Hur stor bur egentligen? (Chinchilla)
Hur stor bur bör en chinchilla egentligen ha? Har alltid fått lära mig att buren absolut måste vara minst 1m hög och det räknas som minimi. Var en på praktiken som blev helchockad när jag sa det, hon trodde de skulle få plats i en bur som egentligen var för liten för tillomed degusar OO? hade hon kanske missuppfattat att de är ganska stora djur eller är det jag som överdrivit burstorlekarna?
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Enligt lag ska 1-2 chinchillor ha minst 0.5m2. En lämplig bur är då tex 100x100x50cm. Den får inte vara lägre än 1 m i höjd och den kortaste sidan får inte vara kortare än 50cm. Om man tex ska ha tre chinchillor i en bur så är minimimåttet istället 0.75m2. Samma gäller två chillor med bebisar.

Då är det ju som jag lärt mig :) blev bara så förvirrad när någon som säger att de "läst på" om chinchillor säger att de vill ha den i en….. ja, jag vet inte vad man kan ha i den buren…. 5 möss eller en halv degus kanske?

Folk har tyvärr ingen koll. Lättast är väl att köra på: ju större desto bättre.

Sa det till henne XD helst ska man ha en som är 150cm hög så de kan ha många hyllplan, då gick hon :P
När vi hade chinchillor hade vi bygt en egen bur på 150x100x40-50cm och de blev som tokiga när de slapp sin lilla halvmetersbur och sprang runt som tokar hela dagen där i ;P
Människor vill inte höra att dom gör fel fast dom redan vet det.
Hälsningar Malin

#5 Har märkt det :/ spec när det gäller djur, barn eller sport, är iaf vad jag märkt :P
#6 Låter ganska troligt, ja. ;)
Hälsningar Malin

#7 Jo, men nu när jag fått svar på min fråga så känns allt lite bättre :P
#8 Ett tips är att du lär dig hitta det på JBVs sida så slipper du fråga och kan lätt gå in där och kolla allt från burarea till hur man ska hålla sitt djur.
Hälsningar Malin

#9 Är ju iof sant :) du har möjligtvis inte en länk dit?
Sök på L80 för sällskaps djur. L108 för djurparksdjur. På djurparks djur ingår alla som inte finns på L80.
Hälsningar Malin

Okey :) tack så mycke, ska kolla lite där innan jag går till sängs för ikväll :P

Här är en länk rakt in på L80
http://www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=6e122400-995a-4c32-a19c-7372cdfa42b3
Men Ulrika, du utklassar mig helt ju.
Hälsningar Malin

He, he.

Tack för hjälpen :) vet inte om det behöver skrivas nå mer i tråden nu :P har ju fått svar och mer därtill ^^
Ifall du undrar mer om chillor finns det ett jättebra forum här. =)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#17 Okey :) tack så mycket
www.chinchilla.se är ju också en super bra sida med massa fakta ;)

#19 Ska kolla lite på den o se efter lite :P