Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: foder-mat
Läst 1019 ggr
zickan
0

gp råtta som inte gillar maten

Min gp tjej fick lite mat i kväll som visst inte duger alls. Hon vart sur och kastade skål och allt rakt på toaletten. Försökte trycka mot gallret och göra allt för att bli av med matskålen.
Nu ligger den nergrävd under tidningspapper på hennes toalett.
Engla är nu jätte grinig och kommer fortsätta vara det tills jag mutar henne med något hon vill ha eller hon får ett par timmar på sig att lugna ner.

Har din gp råtta några roliga beteenden när du servera mat som inte fungerar? Blir din väldigt tjurig?
Om du kör på t.ex ikeas plast matskål när du serverar något som inte duger. Hur mycket av skålen finns kvar hel efter några timmar?
Min tjej äter runt kanten på ovansidan. Sedan går hon på botten och gör massa hål där.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

jag har slutat med matskålar, past är lönlöst för han har sönder dom på några dagar. Mindre keramikskålar fungerar som extra toalätt plus att han fyller kindena med all mat med en gång och bär iväg det. Så matskål känns överflödigt här.

niffen
0

Jag har matskål just för att jag har en annan tamråtta i samma bur. Men Alva gillar inte all mat, i torrfodret t.ex. så har jag massa torkat frukt, typ kokos, russin, mango, ananas och sånt och sånt gillar hon att plocka ut sen så välter hon skålen   :P
Nu har jag börjat sätta fast skålen och Alva är inte lika envis som hennes dotter, så hon ger upp efter ett tag och går och lägger sig med sitt byte  :P

Alva gillar mest sån mat hon inte behöver, om jag vill ge henne lite extra fett någon gång eftersom hon faktiskt behöver det så vill hon inte ha, men typ äggnudlar och sallad går bra  :P