Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2294 ggr
FunkyShrimp
2008-07-16 20:53
0

Foder till orm - gp

Läste precis på repti ett inlägg om en snubbe som säljer orm o foder. Gps som foder.

"några större råtter finns även (gp-råtter) 1 STOR och 3 mindre, de 3 mindre är som vanliga tamråtter i storlek! dessa ges också bort! allt foder är fryst!!!"

Men om jag får säga mitt..^^ är det inte lite väl dumt att mata ormen med gp-råttor då de kostar minst 500kr st? ;S
Man får ju inte tag på dom SÅ enkelt o så billigt vad jag förstått mig på? :S

vad har ni att säga om detta?

Mvh

zickan
2008-07-16 21:10
0

intresset för gp går upp och ned. när jag började var jag glad att hitta en gp till salu för 2000. nu ligger de på 500 och svår sålda.

jag känner till folk i danmark som avlar dom för foder och sällskap. beroende på hur tama ungara blir.

att mata bort vuxna ohaterbara gp eller gp som är förstörda av runt flyttande tycker jag kan vara okej.
Men att föda upp och mata bort gp känns rätt dumt då gris/kanin/marsvin är så mycke enklare på alla sätt att föda upp och ta hand om. Det tar ju bra tid innan en gp kommit upp i någon större storlek.
men tänk om ormen skulle bli biten om de matade med levande. då skulle skadan bli rejält stor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
2008-07-16 23:48
0

Jomen precis.

Mkaay.
Jo det känns ju som att det borde vara lättare med andra djur om man nu ska hålla på med sånt.
Ja jäklar :P det vore ju mindre kul

zickan
2008-07-16 23:53
0

troligen en tuff sak att få mata med en gp om man gillar jakt och spänning. men alla djurslag har nog varit på annons för mat av något slag till något

FunkyShrimp
2008-07-16 23:56
0

jo precis. man har ju sett det mesta^^

Ladyinred
2008-07-17 03:13
0

så personliga som gp blir så känns det inte riktigt rätt att dessa djur ska sjunka till den nivån. Visst det e en råtta och ormar äter råttor, men en gp e endå så mycket mer än en råtta. Jag tycker att det e lite som att mata med katt, det passar sig inte heller. Visst, enstaka individer som man endå inte kan ha kvar av olika anledningar e en sak. Men jag vill inte att man gör det till en vana…

gulzebra
2008-07-17 05:47
0

Jag skulle gissa på att annonsören är ett pucko som inte kan se skillnad på arter… Men jag kan ju ha fel förstås.

Att mata med GP ser jag hur som helst inga fel i, det enda felet sitter väl i skallen på ormägaren som valt ett så sjukt opraktiskt djur att mata med…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Wassago
2008-07-17 12:58
0

Tror inte det är huvud meningen för annonsören att föda upp GP som orm mat, å jag begriper inte vad det skulle vara för fel i skallen på ormägaren att utfodra med en GP?? 99% av alla ormägare matar endast med dött å då spelar det ingen roll vad det är för foderdjur…

zickan
2008-07-17 14:17
0

det är väl precis som att mata med sjusovare, zebramöss, taggmöss, ekorre ect. ibland så står man där med en massa djur och vet inte var man ska göra av dom. ingen som är inresserade att köpa. man avlade för att man trode man kunde tjäna nått eller fick tjuvpaarning eller köpte en gravid hona.

tycker det är bättre att ta bort djur som är oönskade än att de flyttar runt från hem till hem eller inte tas om hand ordentligt.
inte så smart att mata djur med djur men jag tycker väl gp är lika illa som andra djur arter jag gillar. men jag har matat pygmemöss till orm bebis. lika illa det egentligen.

Så länge jag äter fågel, lamm, ko, ect så kan jag inte säga så mycket om att andra djur äter varandra. men fortfarande dumt att mata med djur som är så ovanliga och farliga till ormen.

Wassago
2008-07-17 15:40
0

Som jag skrev här ovan så kan jag aldrig tänka mej att en död GP skulle vara farlig för ormen, 99% av ormägarna matar sina djur endast med döda bytesdjur! Avarter finns det inom alla hobbysar, men gör inte det misstaget att göra det till norm för oss övriga!

gulzebra
2008-07-17 22:13
0

Ja har man GPs som man inte kan ha kvar och som man inte fått sålda så varför inte mata orm med de. Ser inga direkta hinder där.
Tyckte själv att det lät som GP-avel just för att få fram ormmat, och det är väl det som är det korkade, GP-råttor är helt enkelt så grymt opraktiska att hålla på med öht…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Achatina
2008-07-20 16:47
0

Fast om man redan har det perfekta utrymmet att hålla GP råttor på så skulle det väl fungera. Finns ju ormmatsgrossister ju som har flera tusentalsdjur redan.

gulzebra
2008-07-20 17:15
0

Fast tänk vad många kaniner eller andra djur i samma storlek man får in på det utrymmet, om man mot förmodan skulle köra på den lagliga sorten… För att inte tala om hanteringen, billigare mat (om man nu inte köper hö på zoo, då blir man väl ruinerad första dagen), utrymmen som håller ihop utan att man måste laga hål i väggar och annat som somliga GPs tenderar att sysselsätta sig med… O.o

Achatina
2008-07-21 07:10
0

Ja men nu är det inte alla som tänker logiskt. En kaninunge kan man dessutom inte lura på någon för 1000kr (om det inte är en affär mitt inne i Stockholms centrum för där är allt möjligt).

gulzebra
2008-07-21 12:38
0

Ja, men det blir ju inte mer praktiskt för det :P

xstina
2009-04-14 14:02
0

istället för att begrava döda djur så tycker jag att då kan lika gärna ormen äta djuret.

FunkyShrimp
2009-04-20 16:44
0

#15 om du haft en kanin i 7 år och verkligen älskat det djuret så enormt, skulle du då kunna slänga iväg den som käk till ormen?

xstina
2009-04-20 17:43
0

Nej det skulle jag absolut inte göra,men om jag fick ungar som dog vid födseln är det självklart att ormen kan då lika gärna få ungarna istället för att låta dem ruttna i jorden..men det är min åsikt och den står jag för,tack o hej,vill inte ha nå fler eller höra mer tjafs om detta,hejdå!

Ladyinred
2009-04-20 17:47
0

jag tycker inte heller att det är fel att mata andra djur med sina egna om man klarar av det. Jag har aft flera råttor genom åren som har fått bli foder efter det att de avlivats. Några har jag varit lite för fäst vid så de blev begravda. Det varierar från idivid till individ.

Men jag vill inte återse de fyra månader senare när de ligger i vattenbad och tinar upp, och det vet min sambo om och visar inte "maten" för mig. Det är helt enkelt för smärtsamt då.

Bushmaster
2009-04-20 21:07
0

Lady in red!!

Du skriver att du tycket det är fel att mata med katt!

själv har jag (och jag hoppas att alla sk djurälskare här) har samma synsätt på djur, jag tycker alla djur har samma värde, även en myra eller en tiger, därför är jag väldigt rationell i mitt tänkande, om ngn föder upp katter på ett djurvänligt sätt liksom de som föder upp råttor eller höns så ser jag inget fel i att avliva djuren humant och använda som rovdjursfoder, tex till ormar,  allt annat vore rent hyckleri. Moraliskt och etiskt är det ingen skillnad, det enda är orationellt tänkande att vissa djur är mer värda än andra.

tex  så skull en gubbe med spade som slår ihjäl en orm på tomten en hjälte i byn medans om en annan skull slå ihjäl en hare på samma sätt polisanmäld???? och betraktas som den värsta mördaren…

Mvh

Mats

Bushmaster
2009-04-20 21:09
0

8# Zickan … kan du utveckla detta ganska mysko uttalande??

"inte så smart att mata djur med djur"

Skulle vi börja mata ormar med gurka eller bananer? Förvånad

Mvh

Mats

Ladyinred
2009-04-20 21:36
0

det jag menar i det översta inlägget är att jag inte anser att man ska föda upp gp i fodersyfte. det finns för få, tar stor plats, små kullar mm… finns andra djur i samma storlek som lämpar sig bättre i så fall.

Sen finns det djur som är mer moraliskt fel, det kan man inte komma ifrån.

att alla djur är lika värda är rent hyckleri, så fungerar det inte i praktiken. De djur som du lagt pengar på är i slutändan oftast de du värdesätter mer. Det är därför som folk kämpar med att få upp priset på katter… en raskatt har mer status än en katt du har hämtat på landet. Och procentuellt lär det vara en väldigt skillnad på vilken av dessa kattgrupper som är försäkrade.

Och djur utan ansikte och verbal förmåga roar sig många med att plåga i olika utsträckning. Fasan en fisk känner när en sportfiskare drar upp den och kastar tillbaka den för sitt eget höga nöjes skull har vi inte en aning om. Och det är inte många år sedan som levande bete blev förbjudet. Sen har väl de flesta någon gång trätt en mask på en krok, jag är övertygad om att även mindre utvecklade djur känner smärta. Anledningen till att vi tycker att dessa sysslor är okej är att djuren ifråga inte kan skrika.

Så nej alla djur har inte lika värde….

Bushmaster
2009-04-22 03:00
0

Hej!

Om man inte tycker allt levande skall hanteras humant tills de skall dö så är det sorgligt.

Jag är ingen vegan inte heller vegetarian, jag föder faktiskt upp lite kalkoner för husbehov, har även fött upp massor a kaniner för köttets skull, även lamma har jag slaktat på tomten här. Men Alla djur har för mig lika värde när det gäller att de inte skall plågas, bara för att ett djur är ett skadedjur innebär ju inte att det skall plågas ihjäl utan att det skall avlivas humant. Om det så är en fluga eller kråka. Sedan kan jag inte se vad det skulle vara för moraliskt fel att döda ett visst djur än ett annat?? Det är snarare helt omoraliskt att välja ett djur som inte är betraktat som gulligt och mysigt mot ett som är just det.

Och att pengarna skulle styra vad som gör ett djur lättare att slakta eller avliva är inte sant om man bryr sig om sitt djur, det finns de med råttor som kostar 40kr som lägger ned 1000tals kronor på en veterinärbehandling. eller på en bondkatt som kostat en 100 lapp

Har 4 bondkatter själv som inte kostat många kr alla är försäkrade.

Det enda som priset styr är just statuset på djuret , men det har ingen som helst betydelse i frågan vad man gör för sitt djur, det spelar ingen roll om det är en bondkatt eller dyr raskatt, man blir exakt lika fäst vid dem.

Vad gäller fisket så finns det visst forskarstudier på hur fisken känner . En krok i munnen är ingen fara då fiskar normal får vassa taggar och skarpa kanter i munnen vid födosök, tex en gädda som tar en abborre det gör nästan ont att se på :)  det man där emot vet att fisken känner ångest under den tid den är ovanför ytan och därför skall catch and release utföras på rätt sätt för att minimera stress på fisken, Alternativet för fisken är ju inte så bra ellerhur?

Jag är en hängiven sportfiskare och läser massor av litteratur om detta.

Mvh

Mats

niffen
2009-04-22 14:05
0

Vill påminna om skrivreglerna här nu, så ingen går för långt  ;)
Inga påhopp!

Bushmaster
2009-04-22 22:01
0

#23  sista inlägget förstod jag inte alls?

Mvh

Mats