjligheter att få utlopp för sina naturliga behov. Att inte förbruka mer energi än man kan tillgodogöra sig är sällan ett problem i fångenskap eftersom inte ens en voljär på flera hundra kvadrat kan återskapa de naturliga omständigheterna, man bör därför sträva efter att genom miljö- och beteendeberikning erbjuda dem diverse utmaningar i vardagen för att på så vis aktivera dem.
Även om de alltså tvingas förbruka en viss mängd energi varje dag för att få mat, rots att de är bundna vid stativ är det inte ens i närheten av en i mina ögon okej djurhållning. För övrigt är det både oetiskt och olagigt att hålla papegojor på något sätt bundna till stativ/sittpinna mer än mycket korta perioder i sverige.

#13 Men om man hade falkar inne i burar på nätterna men hade öppet hela dagarna borde det väl fungera? Vad jag hört föredrar vissa falkarter att hålla sig till vissa områden så om de lär sig att buren är hemma kommer de ju tillbaka dit.
Falkhållning och uppfödning har länge varit en stridsfråga i Sverige och de utbildade falkenerare som finns i landet håller ofta sina falkar utomlands, inte sällan i Skottland.
Naturvårdsverket och Jordbruksverket har en mycket rigid hållning i falkfrågan. Man menar att uppfödning av falkar för falkenering skulle innebära ökat tryck på vilda falkar i form av äggstölder osv. Jag tycker att det är en konstig attityd. Rimligen borde risken minska om det fanns tillgång av fångenskapsuppfödda falkar.
Jag har träffat en del falkenerare i USA och även ett par svenska som har sina falkar i Skottland. Många av de amerikanska falkenerarna använder rödstjärtad vråk (Buteo jamaicensis) istället för falk eftersom dessa kan jaga ihop med flera andra individer av samma art, vilket inte går bra med falkar eller örnar.
Hej!
Det förbudet som finns i sverige mot att hålla rovfåglar har inget att göra med att det skulle öka trycket på vilda rovfåglar, det är ändrat sedan länge, pga eu:s regler så var det inte hållbart i sverge längre. Så de ändrade regelverket så att det nu heter att man inte kan tillgodo se deras naturliga beteende i fångenskap.
Jag hade en lång diskussion med en Kille på jordbruksverket för ngt år sedan, jag ifrågasatte varför det var tillåtet att hålla papegojor och tex duvor i små burar. Han sade att han höll med men att de hade dessa regler.
Man kan alltså läsa mellan raderna här och förstå att reglerna bara ändras för att till varje pris försvåra för hobbyn.
Ett godkännande att hålla rovfåglar skulle gynna de vilda populationerna, detta är vad som hänt inom reptilhobbyn där en mycket liten del av djuren idag kommer från vildfångade djur, då det finns massor av duktiga odlare runt om i världen och sverige är ett av de främsta länder i världen .
Mats
Jaha, det visste jag inte, men det kan förklaras av att jag inte hållit mig ajour i ämnet under ett antal år 
Reptilhobbyn har gått före