Minröjare
GP tränas till bli minröjare
http://www.expressen.se/husdjur/1.1519586/rattan-kofi-ar-varldens-minsta-vapen
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det där berättade min veterinär om för mig för ett tag sen, väldigt intressant :)
Ja det är största poängen till att gp råttorna blev sällskap från förste början förutom att vissa äter dom. Hållit på i flertal år. Kan inte hitta datum när det börjades med gp råttor som min röjare. Men troligen över 20 år iaf.
Söker ni på vietnam+gp råtta i youtube.com så kommer ni hitta 50 tal filmer om hur det går till att söka, träna osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Inte alla som kanske kommer in på youtube. Hade förr väldiga problem med gamla datorn att se filmer.
Sökning efter mina:
2 människor står på varsin sida av ett par meter fält/mark. Mellan sig har de ett tunt snöre.
På detta snöre sitter en lina ner mot marken som går att dra fram och tillbaka över denne långa lina. Där sätter de fast en tränad gp råtta med sele.
Låter denne gp råtta springa mellan de olika personerna i jakt efter minor.
Hittar de en mina efter sitt luktsinne/känslor så signaleras detta direkt till de som håller i snöret.
Ibland springer gp råttan tillbaka till sin ägare för att få godis. Ibland sitter den kvar på bakbenen, gör ljus eller börjar försiktigt gräva runt minan.
Lite olika på olika håll hur de signalerar.
Men det är väldigt sällan som en gp råtta går bort av en mina. Dock det händer.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.