Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3855 ggr
enbartmalin
2009-04-23 10:50
0

Gerbiler

Det är inte många som vet att det finns många olika sorters Gerbiler och i denna tråden tänkte jag vi kunde diskutera dom vi känner till, har träffat och som vi vet finns i Sverige.

Det finns 14 släkten, 110 arter.

Arterna är bl.a Vanlig ökenråtta(Meriones ungniculatus), Stor ökenråtta(Rhombmys opimus), Henleys dvärgökenråtta(Gerbillus Henleyi), Mindre egyptisk (ökenråtta(G.Gerbillus), Större indisk ökenråtta(Tatera Indica).

Dom vanligaste i Sverige jag träffat på är: Mongolisk Ökenråtta, Egyprisk Ökenråtta, Jirdar och några få Fetsvans Gerbiler.

14 arter är akut hotade bland annat Tibesti Ökenråtta. 4 arter är starkt hotade tex armenisk ökenråtta och 4 arter är sårbara som tex Somali Ökenråttan.

Vad har du för erfarenhet och villka har du fått äran att träffa. Bilder är välkommna men mest välkommet är ju fakta om dom olika arterna.

Jag kommer lägga upp bilder på min fetsvans gerbil och på en jird. Den mongoliska ökenråttan behöver kanske inte diskuteras här då den har ett eget forum på fokus.

Hälsningar Malin

enbartmalin
2009-04-23 23:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fetsvans gerbilen är ett väldigt trevligt djur och lätthanterad… Under dagen. På natten blir dom dock(min erfarenhet) väldigt otama och vaktar sitt revir.

Fakta: I deras feta svans samlar dom fett och vatten precis som en kamel samlar vatten i sin puckel. Dom är ca 10 cm långa olus en svans på ca 5 cm, väger runt 40g och blir 3-5 år gammla. Dom lever vanligen i norra sahara och bor i håler ca 10 meter under marken.

I det vilda äter dom mesta dels insekter och ibland växter. I det tama kan du ge dom insekter och en vanlig gnagar blandning. Vill du inte ge insekter funkar kattmat bra som ersättning.

Jag hänvisar till en bra sida på engelska: http://www.petermaas.nl/gerbils/fattailedgerbils.htm

Hälsningar Malin

hamsterlover
2009-04-24 18:04
0

#1 naaw! Så gulligt den sover :)