GP-råttors päls?
Fick följande fråga på Youtube: "Do these rat shed fur? Or leave any fur behind? LOL just curious…I know rats are mostly short haired or naked, but just curious. :0)"
Jag har ärligt talat ingen aning om hur det ligger till, har aldrig tänkt på det. Någon som vet?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Fast GP-råttor och vanliga brunråttor lever på olika kontinenter och i helt olika klimat. GP-råttans klimat förändras inte per årstid speciellt nämnvärt, så jag förstår inte varför den skulle behöva byta ut pälsen, det är ju inte bra för något.
Man måste ha i minnet att GP-råttor inte är jämförbara med råttor på mer än utseéndet. Hur dom funkar och lever är helt olika…
Hum. aldrig tänkt på det. Visst tappar gp råttor päls som då byts ut mot ny. Men jag tror inte det har med sk. päls byte att göra. Mer stress, hudproblem, bråk och vanlig hårfällning.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
vid stress så mjällar min mycket. och det är inte särskilt håringt i buren när man städar. de e värre hos tamråttorna och jag tycker det nästan är enbart deras hår man har på kläderna jämt.