Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettifokus-sajten
Läst 1845 ggr
zickan
0

Nyheter vecka 14 2009

Jag tänker börja med dessa trådar för att hålla alla updaterade om det finns något nytt att berätta.

I dag har vi Medarbetare haft ett möte via msn. Gått igenom och försökt komma på sajt förbättringar.
Vill påminna om tråden högst upp i listan som heter önskelåda.
Där kan ni komma med tips och ideer om allt ni vill se på sajten.

Nyheterna från mötet.

1. Ot kategorin kommer att tas bort helt. Det är för många som stör sig på dessa och de har ingen större funktion på sajten.
För att ändå ha lite möjlighet att skriva av sig. Så kan man få skapa en godmorgon och godkväll tråd per dag. Där kan man skriva allt som hänt en under dagen eller ska hända.  Dessa trådar kan vem som få lägga upp. Men endast en per dag.

2. Månadens medlem. Snart kommer vi att starta med månadens medlem. Där en medlem berättar lite mer om sig själv, sina djur och djurintressen.
Kommer starta en tråd där man får ställa sig på kö till en stund i rampljuset. Man kan även vinna en månad i rampljuset från div tävlingar som kommer dyka upp.
Väldigt bra tillfälle att göra reklam för uppfödningar ;-)

3. Annons regler kommer att komma upp snart. Kommer inte vara så hårda regler och trådarna kommer inte att låsas. Men allt som diskuteras som inte direkt rör tråden kommer att tas bort. Kommer även läggas till lite riktlinjer som ska följas så gott man kan. T.ex pris, kön, var de finns, varför säljes/omplaceras osv.

4. Numer kommer INGA artiklar tillåtas för publicering om det inte finns referenser/källor till både var bilderna och var faktan hittades på.

5. Vi som jobbar på sajten har delat upp arbetet lite mer. Allt för att förenkla till er medlemmar. Vill ni ha kontakt med någon rörande något så ta det först med personerna som ansvarar. Går även att ta alla ting med sajtvärden.

Nextopia = Ansvarar för artiklar. Vill man ha en artikel så Pm:ar man henne.

Niffen = Håller rent och rensar upp. Puttar även upp artiklar och småpysslar lite. Vill man ha inlägg raderade osv så skickas Pm till henne.

Molle08 = Håller i månadens tävling. Har man tips och ideer så skriver man till henne. Skriver även artiklar.

Zickan = Sajtvärd. Stuttsar runt lite och pillar på det mesta.
Blir det problem så kontakta alltid henne. Får man inte tag på de övre personerna i några av deras frågor så finns alltid sajtvärden att kontakta. Samma där, får man inte tag på sajtvärden så kontakta någon ovan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Ang artiklar, hur är det då om man skriver en artikel utan att använda andra källor? Jag menar, jag har tex en artikel på min hemsida om att köpa tamråttor, och allt i den är ju sånt jag redan kan och inte behöver kolla upp och således inte har några källor på. Som exempel då. Hur är det då om någon skriver en artikel utifrån sitt eget vetande?

Och samma sak med bilder förstås, hur är det om man själv fotat? Okej om man har en egen hemsida, men det är ju inte alltid folk har det :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

niffen
0

Om bilderna är fotade av personen som skriver artikeln så skriver man bara "Foto; Jennifer Qvarnström" under. Fast självklart sitt eget namn… :P

Källor… Ja du… Man kan ju skriva i början typ "Artikeln är skriven utifrån mina egna erfarenheter" eller nåt, så är det ur världen, eller så gör man det lätt för sig och tar lite fakta från någonstans och lägger in en länk dit… :P

zickan
0

ja precis.
Info/bilder kommer ju ifrån någon. Bara skriva vem/vart infon hittas. Även om det är en själv.

gulzebra
0

Ah jag som tänkte helt åt helskotta - råkade tänka källa som i länk, och det är ju inte riktigt samma sak Skäms

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Nextopia
0

Källor kan vara allt från erfarenheter , media, tv, tryckt text, föreläsning …

Om man skriver om sina egna erfarenheter

Tex. Mitt liv som GP ägare

Måste jag hänvisa i källförteckningen till Mia Svensson ..

Det blir lite som att skriva om sig själv i tredje person, men för nästa person som kanske lånar artikeln Mitt liv som Gp ägare, ska kunna referera till författare "Mia svensson"

På akademisk nivå och för media är de extremt viktigt att man tar hänsyn till källkritik och till källhänvisning

En liten varnings flagga till tidigare artiklar här på exotiska är att man inte heller får kopiera texter rakt upp och ner …

Om det inte går att skriva om texten måste man citera  och gärna med fotnot referera till original författaren så läsaren inte ska kunna misstolka vem som är den ursprungliga text skaparen …

Jag vet jobbigt.. men nyttigt …

zickan
0

Beror på om man har tillstånd att kopiera hela texter eller inte. Vissa sajter med mycket info har egna regler angående kopiering och användning av deras meterial. Är man osäker så kontaktar man författaren. Citera får man alltid göra på kortare stycken. Men resten måste skrivas om i sina egna ord.

Jag tar mina bilder ifrån wikidipian och även en hel del info. Men ännu har jag skrivit om till mina egna ord även om jag får kopiera rakt av.

Vill man veta mer om copywright/upphovsrätts lagen. Läs denna LÄNK

Det är lika olagligt att ta en känd bild ifrån internet som att ta en bild ifrån en kompis blogg utan att fråga om lov.
Samma sak gäller artiklar. Lika olagligt att ta ifrån sin bästa kompis som att ta ifrån någon okänd eller känd bok om man inte frågar om lov innan.
Har man otur så åker man på en stämning. Och det är inte billigt.
Det är inte alls ovanlgit att stora bolag stämmer en privat person för att denne har lånat en bild eller text utan att fråga om lov.

niffen
0

Känns ju oseriöst om man ska behöva skriva om sig själv i tredje person…
Dock kan man ju skriva "Upphovsrättman: Jennifer Qvarnström", räcker inte det? Om man inte använt några källor, alltså…