Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettexotiska-nyheter
Läst 3222 ggr
Nextopia
0

Mer närgångna lodjur

http://www.aftonbladet.se/trav365/article4641884.ab

troligen är de samma lodjur som jag träffade… Fellingsbro ligger hyffsat nära avstånd från mig…

Nu är de tyvärr helt slut för vår del på skogspromenader och fri träning i skogen :-(

Itchy
0

O_O är h/n så pass nära örebro :D nästan spännande ju

och en väldigt duktig häst som slog tillbaka ;P

You can't spell Bitchy without Itchy

OzzyochJag
0

I trakterna runt Finspång har det ju länge varit lodjur, och Örebro/Lindesberg är ju inte så långt bort från Finspång.

Såg ett lodjur ganska centralt i Finspång när jag var tidningsbud där, kom med bilen vid 5 på morgonen då satt den på en stor gräsmatta och tittade. Snacka om att jag stannade och stirrade en bra stund, synd att jag inte hade kamera och kunde bevisa vad jag sett.
Är ingen som tror på mig.

Itchy
0

jag vet att jag sett både lodjur och vargspår när jag varit i kvinnerstaskolan…men har inte tänkt mer på det föränn nu :S

zickan
0

finns en utåt fagersta/virsbo också..
skadade min kanin i somras men då trode nexotopia att mina grannar bara ljög och hittade på.
kul att det kommer fram mer om lodjur runt folk, så man inte blir anklagad att hitta på och ljuga om det i fortsättningen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Itchy
0

det är hemskt att de går på tamdjur…men annars kan de gårna få vara närgångna :)

Nextopia
0

#4 Dina grannar nämnde även att de sett en muterad Räv …

Visst finns de lodjur även i Viorsbo trakten … Men ett lodjur gör sällan så enormt besvär att ta sig in i en bur… Därför mycket tvecksam än.

Jägare, forsknings centrum har inga noteringar för den aktuella tiden av lodjur i virsbo  när kaninen blev skadad…

Det kan ha vart allt från lo till en lös hund som släpade kaninburen …

……………………………………………………………..

Ang lodjuret som härjar här i skogen och fellingsbro, är de troligen pågrund av att den har hörsel skada/ döv och därför är så orädd?

zickan
0

Nej de har aldrig sagt att de sett en muterad räv. Det var jag som velade på deras svar när du inte trode mig och angav att det kunder varit det istället.
Men eftersom det var en björn som gick runt i byn mån innan jag flyttade hit och  när jag själv mailade och frågade om det kunde varit en lo så blev svaret ja.

Exakta svaret jag fick:

"Hej!

Det kan mycket väl vara ett lodjur. Det är inte så ovanligt att de går in på gårdar och tar kaniner och katter. Och det händer också att de kan ta rådjur nära bebyggelse. Finns det lodjur i skogen drar sig rådjuren ut på öppna fält, åkrar och in nära hus och lodjuren följer efter. Lodjuret är normalt ett skyggt djur men en hel del loar kan uppträda mycket oskyggt.

Det finns inte mycket att annat göra än att försöka skrämma djuret. Är lodjuret mycket oskyggt och närgånget kan Länsstyrelsen lämna tillstånd till skyddsjakt, men endast om det inte hjälper med skrämselåtgärder.

Hälsningar

Göte Hamplin"

Nextopia
0
# 7

Jag har pratat med flera personer som bor i byn och utanför samt en granne till dig.

Vad folk tror beror på vad de vill tro. …

- Det ser vi jätte mycket statistik på i viltforsknings centrum.

Så länge de inte finns riktiga bevis är de bara gisningar som får överväga de ena eller andra alternativet.

Från min sida som jägare, skogstroll och fosknings assistent är de mer som talar emot än för att de skulle varit just ett Lo.

………………………………………………………………..

Lodjuret i fellingsbro har varit i farten igen 

En hundägare som va ute i skogen i går hade sett ett lodjur som gick med lagom avstånd från honom med ögon kontakt  men gick inte till anfall…

………………………………………………………………..

Nu kanske det är snart dags att släppa Lodjuret från "exotiska rovdjurs listan" eftersom vi har jakt av den och de finns ganska bra gener nu.  Men visst en skata är väl exotsik för dem som aldrig sett en.

Debatter om rovdjur är jätte politiska och känslo utmattande, det finns folk som vill ha dem och folk som inte vill ha dem i sin närmiljö eller ens land.

zickan
0

äh du vill verkligen inte tro på nåt jag säger som vanligt. Visst kan be mina grannar ringa dig om det så skulle krävas att bevisa något.  Verkligen synd att man måste trycka upp all fakta i nyllet på dig hela tiden. Du har envist beslutat att jag verkligen ljuger om allt och kan inget alls.

Även varit varning i Vl två ggr nu med lo!  Först runt fagersta-ludvika  rörandes in mot västerås v 33-34 08. Sedan den som var nu nyligen som jag även smsade dig om för att varna då det var runt kolsva. Har sparat både urklippen.
Tror inte det för fem öre.  Senaste medlems mötet nu i jan så var det ingen som inte höll med om att det har varit en lo som strukit runt i skogarna, men som nu inte setts till på ett tag. Istället är det en ung räv som flyttat in i området runt feb. Verkar hålla till runt fotbollsplanen.

Enligt rovdjurtslistan så befann sig en ungt lodjur ifrån fagersta som rörde sig in mot västerås i början på aug 2008. Var Göte Hamplin som själv skrev in det.  Detta kom fram på föreningsmötet i slutet på sommaren där nästintill alla mina grannar närvarade och höll med om. Var inte ens jag som drog upp det på mötet eller hade skrivit ut det från internet.
Så jag vill gärna veta vilken granne du pratat med då det tror jag verkligen inte på alls att någon skulle sagt anorlunda. Så går jag och frågar. Så trött på att du efter dessa år ännu inte kan tro på mig.  Om du nu inte pratat med det gamla paret under min lght. De försökte ju bjuda in sussa08 pojkvänn då de helt bestämt visste att han var son till någon där. Men han har aldrig satt sin fot i byn innan.

zickan
0

Sökte runt lite vilket man kanske borde ha gjort redan förre året. Kanske man inte hade plockat in kaninerna för natten under resten av året.
Detta inlägg i en tidning på nätet hittade jag nu.
Är några veckor efter det att min kanin blev biten.

Lodjur påkört av bil

Vid 18.30-tiden på torsdagen blev ett lodjur påkört på riksväg 66, norr om Ramnäs.

Enligt polisen så dog inte lodjuret, eftersom en annan bilist senare såg ett lodjur i diket vid platsen.

Nextopia
0

#10 vi behöver inte blanda in våra intriger på de öppna forumet.

Att du alltid säger och gör emot de jag tycker är en sak vi får lösa på andra plan

Jag vet inte vad grannen hette som jag pratade med  ( och sant, de finns flera lustiga grannar runt din bostad ( Postivt sätt) )

Och visst finns de lodjur runt virsbo inte det som är frågan utan att de skulle ha utsatt sig för faran att bli upptäck så långt inne i samhället du bor för ett så litet byte i en bur när den kunde ha tagit en katt, råtta, rådjur, hare.  

Men som många gånger ringer de till olika myndigheter från folk från centrala västerås och örebro in ibland och sett lodjur och vargar inne i city när de visat sig vara katter och vargar gör att jag som följer lodjurs och varg vandringar i sverige med intresse inte tror på va "vanligt" folk "Tror" de sett utan bevis som nu saknas vid fallet.

Vi kommer säkert aldrig få veta 100% om de va ett lodjur. OM de va de så va de synd att du inte såg den för de va en mäktig upplevelse att se ett så stort rovdjur.  Och OM de va ett lodjur så får vi bjuda gudarna på en drink som tack för att de sparade din kanins liv.

………………………………………………………………….

Åter till ämnent:

- De påkörda lodjuret … Blev de eftersök på den ?

Vi hittade nya lodjurs spår idag runt Morskoga området. Enligt chipp koden va de från en hona med två ungar, såg dock inga ungdjur spår.

zickan
0

Nej det stod bara det på tidningens hemsida. Sök på google så kommer det upp.

Sparade inte kaninens liv. Fick bara tag på tassen genom gallret. Kaninen var inte ett dugg rädd troligen pga min egen hund som sprang runt honom. Troligen ställt sig mot gallret som vanligt. Var galler runt om hela buren även i bottnen. Men under tiden som kaninen troligen fick panik och försökte stuttsa loss med tassen så slets buren runt på gräset och med en bra bit ifrån där den stod, där den gick sönder. Var mina grannar som hörde kaninens skrik och kom ut. De såg lokatten försvinna upp i ett träd. Försökte få tag på kaninen som tyvärr försvann i mörkret så de hämtade mig. Några timmar senare hoppade några till grannar in för att leta. Fick då reda på av grannen mitt emot att de har haft en lo sittandes på stora stenen bakom deras lght mot träden.
Nått år innan jag flyttade hit så fick jag även berättat av den långe 40årige mannen under mig, att en lo även har varit uppkrämd i trädet mellan två av föreningens byggnader(den vi firade midsommar under)

Spår finns det gott om. Ligger djur lik inne i skogen. Sitter även lik uppe i träden. Mestadels rådjur men även en och annan svan/trana.
Hittade själv ett komplett skelett där ryggraden varit mosad av tänder. Om snön nu inte tagit med sig allt så finns det ännu kvar i skogen under el ledningarna där 5km sträckan börjar.

Rafflan
0

Ja lodjuren börjar komma när inpå, mycket runt kvinnerstaskolan så vitt jag vet.

Sen har vi fått i skogarna här omkring där jag rider. Har bara stött på lodjur två gång när jag var ute å red, hästen vägrade fortsätta och vart jätte nervös så vände mig om jag red tillbaka, kollade då över axeln om jag kuden se vad som skrämmde henne, jodå, ett lo djur sprang över stigen, stannade mitt på stigen och kollade på oss(blav skit räödd att den skulle gå till anfal elelr nåt) och sen sprang den vidare in i skogen(då var jag långt bort från den) och en gång när jag var påväg hem slängde sig hästen i sidled ner i diket, då satt ett lo och tryckte inder ett träd inne i skogen, så vi red upp på andra sidan vägen och red genom skog hem.

Men dom verkar inte så rädd som förr här omkring, vilket börjar oroa mig när jag rider ut…

Itchy
0

som sagt har jag sett spår från både varg och lo i de skogarna…

och jag anser att det är ett under att kvinnerstaskolans djur ännu inte blivit attackerade…

Rafflan
0

#14 varg också? :O

Usck läskigt, fåren och åsnorna ligger nog illa till :P

zickan
0

mh precis. rovdjuren blir allt mindre rädda. har vi nog oss själva att skylla på som minskar deras hem och vandrar omkring i skogarna.
bygger hus mitt i skogen osv.

Här finns det en stor herrgård med ca 10-20 hästar+inackorderingar och tävlingar.
Ingen häst får stå ute på nätterna. Inte ens sommar.

Itchy
0

ja vargspår har jag sett flera gånger…

(ja det är skillnad på varg och hundtassar)

och jag har även hört och sett kadaver i de skogarna och runtomkring med tydliga vargskador

Nextopia
0

Man kan söka extra bidrag från staten att förebygga rovdjurskador med bättre stängsel, byggnader, övervaknings ssytem osv ..

Prata med din kommun om hur läget ser ut hos er.

Finns de som hos mig flera varg familjer och lodjur i trakterna kan man få ganska bra med pengar att bygga upp så man kan skydda sina djur.

Folk som rör sig i skogar, jägare och frilufts folk kan beställa "Bjällror" som man har runt halsen på hjunden, de "Kan" skrämma i väg vissa rovdjur?

- Irriterande ljud för föraren dock  PLING PLING PLING PLING

Man kan även ansöka/ köpa skydds halsband och västar till hundar som har inbyggd skydds platta som "skottsäkra västar"

Rafflan
0

#18 hittintills har jag inte hört nåt om att något vilt har anfallit något tam djur, men dom har börjat komma närmare oss som är ute å går och rider…

zickan
0

Här försvinner katterna en efter en. Siste jag hörde var nu i jan, grannens katt hade blivit tagen. Men efter spåren som var på katt liket så trode det varit en räv.

Nextopia
0

Just katt ägare har nog inget annat att göra än att köra med klassiska plingpling halsbandet eller ha katten inne…

plingpling halsbandet räddar ju livet på småfåglar så katterna inte tar dem i onödan.

#19 Här omkring där de finns dokumenterat rovdjur så har alla grannarna som har boskapsdjur fått mellen 30 000:- - 120000:- i bidrag att bygga upp elstängsel, kraftigare nät osv.

Jag har skcikat in en ansökan så jag ska få dra en elslinga runt hundgården och även bygga redigt tak.

zickan
0

Får gärna skicka över länk/infom om vart man ansöker. Värt att kolla upp om jag ska låta djuren flytta ut i sommar. Vill bygga en stor utebur till ekorrarna och få ut fossig och grabben.

Ladyinred
0

jag tror inte jag hade vågat riskera att ha mina djur ute, mer än under uppsikt då.

jag har varit med om en galen blodtörstig hund (de tror de va hund) som gick genom elstängsel med sån kraft att han vek ner det vid 3 stolpar. denna galning slacktade halva fårflocken och jag och en lärare på naturbrukskolan var det som upptäckte detta när djuren skulle utfodras på morgonen.

det var inte roligt att vandra runt där och leta efter efter alla liken som låg uppfläkta i det höga gräset.

jag var skakig i flera dagar efter det kan jag säga.

Nextopia
0

Det är väldigt vanligt att varg ( Hund), lo mf. dödar många får om de är inne i hagen.

Det kan verka blodtörstigt och idiotiskt av varg och rovdjur att "slösa" på bytet på de viset och sen inte ta till vara på kötet.

Att en del rovdjur gör så här beror på att deras "Jaktkod " ser ut så.

Jaktkod= tillvägagångs sättet att jaga

Jaktkoden varierar mellan djuren och i våra tamhudnar har vi tagit bort vissa delar av jaktkoden

tex. Vallhunden dödar inte bytet men vallar den fram till ägaren

En golden aporterar hem( inte nödvändigtvis dödadjur) men behovet och instinken av den delen av jaktkoden finns kvar.

Den hundrasen som har kvar hela jaktkoden som påminner om vargens är Alaskan Malamut.

När vargen jagar och ser en möjlighet att döda bytet gör den det, ist för att fortsätta sin jaktkod : att bära hem och äta, gräva ner, så erbjuds vargen en ny möjlighet att döda igen och igen får efter får.  Eftersom fåren inte kan fly står de som på rad och väntar på död.

Detta är helt naturligt för vargar.

Men i samspråk med folk som lever av jordbruk kan de uppfattas som blodtörstigt och vidrigt.

Självklart kan de bli både ekonomisk och psykologisk chock att se 50 får dödade i en hage.  Men det är ju inte "rovdjurens fel egentligen" .

Nextopia
0

Ansökan skickas till Länsstyrelsen

http://www.lst.se

Västmanlands sida: för olika djurbidrag

http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/amnen/Lantbruk/EU-stöd/djurbidrag.htm

Jag har fått flera mindre bidrag för att öka egen säkerhet och hundarnas trygghet när vi är i rörelse i skog och på egen gård.