Stepplämmlar?
Såg en annons på zoonen om Stepplämlar. Har ingen aning om vad det är för nåt men påminde om hamstrar. Någon som vet hur de är? Temparement, skötsel, hantering osv. Nyfiken på djur jag aldrig sett förut.
puttade upp en artikel som kanske kan hjälpa lite :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Dom var väldigt söta, dom liknande hamstrar.. Men det står inget om skötsel..? Är det här framtidens marsvin?
Söta var dom i varje fall ^^
Nej de är inte så hanterbara som hamster. Väldigt hoppiga. Även väldigt ovanigta och inge bra husdjur då de kräver en enorm yta trots deras lilla stl.
Zickan, har du haft sånna?
Jag är lite intresserad av att veta vad en lämmel kostar. Inte för att veta om det är ett billigt husdjur i sig, utan jag är mer intresserad av "värdet" på dom, missförstå mig rätt.
Jag kan snabbt säga att jag är för, att djur ska kosta pengar.
Intressanta var dom allt :)
Med avel i några generationer och mycket envist kel så går det att få såna tama också, det är bara en fråga om tid, som med mycket annat ;)

Tackar! I en annons jag hittade så kostade de 50kr/styck. Jag skrev till henne som sålde och sa att jag var nyfiken så jag fick en hel del info den vägen.
Joda de går att få tama men det är väldigt svårt och de gillar inte att plockas med. Kan väl jämn föras lite med afrikanska pygmemusen,zebra och taggmus. Går att få tama men det är inte lätt. Väldigt hoppiga och sjukt snabba.
Behöver även ett väldigt stort utrymme. tror inte ett 200l akvarium räcker åt två ens. För mig artikel skaparen sa det.
Om vi har tur så dyker nextopia upp snart och besvarar alla frågor. Hon hade tills nu nyligen men råkade förgifta dom. De är ytterst känsliga. ALlt måste vara ekologisk och obesprutat. Hon hade troligen inte fått bort alla dåliga ämnen på vindruvorna hon gav trotts de tvättades noga innan.
Det är mina lämmlar som är till salu.
Det går att åtminnstonne få handtama/hanterbara. Har precis fått en ny kull som jag ska hantera så mycket som möjligt för att få ett svar på hur tama dom kan bli.
Dom är itne jämförbara med pygmemus och sebramus som är mycket mer reserverande. Stäpplämmel är mer nyfiken och inte lika rädd och lätt stressad.
Hoppiga är dom inte heller, men dock väldigt stirriga.
Utrymme är alltid bra ju större det är, och det för alla djur.
I min erfarenhet så krävs ungefär samma yta som för dvärghamster. Men som sagt desto större desto bättre.
Angående kännsligheten via mat har jag inte märtkt av det alls, mina får helt otvättade vindruvor och övrig frukt samma så och dom mår hur bra som hälst.
Det finns alltid avvikelser, och då menar jag inte bara från djur till djur utan även inom en och samma ras.
Hälsningar Malin
"Diet: Should consist of a Guinea Pig food containing Alfalfa and a small quantity of nonmalassed Hamster/Gerbil mix. They must not be given any fruit or vegetables as the species appears to be sugar intolerant, particularly sugar rich fruits such as apples and citrus fruits. Occasionally a pinch of ‘softbill' bird food can be added as a convenient source of protein."
Detta fan jag på http://www.simonsrodents.co.uk/care_sheets.php
Kan vara anledningen till att hennes dog? Jag ska nu sluta ge mina frukt.
Hälsningar Malin
Hur många måste dom vara tillsammans?
Minst 2 st då dom är flockdjur.
Hälsningar Malin
okej. :) hur stor yta bhöver 2 st?
Lagen kräver 2kvm
Hälsningar Malin