Achatina immaculata, massvis med snäckbebisar!
Jag hann se att mina snäckor parade sig för ca 1 månad sen, och jag noga och grävde efter ägg för att hinna ta bort de som jag inte hittat intresserade till.
Vi sparade ca 20 st.
Idag skulle jag rensa bort lite smuts, och kollade till äggen för att se om några hade börjat kläckas. Och hittade först ca 10 små och en började gå runt på handen min. En söt liten snäckbebis.
Sen när jag grävde runt i jorden så gjorde jag en upptäckt. Av misstag råkade jag gräva bort jord nära krukan och inser då att snäckorna på nåt sätt lyckas lägga ägg under krukan som vi inte sett! :P
Jag la äggen på ett ställe för att frysa in dem, och de som redan hunnit kläckas på ett ställe. Det blev ca 80 stycken som redan kläckts ! Lite fler än vi hade tänkt :P
Svärfar skulle i alla fall ta 20-30 st så försvinner en hel del. Men ändå många kvar om många av de små överlever.
Nån som skulle vara intresserad? Hade tänkt mig 10 kr/st.
Helst av allt skulle jag vilja undvika att skicka dom, men kan tänka mig att göra det om någon som vet kan tipsa mig om hur man ska transportera dom.
Så pm:a gärna om ni har bra tips åt mig. :)
Än så länge är dom lite väl små, så för säkerhets skull tänkte jag att de ska få växa till sig lite innan de får komma till nya hem. Inte för mycket, men så att det är större chans att de överlever :)
när min mamma fick sina snäckor så skickades de i en pizzasallads burk när det fanns lite blöt mossa. det var hål i burken och den låg i ett vaderat kuvär som det stuckits hål i.
dubbel
#3 tack för tipset :) Fast känns som att det borde bli dåligt med luft i ett vadderat kuvert.
det var hål i både burk o kuvär…
#6 oj.. haha missade att du skrev det.