Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettbilder-videoklipp
Läst 7119 ggr
enbartmalin
0

Stäpplämmel unges utveckling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte här i denna tråden lägga upp bilder och berätta om vad som händer med mina småttingar.

Hittade en liten pinki och bestämde för att flytta mamma och unge eftersom dom bodde med 4 andra och det blev för mycket för en liten unge, när jag en timme senare skulle flytta dom hade det dykt upp 5 ungar till. Flyttade dom och höll tummarna för att hon inte skulle Lämna dom pga min lilla flytt. En dog under natten.

Är nu även inne på att spräcka myten om att dom inte går att få tama och hanterar därav dom små varje dag.

Hoppas ni finner detta intressant!

MVH Malin

Hälsningar Malin

enbartmalin
0
  • Dag 1-6 Pinkisarna diar konstant och mamman är väldig beskyddande. Den svarta linjen syns dirket efter födsel.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0
  • Dag 7-9 Hår och tänder kommer, ögon locken delas men ögonen öppnas ej än.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Dag 7-9 en till bild

Hälsningar Malin

enbartmalin
0
  • Dag 11-12 ögonen öppnas och dom -Råkar- gå ut ur boet ibland. Dom är nyfikna och gillar uppmärksamheten. Mamman verkar även att uppskattar slippa dom vid detta laget.

(Bilen tagen med mobil, dålig kvaliteé)

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Dag 11-12 en bild till. Snabba är dom nu!

(Bilden är tagen med mobil, dålig kvaliteé)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

Oh så söta, är inte så förtjust i hamstrar o de påmminner endel om varandra till utseende. Men dessa e bedårande :D

enbartmalin
0

#6 och då har du inte sett dom i verkligheten ens ;P

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

va de du som hade stäpplämmlarna på annons på zoonen Förvånad Tänk va trög man kan va… *fånigt leende*

enbartmalin
0

Ja det var jag =)

Där jag köpte mina börjar det stocka upp sig och jag erbjöd att hjälpa till. :)

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Då blir det uppdatering

Dag 13-14 massor med spring i benen, mamman lägger in fast föda i boet och dom springer gärna runt och bär på det men jag vet inte om dom äter det än.

Mitt tamförsök verkar gå frammåt: Byggde en "rast hage" av böcker idag och hade min hand där inne, dom sprang runt nyfiket men föredrog att krypa upp i min hand.

Och här kommer en del bilder från dagens mys

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Nyfikna och absolut inte rädda.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Sötisar

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Svårt att få plats alla i handen.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Efter en stunds knuffande och buffande lyckades alla få plats i handen och en del somnade. Tröttheten kommer snabbt när man är liten.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Dessa fann jag idag hos mina honor, vilket betyder att jag har en varg i fårakläder hos mina honor och dom sysslar med olaglig aktivering.. Hrrmm… (Syskon)

Hälsningar Malin

niffen
0

Haha  :P

Vad roligt att du håller på att få dom tama sådär från början! Jag tror att det är nu i början när dom är helt orädda och nyfikna man ska ta bort dom från mamman en stund varje dag, så dom vänjer sig att vara med dig, bara. Lycka till med allt, och med dom nya  ;P

enbartmalin
0

#16, precis min tanke. Så vi får se, just nu blir dom överlyckliga av min hand, har dom ute varje dag och myser med dom.

Och mamman verkar tycka det är skönt.

Dom nya får nog tyvär inte överleva. Det är iof "bara" första linje inavel. MEN jag kan inte sälja inavels ungar(Kan kan jag). Jag litar inte på att människor ska ta hänsyn till det och inte avla vidare. Jag kan inte heller behålla dom själv eftersom jag har 5 ungar och 4 vuxna honor. Ska fundera på det kvällen ut, men ska dom dödas så är det nu. Jag tänker inte låta dem bli stora och sen inse att jag itne har plats.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

hade det varit nåt fel på dom av inaveln så hade mamman säkerligen upptäckt det och tagit hand om det själv. Hur vanliga e dessa djur då? Du behöver ju inte sälja av blandat kön till folk. Tycker det e synd om du tar bort dom.

enbartmalin
0

Nej det är klart jag itne säljer blandat kön, men man vet aldrig hur folk tänker och om dom avlar vidare på dom med obesläcktad, I mina ögon är det ju fel.

Dom är itne speciellt vanliga.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

alla nya färger bland alla djur är hårt inavlade i början i många generationer. så att du skulle få det en gång tror inte jag är hela världen. många seriös uppfödare inavlar med flit för att förstärka eftertraktade egenskaper. inavel är inte lika med dåligt. okontrolerad avel i alla former är illa.

enbartmalin
0

Jo det har du iof rätt i.. Men.. ja.. Vi får se hur jag gör.. Kan inte bestämam mig, vill ju inte trotts allt ta död på dom :(

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

grunna inte beslutet på "innavel är dåligt!" bara…

niffen
0

Nej, tycker absolut inte att du ska ta bort dom bara på den detaljen.
Behåll dom och sälj till seriösa människor som du kanske kan hålla kontakt med? Kolla t.ex. om det finns någon aktiv person här inne som vill köpa. Dock så tycker jag inte att det är så hemskt att avla på en "inavlad" lämmel, då. Bara det är med obesläktade då  ;)

Well well, lycka till  :)

villhailler
0

omg vill ha ja vill ja vill …. sätter mig på golvet å grinar snart

smurfan-13
0

Inavel är dåligt i den egenskap att det minskar den genetiska variationen hos en djurart/population/ras. Skulle man om ett visst antal generationer får problem m en sjukdom tex kan man ha avlat bort de gener man behöver för att bli av med sjukdomen. Personligen så skulle jag aldrig säga att inavel är bra och tycker snarare att det är dåligt. För djurens del finns inga fördelar med det.

Däremot ser jag det inte som en självklar anledning att ta bort ungarna. Verkar ungarna friska och du tror du kan få sålt dem till bra människor kan de ju lika gärna får leva som att dö. Sen lider inget djur som inte lever, så jag ser inget fel i det heller, bara man avlivar på rätt sätt.

villhailler
0

Ta bort.. :( nääe blir ja ledsen dom dära änglarna ..

enbartmalin
0

Tack för allas åsikter det är bra att få höra lite olika.

Jag grundar beslutet dels på inavlen(#25 vilket itne var menat som du kanske läst)

Men dels på att om jag itne kan få sålt dom har jag själv inte platsen. Jag tror inte dom är svår sålda men jag tror dock att det blir svårt att hitta en vettig människa. =/

Att avliva djur oavsätt ålder är ett svårt beslut och det är något jag kommer grubblar hårt på nu. Men ska dom avlivas är det bäst att göra det nu och inte sen när dom är färdigväxta.

Tänker lägga upp en tråd och se om det finns intresse.

Hälsningar Malin

villhailler
0

*snyfft*

enbartmalin
0

#28 Vill du verkligen ha eller trånar du bara?

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

jag hade gärna tagit en drös om det inte vore för att jag redan har så mycket djur nu. Pengar, plats och tid räcker inte till.

villhailler
0

ja tycker att de är synd att de kan bli som de blir .. trodde man fick säga sin mening .. men ska inte bry mig mer. hej svejs

enbartmalin
0

#30 Jag förstår ditt dilemma eftersom jag har samma. Jag kommer förmodligen skänka bort om jag hittar en seriös "köpare", men det till kommer ju alltid pengar för boplats, mat osv.

Hälsningar Malin

villhailler
0

hadde jag veta hur man tog hand om en sådan jag hadde tagit .. men nu kan ja tyvär inte ett dugg om dom .. :(

enbartmalin
0

#33 Jag har gjort en Artikel på dom du kan få läsa, men om jag ska sälja till dig ska du vara VÄLDIGT påläst.

Hälsningar Malin

villhailler
0

vart är den artickeln då

Ladyinred
0

jag vill oxå läsa

enbartmalin
0

Min artikel finns på Zoonen.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Googla stäpplämmel och min artikel hamnar överst.

Ha till över med att det inte finns så mkt fakta och att jag går efter egen erfarenhet mest, där av kan fel finnas.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Googla stäpplämmel och min artikel hamnar överst.

Ha till över med att det inte finns så mkt fakta och att jag går efter egen erfarenhet mest, där av kan fel finnas.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

annars kan ni använda min LILLA länk Skrattande

enbartmalin
0

Jag kommer bara tillbaka hit om jag trycker på din länk.. :S

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2285764

Jag bör gå o lägga mig nu, ingenting blir rätt ikväll Skäms

(redigerade länken ovan oxå)

villhailler
0

de är  ju presis som dvärg hamstrar tycker ja å jag har haft uppfördning med domm alltså dvärghamstrar ..

Ladyinred
0

tror jag lästa nånstanns om att de har ordentliga ytkrav i förhållande till sin storlek.

Du som vet, vad rekommenderar du?

enbartmalin
0

Jag kan inte hitta något på JBV om dem, har verkligen letat. Just nu så håller jag mina som dväghamstrar och dom mår hur bra som hälst. Men jag vill som sagt inte säga för mycket eftersom jag inte vet vad JBV säger om saken.

Hälsningar Malin

villhailler
0

mm

Ladyinred
0

om du e väldigt nyfiken kan du ringa dom, de jag har pratat med där är väldigt trevliga o hjälpsamma.

enbartmalin
0

Det hade varit rätt bra och veta det korekta. Kan man ringa?

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

Jag tycker de är helt ljuvliga!! Men jag skulle också vilja veta de lagliga måtten för att hålla dem. De verkar ju så väldigt lika hamster/dvärghamster men ändå inte. Vill ju göra rätt isåfall. Men satan så underbara de är.

enbartmalin
0

Jag tror att JBV kräver större mått än hamster. Det är min chansning. Men av egen erfarenhet trivs dom bra i ungefär samma yta som en hamster men då med massor att tugga på och stenar att gräva in sig under, lite extra spån att gräva i och hö att bygga med. :)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

deras nummer finns på deras hemsida, jag ringde o frågade vilka tykrav som är lämpliga till min gp o bo i. vad som är praktiskt rimligt och vi kom fram till att min voljär duger bra när han får komma ut där ifrån om dagarna.

UlrikaD
0

Hade varit väldigt bra att veta vad lagen säger ändå. Man kanske köper två och tror att allt är frid och fröjd och så säger de 20kvm som en igelkott eller nåt sånt. Då kan det bli lite knepigt.Flört

smurfan-13
0

Små gnagare som inte står med i L80 (lagkraven för sällskapsdjur) går under L108 (lagen för djurparker mfl) och då ska gnagare under 250 gram ha en yta på minst 2 kvadratmeter om den är täckt/skyddad uppifrån, annars är det 4 kvadratmeter som krävs.

villhailler
0

ja fatta nada av vad du sa nu då men men

enbartmalin
0

#54 har läst allt det där men det känns ändå som att det borde finnas något annat för privatpersoner/innomhus djur.

Jag kan säga att Djurskolan jag köpte dom på, dom har avelsparet i .. Vad kan det vara.. Max 100 liter? Och dom är ju trottsallt en skola och bör följa regler?

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

ett 100 liters akvarium tycker jag låter som en bar bur. Det är ju rymligt och kan inredas med mycket grenar och stenar i vad man känner för, har ett hemma som jag haft möss i.

smurfan-13
0

#56 det är tyvärr inte jag som sätter reglerna, men så ser det ut idag. Bäst är väl att kontakta jordbruksverket och höra själv om man är osäker vilket lagkrav som gäller. Tyvärr så är det långt ifrån alla skolor som följer de regler som finns. :(

Migoff
0

Längtar efter mer bilder! :)

zickan
0

Ja precis. Det är 2kvm som gäller för alla djur under 250gram om annat inte sägs i lagen L80. Djurparkslagen L108, gäller så länge djur arten inte står med i lagen på L80.

Samma med igelkott. De kan ju lätt bo i bur bara de får springa på golvet under en stund varje dag. De sover ju ändå större delen på dagtid. Mina är endast aktiva mellan 1-2 på natten fram tills ca 5-7 på morgonen. resten sover dom någonstanns.

Det är vi privat personer som ta in djuren mer och mer. Jordbruksverket som är lite sega, hinner inte med att fixa nya lagar och kan inte tillräckligt mycket för att alltid sätta nya bur regler.

Så det är 2kvm som gäller för alla exotiska/udda djur så länge de inte finns med i lagen på jbv hemsida under L80.

Vad händer om man sedan inte följer detta?
Skulle man inte följa lag måtten på bur eller liknande. Då riskerar man höga böter, fråntagande av djur, fortsatt totalt förbjud att äga djur etc.
Lite olika grader på vad man gör.
Skulle en kompis, köpare, granne eller någon som vill jävlas. Ringa och anmäla en person som har djur i försmå burar. Då kommer de på besök. Själva besöket kostar sjukt mycket.
De beordrar en att fixa lagliga burar. Man får 1-2veckor på sig?. Sedan återkommer dom.
Mer om detta kan hittas i artikel här inne som heter: Hur anmäler jag vanvård?
I slutändan är man helt pank på att man köpt nya burar för att behålla djuren. Eller helt djurlös för de omhändertogs.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Många struntar ju i lagen. Men får man besök så får man problem :-P
Gäller även skolor och liknande. Skulle en elev eller utomstående anmäla så kommer de och tittar där med.
Vet inte men det kanske finns att söka efter annat hos dom.

L108 Lagen - Djurparksmått/sköttsel. Där hamnar alla djur som inte finns med i L80 ännu.

L80 Lagen - Husdjurens burmått och sköttsel lag

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
0

Väldigt informativt Zickan. Tack. Jag tog tyvärr för givet att skolan följde regler.. Vilket jag inte skulle gjort. Så nu får jag åka till min glasmästare och fixa nått nytt ;)

Hälsningar Malin

Migoff
0

Nu tycker jag att det är ganska OT. Jag vill ju höra mer om pluttarnas utveckling Oskyldig

enbartmalin
0

Kommer komma mer inom snart, men dom är färdig utvecklade nu och ska bara växa till sig :) Men lite mer bilder kan ju tas och visas upp ändå

Hälsningar Malin

smurfan-13
0

Ja mer bilder!! :)

Om jag var du skulle jag ändå maila och höra med sjv. Kanske går det att få dispens från burkravet om du kan motivera varför?

Annars så anser jag att lagen ska följas, då den är till för att skydda djuren.

smurfan-13
0

Ja mer bilder!! :)

Om jag var du skulle jag ändå maila och höra med sjv. Kanske går det att få dispens från burkravet om du kan motivera varför?

Annars så anser jag att lagen ska följas, då den är till för att skydda djuren.

UlrikaD
0

Tro mig, av personliga upplevelser säger jag att man får ALDRIG dispans!! Även om det saknas 5cm på en bur så får du inte dispans för den. Jag tycker också naturligtvis att lagen ska följas. Den är ju skapad för djurens bästa. Men ibland är de så nitiska att det riskerar att gå ut över djuren istället. Finns massor av djur som lever under fruktansvärda förhållanden som ingen gör någonting åt. Det tycker jag är vansinnigt mycket värre.

enbartmalin
0

Jag har en email diskution just nu med JBV. Så vi får se vart det leder. Tycker att ytan iaf är fel angående pygmémössen eftersom mina uppenbart blir sönderstressade i stora ytor och är som vanligt i mindre ytor. Men som sagt vi får se.

Ska fotografera Stäpp idag i samband med städning(Måndag=3timmars städning till djur)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

jag har oxå städdag idag, bara inte orkat ta tag i det än. Har ingen lust idag :(

enbartmalin
0

Ja, nu kommer det massor med bilder här under.

Lite som hänt:

* Dag 15-17: Dom äter fast föda och bryr sig inte så mycket på modern. Så vid vecka 3 är dom nog avvänjningsbara.

Mitt experiment går frammåt. Dessa djur är absolut inte omöjliga att få tama. Dom små kommer springande så fort dom ser min hand, dom kryper upp i handen och sätetr sig och väntar på att bli upplyfta och gärna få lite sallad.

(min mobil kamera är verkligen dålig)

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Syskonen delar.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Mini som hela tiden varit minstingen i kullen är fortfarande betydligt mindre än dom andra.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Otroligt dålig bild, men här ser man Minis storlek som sitter mellan 2 syskon.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Lite nya bilder med en BRA kamera.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Slagsmål om ett salladsbland, gud vad mycket ljud det kommer när dom är arga på varann ;)

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

En tur i matskålen

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Närbild

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Här har vi en som var kaxig nog att bege sig upp för min pudel och gräva sig ett bo i Hans päls!

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Gud vad stora bilderna blir, hur kommer det sig? =/

Hälsningar Malin

FunkyShrimp
0

du kanske inte komprimerat dom innan du lägger upp?

UlrikaD
0

#77 Var det ljuvligaste!!Kyss

enbartmalin
0

#81 Dreglar du nu? ;)

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

Kan ju inte dregla på dem, då drunknar de ju.Flört Men jag är verkligen kär.

enbartmalin
0

Haha visst är dom UNDERBARA!! =)

Fireant skrev att dom behöver 2kvm, men om man sätter in ett hjul kräver dom bara 0,3 kvm. :O

Hälsningar Malin

Ilandra
0

bilden i #74 är så fin! H*n ser så nöjd ut. :)

enbartmalin
0

Ja nu är dom 3 veckor och är avvänjningsbara. Kön är dock än väldigt svårt att skillja åt och det är lätt att det blir fel, och där av väntar jag.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Lite bilder från lekhagen, ett eget litet terrarie bara till dom att leka i ;D

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Lite förfixade gångar

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Och en klockren söt bild =)

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

#89 Nej, men sluta nu!!!Kyss Han/hon behöver väl ingen bur. Kan bo i min ficka ju!!Skrattande

Vattnadal
0

Börjar bli sjukt sugen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

enbartmalin
0

Dom är helt underbara, och jag kan nu medela att myten om att dom itne går att få tama är spräckt. Min akommer när jag sätter ner handen och klättrar upp i den utan att tveka, sätter jag enr dom igen letar dom efter min hand tills jag sätter ner den igen så dom kan klätta upp. :D

Hälsningar Malin

Creation
0

Coola små djur, de där =) Häftigt att se hur de utvecklas också.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Migoff
0

Sötisar <3! Hur tama är dem mot dina andra nu?

enbartmalin
0

#94 om man jämför med mina äldre?

Hälsningar Malin

cookie89
0

Sjukt söta så filurer det här! :)

enbartmalin
0

Helt underbara husdjur :)

Hälsningar Malin

Migoff
0

#95 Ja, precis :)

-ted-
0

Jättesöta :) Hur mycket väger de som vuxna? Enligt L 80 får ju gnagare upp till 100 gram hållas på samma yta som chinchillor även om de inte tas upp som egen art i L 80. Det står i §7 på sidan fem i L 80 :)

enbartmalin
0

#98 dom är väldigt tama och komemr så fort man sätter ner handen och kryper upp i handen utan att tveka.

#99 Beroende på sässong väger dom mellan 22-35g.(I det vilda)

Hälsningar Malin

Lovizaa
0

sjukt söta!

Är dom till salu? (A)

enbartmalin
0

Kan ev ha 2 till salu, men är inte helt säkert i nu läget.

Hälsningar Malin

BlackWingedAngel
0

Hur gick det förresten med syskonparningen? Vad beslutade du dig för?

Lovizaa
0

hehe ^^

finns det ingen tråd om hur man sköter om dom? :P

enbartmalin
0

#103 Jag avlivade dom, hade jag inte gjort det hade jag idag suttit med minst 4 akvarium, plus att jag inte hade möjlighet till att ha rätt storlek på bur då.

#104 Det finns om du googlar.

Hälsningar Malin

monsi
0

puttGlad

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.