Pygmémus storlek?
Jag vet att det är många som har pygmémöss just nu, hur stora skulle ni uppskatta att dom är?
Jag har alltid läst att dom ska vara runt 1cm men tvekat lite på det. Idag blev det dispyt om hur stor min gammla hane var inne på mus.ifokus. Dom vill få fram att pygmemöss ska vara 5 cm!? Det är INTE mina, dom är dock inte heller 1 cm. Jag tror att det kan variera en hel del från mus till mus. Mätte en hona och hon är nästan 3cm.
Så hur stora är era?
Hälsningar Malin
Nu sa inte direkt Elin att pygmémöss SKA vara 5 cm, utan att de är runt 4-5 cm i kroppen. Det klart att vi ifrågasätter storleken när du kommer och säger att du har mätt honom till 12mm? 

Mvh Stephanie 

Alla kanske inte mäter på samma sätt? Med eller utan svans? Mina är inte i närheten av 4-5 cm i kroppen iaf :P
Mina ä iofs rätt unga än… Mäter alla utsträckta möss också? Det är visst så man ska mäta :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Stephanie, för det fösta sa jag inte att jag mätt honom till 1cm, jag skrev att han var ca 1cm. Har aldrig mätt honom, jag har endast gått efter vad jag läst och mitt ögon mått.
Sussa, jag vet inte hur dom mäter sina möss. Jag tog fram måttbandet idag ch mätte mot glaset när en av mina stod där.
Hälsningar Malin
ja du malin, de flesta mäter de när de håller i dom, alltså utsträckta :) De blir mycket längre på så vis :) Men uppskattningsvis så skulle man ju säga att de inte är 4-5 cm när man ser dom.. utan som en stärre vindruva, mac 2 cm XD
I själva vetket r de ju lngre, utsträckta :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Ja om man sträcker ut dom är dom nog större, ska lägga upp bilden jag har i min bild tråd där min ena hona sitter på vindruvor. där man kan se att hon är ca 2-3 cm. :)
Hälsningar Malin
:) Men de blir väl upp emot 4-5 som vuxna, och utsträckta ^^
#6 Mja om du tar tag i morrhåren och svansen och drar åt vars ett håll så kanske.
Hälsningar Malin

Jag mätte min hona, som är vuxen och rätt gammal. När hon sträckte ut sig självmant var hon mer än 4 cm. Hela kroppen men ingen svans med. Bebbar är givetvis mindre.
Du kanske har läst felöversättningar där någon översatt tokigt. 1" är 2,54 och tom det är mindre än mina honor.
För mig är det självklart att man mäter en utsträckt kropp. När man mäter längden på folk ska de ju stå upp, inte sitta. Sen är det skillnad på avslappnat utsträckt och utdraget sträckt. Min hona som är långt över året (den sista jag har kvar från mina gamla uppfödningar, köpte fö en ny ung hona idag) var utsträckt klättrande på en pinne när jag försökte hålla en linjal mot henne. Inte var hon sitlla, så det var svårt, men hon är mer än 4 cm och kunde nog sträcka ut sig till 5 cm om hon tog i.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
En pygmemus kan bli upp till 8-9cm. Vanligast är 5 cm. Sedan är det alltid upp och ned på djur inom samma art. Vikten variera mellan ca 3-10 gram. Svansen ligger på mellan 2½cm-6½cm.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
vilken jätte variation der verkar vara mellan olika individer, hur kommer det sig att det e så? Olika lokaliteter kanska som folk blandar och då får ett varierande resultat.
#10 jo men kolla på storleks skillnaderna på GPs, några är inte större än en vanlig tam råtta och vissa(din;)) är 3 kilo? :)
Hälsningar Malin
De flesta är större än en tamråtta, men jag tycker inte att man kan jämföra GP-råttor och pygmémöss då det finns så otroligt många fler pygmémöss i sverige än vad det finns GP-råttor.
Rätt bra jämföreslse ändå om man tänker storleks mässigt. Men man kan jämföra de flesta djur med pygmemusen.
Jag har haft rått små storlekar hos mina tamråttor rätt länge. Har inte direkt brytt mig om storleken i tidigare avel. Men ska lägga mer energi på det nu i år.
Som på alla djur, även människor. Så spelar generna den största rollen. Både mina föräldrar är korta med små fötter. Lika så deras föräldrar utom min morfar. Han var lång och smal. Vilket troligen knuffades bort i genetiken då korthet var något det fanns mer utav. Men nu har min syster hittat en lång karl och de ska få barn i sommar. Där tror jag att ungen kommer bli längre än sin mor.
Så svårt att förklara hur genetikens värld funkar. Men det kan även ha och göra med mat, stress, för tidig avel.
Avlar man på djur innan de blivit fullvuxna/växt till sig. Så är det stor risk att ungarna inte växer till sig som de ska och om man sedan avlar de ungarna för tidigt så bryter man aldrig cirkeln. Riskerar att få väldigt små möss som till slut kommer få ännu större fel som visar sig.
Ett av dessa är minskat imunförsvar
men syftet är väl endå att ha så små möss som möjligt när man har pygmémöss. känns ju lite fånigt med en stor liten mus. samma med små gp,s. Om man köper sig en jätte råtta som sen visar sig vara lite av en dvärg…. Man kanju inte bortse från att storleken på dessa djur är en del av tjusningen.

hur stora blir vanliga möss om pygmemöss e så stora??
Här är en bild på min ena hona, där ni ser är hon inte mycket större än en vindruva när hon sitter där.
Hur nu tillvida man ska räkna ut en pygmémus storlek korrekt vet jag ej då jag inte anser att man kan ta ut en pygmé och sträcka ut den som man tydligen gör med möss och råttor. För vare sig dom är 5cm eller 2cm så är dom ömtåliga!
Jag tycker jag har sagt mitt i denna tråden nu och min slutsats är: Pygmémöss ÄR större än 1cm, men mina är definitift inte 4-5cm. Alltså; Storleken kan variera precis som med alla andra djurarter på pygmemusen varierar det tydligen på 2-5cm.
Hälsningar Malin

mina är ca: 19 dm när de sträcker på sig.. *ler*

Självklart kan man inte ta tag i dem och sträcka ut dem. Men om de är tama och sitter i handen kan man ju lätt mäta dem när de änddå står utsträckt normalt.
Om honan på bilden sitter sådär, är hon säkert en cm längre när hon står upp.
Min mättes klättrandes på en pinne, så det är mer än uppskattning, men mer än 4 cm var hon. Den nya som är yngre än lite mindre, ska försöka mäta henne oxå någon dag.
Har Zickan sett pyggisar på uppåt 9 cm i kroppen kan man inte säga att de blir 2-5 cm heller.
Vuxna stående djur tror jag är som minst 3 cm och har själv inte sett strörre än 5-6 cm. Funderar om de är så att de växtspurtar till 5-6 månader och sen växer mycket sakta resten av livet, så att en gammal blir stor… Fast så brukar bara reptiler göra. Fuullvuxna torde de vara innan året i alla fall.
Lägger vi då samman våra erfarenheter (vet inte hur länge ni haft pyggar, jag har bara haft snart 4 år) så blir det en storlek på 3-9 cm, medel 5 cm på vuxna djur?
MVH Elin

Tittade på en bra artikel inne på mus.ifokus nyss, men flera bra källor. Där står storleken oxå, med stor variation.
MVH Elin
#14 Syftet är inte att ha så små möss som möjligt. Utan att dom ska behålla en sund strl. Jag tycker att det skiljer sig väldigt mkt på en pygme och vanlig mus oavsett om pygme kan vara runt 6 cm :)
Mina importer är betydligt större än mina svenska men ändå är musbebisarna som föds ungefär lika stora. Så den sunda strl enligt mig är ngt mittemellan.
På bilden är det 3 st 6dagars gamla pygmebebisar. Det dom ligger i är en värmeljushållare :)
Jag skaffade min förste pygmemus 03/04 ifrån ess_o_ess som hon då hette. blve min första kompis i sthlm. Födde även upp möss.
Men tyvärr gick hon bort i april förre året i hjärtfel på bara 28 år. De mössen jag började med låg på ca 8 cm. Nej jag har aldrig sett någon på 9cm men läst till mig att de kan ligga på det.
När jag importerade 10 st ifrån tyskland runt 07 så var de små och klarade sig knappt ett halvår innan alla hade trillat av pinn.
När jag även glömde para de ifrån milla(ess o ess) så struntade jag i att skaffa fler när dessa dog ut. Men har skaffat två till nu och de har jag inte brytt mig om att mäta.
Jag bryr mig inte om storlek så länge de är friska. Men jag har sett större problem på de mindre än vad jag har gjort på de större. Men det mesta hänger på generna.
Allt som allt så har jag ägt över 100 individer. Då jag själv födde upp stadigt mellan 05-07 och imp från flera olika håll.
Ska man imp rekomenderar jag danmark.

Jag tror att det blir rätt kraftig inavel på dem, och att de därför krymper i storlek, och sen blir mindre motståndskraftiga.
Titta bara på minimusen, den lilla typen av tammus. De är mkt hårt inavlade svarta dutchar, som gärna krymper pga generna. Sen har det säkert parats in dvärgmöss (genetiskt fel hos tammus) på dem, för att minska storleken.
Dessa är inte så friska, och finns nog inte ens kvar i Sverige längre.
MVH Elin
#22 Jag avlar för att undvika inavel så gott det går. Importerade 3 st honor ifrån Dk som inte var besläktade med varandra.
#22 jag tror också inavel ligger mycket i grund. Men sedan finns det ju alltid individer som är små utan inavel.
Storlek skiljer på sig väldigt mycket. Ser man på tamråttor så kan en hane ligga mellan 400 gram- 1kg. Även om linjen är bra långt bakåt.
Kanske det bästa att minimusen inte finns längre?. Om det ändå var så stora fel. Dock synd att de inte finns pga mänskligt felande.
Förhoppningsvis så tänker uppfödare som cecilia ovan på att köpa in nya djur och inte ha honor och hanar. får ungar och bor ihop hela tiden i en stor fin inavlad flock..
#25 Det hoppas jag med :)