Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: exotiska-nyheter
Läst 1875 ggr
zickan
0

Unge flyttar till skansen

Jag har mailat med en tjej som jobbar på miniskansen. Snart ska min ena igelkotts hane flytta dit och hålla gp råttan alfons sällskap ;-)
Kommer troligen ta med honom på onsdag när jag ska till sthlm en sväng. Då är han 11 veckor och perfekt ålder för att flytta till ett nytt hem. Får hoppas han trivs där borta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

niffen
0

GP råttan Anders, Alfons är död, zickan :P
Du suger på namn  Kyss

Jag vill också flytta till skansen, btw  :P

zickan
0

Haha.. jepps minnet bra men kort.

gulzebra
0

Haha tänkte väl innan jag såg niffens inlägg nu, wtf? En Alfons också? x)

Hur som, du mååååste ta med dig kamera och fota lilla Anders åt mig när du ändå är där, annars får du stryk! ;) Som belöning kan jag bjuda på en kopia på Ratzilla så snart min kopia med ljud har anlänt Oskyldig

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[GlittriGris]
0

coolt ;)

Ladyinred
0

hur kommer det sig att den ska flytta dit? De bara ringer dej o frågar efter djur, eller vadå? :P

zickan
0

#5 Nej de hade hört talas om mig. Hittade min mail och skickade fråga. Ringde upp, sedan  var det bestämt.

zickan
0

Har blivit kontaktad av tom tits också. De vill ha två agouti honor(råttor) men har inge. Även en lärare ifrån gotland hittade min hemsida och vill att jag ställer upp på en föreläsning på en fria gymnasie skola om avel och köns koll på div djur.
Lite roligt men jag är lite småfeg för rampljuset.

UlrikaD
0

Har också blivit kontaktad av en del djurparker som vill ha chinchillor. Men med tanke på att de är kvälls och nattaktiva och sådana ställen är öppna på dagtid känns det inte särskilt aktuellt. Deras dygnsrytm skulle bli totalt kaos och de skulle inte må bra där.

Ladyinred
0

rent präglade nattdjur som fladdermöss och liknande har de ju i ett rum där det är natt om dagarna.

sen har de faktiskt väldigt mycket djur som inte är direkt dagaktiva, varför skulle just chinchillan vara så känslig? Enda som händer är ju att de kommer vara tråkiga och inte synas så mycket för besökarna.

Lodjuren på öland har jag nog sett två gånger under min livstid o jag har varit där många gånger.

UlrikaD
0

#9 De är känsliga på det viset att stör du deras naturliga rytm för mycket tex. har stora lysrör i taket som på tex zoo-affärer kan de sluta äta, gå ner i vikt och till slut t.om dö. De som kontaktat mig hade inga speciella anordningar just för nattdjur alls.

Ladyinred
0

ah okej. då förstår jag. du pysslar inte med dina om dagarna då?

UlrikaD
0

Har en tjej som är dagaktiv och det är hon för att hon och hennes syster var mina första två chillor och ensamma med mig i två år. Då var deras burdörr alltid öppen och de kom och gick precis som de ville. De vaknade alltid tidigare på dagen så henne (systern finns inte längre) släpper jag ut vid 14-tiden. De andra börjar jag släppa ut från 18 ungefär och släpper in den sista vid 6-tiden på morgonen. Har jag folk här på dagen som vill titta på chillorna så får de bara se ihoprullade bollar och en och annan gäspning.Skrattande

Ladyinred
0

är du oxå uppe på nätterna eller får de sköta sig själva? Spännande att lära sig lite mer om dessa djur. :)

UlrikaD
0

Jag är uppe på nätterna. Chinchillor behöver komma ut och springa varje dag så jag släpper ut en bur i taget så de får busa av sig allihopa under natten. Skulle jag öppna en burdörr på dagtid så är det ingen som ens skulle försöka gå ut.

Ladyinred
0

men man borde väl kunna ha chinchillor även om man har ett jobb om dagarna o inte kan passa chinchillor på nätterna.

UlrikaD
0

Självklart kan man det. Men då har man väl oftast en bur med chinchillor som man släpper ut och umgås med när man kommer hem från jobbet. Jag föder upp chinchillor, jag har 30 burar att rasta. Lite skillnad.Flört

Ladyinred
0

haha jo där har du en klar poäng Tungan ute

UlrikaD
0

Nej, om det krävdes av chilla-ägare att alla var vakna hela nätterna så skulle jag nog inte få sålt så många.Flört

Men som sagt, ju fler djur, ju mer tid tar de ju. Hade varit otroligt praktiskt om man kunde rasta alla chillor och guldhamstrar på en enda gång. Men tyvärr är ju inte det ett alternativ så då är det ju tur att man är nattmänniska.Skrattande

Ladyinred
0

jag är nog en eftermiddagsmänniska i så fall, fungerar bäst mellan två och åtta på kvällen. Personligen försöker jag aktivera mina djur på dagarna så de förhoppningsvis sover när jag gör det. Är så pass lättväckt… Men nu är jag så pass van, blir väckt mellan 7-15 gånger per natt. Tänker inte på det så mycket längre.