Exotiska djur, projekt eller husdjur?
Många exotiska djurägare verkar äga oerhört mkt djur, inte bara antal utan också ett brett spektrum på arter. Lite samling över det hela, men jag kanske har fel?
Är det mer projekt för er än älskade husdjur?
För min del har det alltid varit husdjur. Men för många är det projekt blandat med husdjur.
Tyvärr finns det även en hel del projekt ägare som bara tänker på sönder avel och pengar. Känner inte till någon i dags läget på exotiskadjur. Men de finns på alla håll.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
För mig är det precis som med en tant som älskar katter, det börjar med en och ökar snabbt, inte för att sammla utan för att man tycker om dom så himmla mycket.
Mina exotiska djur är underbara husdjur, och dom som inte är hanterbara är underbara att titta på. :) Absolut inte sammlarobjekt.
Hälsningar Malin
För att tillägga så tror jag det är så, precis som med alla andra djur att du faller för en viss sort och sen blir det många(i det här fallet en ganska stor varition med exotiska djur).
Kollar du innne på Gerbiler.ifokus så har dom flesta ganska många gerbiler. Samma sak gäller mus/råttor/illrar i fokus.
Gillar man hundar blir det lätt mer än en osv.
Hälsningar Malin
jag samlar om jag får, blir lätt lite för många råttor än vad jag hinner med. Men min sambo är duktig på att säga till när det räcker. Nu har jag en egen gräns på att inte ha fler än 10 stycken egna råttor. Just nu har jag 7 så jag har några till godo.
Jag ser det som en blandning utav sällskapsdjur, avelsdjur, försöksdjur ( inga plågsamma läkemedelsförsök vilket ni säkert förstår, utan för att prova olika etologiska hypoteser och för beteendestudier) samt för att se hur långt man kan träna olika arter osv. Jag har tidigare enbart haft uppfödning på råttor, det skulle jag förmodligen inte satsa på nu om det inte var i fodersyfte eftersom det redan finns så många duktiga uppfödare - och allt för många oönskade råttor. Ovanligare djur genererar oftast störra summor pengar per "såld individ" än t. ex en råtta, efterfrågan är ofta större eftersom uppfödare oftast är färre.
Jag ser det som en bonus om jag kan ta del av mina djurs fortplantnings- ungfostransbeteenden och dessutom tjäna en slant på det - ser inget fel i det förutsatt att djurens bästa är prioritet ett.
ja att få till baka ett par kr utav det man har lagt på djuren känns ju inte så fel :P