Hälsat på Lovenest
Ja, jag ville ju bara skryta lite ;)
Har varit och hälsat på Ante och Rebecka, helt underbara. Trevligt motagande och helt undebara med sina djur! Blir man inbjuden eller får chansen att få komma dit: TA DEN! :)
Lämnade: En sjusovare
Tog med hem: 2 nya pygmémus honor
"Tingade": Ett Klippmarsvin! (Helt exalterad)
Tack för en underbar dag!!! (Ps, jag glömde min termusmugg) :P
Hälsningar Malin

Passade du inte på att fota massa fina djur, måste ju vara som att gå på zoo ju.
Har du fler Klippmarsvin? För de får väl inte heller leva ensamma.
Haha.. Var på nöd och näppe jag fick med några djur alls. Var där kl 9 men Ante hade inte så stor lust att ställa om till sommar tid. Så han fick packa ihop djuren och lämna av på stationen runt 11 tiden så vi skulle hinna till malmö i tid.
Mh skulle med vilja ha Klippmarsvin. Men har inte plats eller råd. Funderade på om jag skulle bygga om tomten. Men tror det inte vore så smart att ta på sig för mycket ansvar just nu. Vet inte om jag kan ha dom hela livet ut. Har redan för många djur som kommer leva länge och rätt trött på att behöva omplacera för att man behöver flytta, studera, pojkvänn eller ekonomi.Tror inte det finns nån bra veterinär om det skulle bli problem heller.
Men nångång i framtiden så kanske.
Haha.. hu. litan på djur jag vill ha är ganska stoooor. Efter denna helg så skulle jag vara glad om jag bara hade en hund och nån enstaka råtta :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 jag vet inte vad lagen säger. Ska nog kolla upp det. I det vilda så lever du ju i flock. Enligt vad jag har läst så är det svårt med vilda hanar att bo med varandra. Men Ante har ju ffler ihop och de verkar trivas väldigt bra med det. Finns ju risk att de tyvärr måste ha sällskap.
Ska nog kolla upp det där och skriva in i artikeln. Tror jag missade lite svenska lagar. Bur mått, sällskap osv.

Jag har nämligen helt klart för mig att de ska vara flera, gärna flock. Men jag kommer inte ihåg var jag läst det och har inte orkat leta efter det heller. De är så jäkla fina iallafall.
ja jag har med för mig det. att de är flockdjur. enlig ante så sålde han ju inte heller en hane för sig så det är konstigt att bara ena säljes nu. står i tråden när jag frågade om dom. när jag skrev artikeln har jag för mig att de bor i flock. hanar kan ha svårt med andra hanar. men infon är inte mycket och enligt ante så går hanar utmärkt ihop.
Jag vet inte hur det är med lagen faktiskt.
Just nu så har dom en hona tillsalu, dom vill behålla en själv för deras avels hona börjar bli gammal. Jag kommer köpa den lilla och se om jag kan hitta sällskap och eller hoppas på att dom får en unge till.
Hälsningar Malin

Malin!!! va skönt att du hittade hem till slut.. *ler*
jo, vi hittade glasög.. jag menar muggen.. *ler*
ska försöka svara på lite frågor ang. klippmarsvinen:
imorgon får jag reda på utav en kille ifrån JBV om man får hushålla dem enskilt eller inte, läste på L80 att ifall det är ett gruppdjur (vilket de är) så skall sällskap finnas till dem utav samma art eller att det finns en personlig skötare som ger dem daglig tillsyn. hur man nu ska tolka detta är för mig konstigt, därav så ska jag ta kontakt med dem imorgon för en klarare vägledning.. även en underlat är ett flockdjur men även dessa får man ha enskilt om man nu ger dem daglig tillsyn.. *ler* så vart denna regel håller vet jag inte ännu, men ska bli intressant att få reda ut imorgon..
jag gör ett inlägg imorgon och ni som har fler frågor får gärna pmá mig här..
jag kan nog ta tillbaka lite som jag sagt ang. många killar i samma grupp.. det funkar bra till de blir könsmogna och då börjar de bemästra alfahannen och det går oftast inte så bra, tyvärr.. så ibland så måste man separera dem tyvärr..
Låter bra Ante! :) *Väntar*
Hälsningar Malin

Så..
JBV rekomenderade inte att man skulle ha dem ensamma, utan i par, minst 2st..
men samtidigt så sa man att även en underlat rekomenderas det också att hållas i par eftersom även dessa är flockdjur.
det finns klausuler som säger att i vissa omständigheter så får man ha enstaka flockdjur när speciella krav uppfylls.
men dessa krav är typ: sjukdom, skador, mobbning m.m.
så det blir par försäljning ifrån våran sida..