Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2655 ggr
spiritedaway
0

Normalt pris på snäckor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är fortfarande nybörjare när det gäller snäckor. Men vad är ett normalt pris att ta för snäckor?

Mina achatina immaculata har lagt ägg, och jag tänkte att 10 kr/ snäckbebis var ett lagomt pris.

Men jag har även gått i tankar att sälja även de vuxna, men inget är bestämt. De är ca 8 månader nu. Vad skulle ett normalt pris vara på dom tro?

tacksam för svar! :)

zickan
0

Jag tror att jag skulle ha köpt mina Achatina achatina för 500 paret. men bytte till mig dom.  Ingen aning vad de kan ligga på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Priser är olika beroende på både art och storlek. Har ingen koll på vad immaculator ligger på, men om du kollar annonserna på petsnails.co.uk så borde det ge en hint iaf Skrattande

#1: Tror 500 är rätt mycket pengar även för vuxna A. achatina. Köpte mina vuxna för 300 tror jag, vuxna och med frakt från England inräknat :P Har även köpt bebbar, tror de låg på typ 150 spänn för 5 småttingar på 5-10 mm ungefär..? Fast det var några år sen så jag kan minnas fel…
Kan tänka mig att de gått ner i pris nu, de har väl blivit lite lättare att få tag på såhär på senare år tror jag :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

spiritedaway
0

Jag köpte 3 jättesmå Achatina achatina för 10 kr st. Så tror man kan finna för rätt billiga priser. Men vuxna kostar ju mer.

Ska se om jag kan hitta :)
Tack för tipset

Vattnadal
0

Rätt nykläckta snäckor harb jag tagit 10 kr st för, har jag matat upp dem har jag tagit 40-50 kr st, eller 3 för 100-120 beroende på art.

Vuxna, hmm, kan man inte börja högt och sänka om ingen köpare dyker upp?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

gulzebra
0

#3: Jäklar vad billigt Förvånad Kan marknaden ha blivit mättad tro…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

spiritedaway
0

#4 jo det skulle man kunna göra. Men jag har som inte bestämt mig om jag ska sälja de vuxna än. Jag har bara känt att intresset har sjunkt, och att det mest känns som ett jobb. Jag och min sambo har egentligen alla djuren tillsammans, men det är jag som sköter jobbet :P Men jag ska avvakta ett tag till och se om mitt intresse ökar igen, vilket jag hoppas! dom är ju så vackra och söta.

#5 men dom var som sagt väldigt små, en av dom dog tyvärr och de andra har inte börjat växa till sig än.
Större Achatina achatina kan jag tänka mig kostar lite mer än sådär.
Beror nog mycket på storlek på snäckorna, och vem som säljer förstås.

achatina immaculata tror jag inte är så lätt att sälja. Lät inte som det i alla fall. Men jag har hört några som vill ha snäckbebisar.

Bushmaster
0

Hej!

Inte för att vara elak eller så, bara en undran, får de massor av ägg, är de vuxna ätbara? precis som vinbärssnäckan?

Mvh

Mats

spiritedaway
0

#7 jo de kan lägga rätt mycket ägg, men jag tog bort det mesta då det var väldigt få som var intresserade.
Oj ingen aning faktiskt, men det är väl inte omöjligt :P Läste nån gång en tråd om snäckor som mat, och har för mig att de ska ätas innan ett visst antal månader..Men mer än så vet jag inte. Kanske inte gäller alla arter.

Vet bara att jag inte vill sälja de vuxna som mat i alla fall :P

gulzebra
0

#6: Fast det där var ju billigt även för små :P Synd att det är så hög dödlighet på A. achatinabebbar bara.
Köpte 5 bebbar för några år sen, var väl 5-10 mm i skalet tror jag, tror jag betalade 150 spänn för allihop med frakt från Frankrike. 4 dog under transporten och en dog efter några veckor :/

spiritedaway
0

#9 Jaså, ja jag har ingen koll hur mycket sånna ska kosta :P

Mina småttingar verkar knappt växa. Den som dog var en av de större dessutom :/ Gissar på att den största nu är ungefär 10 mm. Men har haft dom sen i slutet av februari och de har knappt växt än.

mina achatina immaculata växte ju hur snabbt som helst.

Äsch då. Vilken otur du hade :/

gulzebra
0

Mjo, de är svåra de små krakarna >.> Minns att min "överlevare" (=den som överlevde transporten) var rätt svår på att få att äta osv. Gissa om jag blev glad när jag såg honom (okej, den :P) skita första gången! x)

spiritedaway
0

#11 jo jag tyckte de var mycket svårare än achatina immaculata. Men jag hoppas de börjar växa snart. Jag ser att de äter lite grann i alla fall, eller nån av dom. Den minsta har knappt växt nåt.

gulzebra
0

Håller tummarna för att de blir bamsingar sen! ^^