Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1182 ggr
pimmi
0

En eller 2 degus??

Planerar att skaffa degus…men har hört så olika om hur många man ska ha. En del säger 2 då de är flock djur….andra säger att de blir mycket tamare om man bara har en…..Vad är era erfarenheter? Då menar jag inte fakta ni läst om hur det ska va, utan hur de har funkat för er eller nån ni känner….Tacksam om ni ville dela era tankar med mig så det blir ett lyckat köp både för mig och degusen/degusarna….Glad

sussa08
0

Är det ett flockdjur du vill ha så ska du ha två, iaf när de sitter i bur… Du är inte med ditt djur 24/7 och ett socialt djur behöver sällskap mer än "ett par" timmar om dagen :) med "ett par" timmar menar jag att du säkert åker till jobb/skola dagtid, sen sover du rätt mycket på natten antagligen… Ja det blir inte så mycket sällskap :P

Så jag skulle säga åtminståne två :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Creation
0

Har du läst artikeln om degus här på sajten? :)

"De är väldigt sociala djur som vill leva med artfränder för att må bra. I annat fall så kommer du att få en nervös och aggressiv degu."

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

smurfan-13
0

Det är lag på att man ska ha MINST två degus. Ensamma degus kan aldrig få sitt sociala behov täckt av en människas närvaro. Tama går de att få ändå, om man spenderar tillräckligt med tid med dem!

Ladyinred
0

har hört de där om många djurslag, att folk tycker de blir tamare om man bara har en. Men det är väl inte så konstigt. De blir ju svältfödda på umgänge och då är ägaren allt den har. Idag äter inte jag bruna bönor men om det var det enda jag fick så skulle jag ganska snart äta det med god aptit. Det betyder inte att jag kommer tycka att det e gott då utan för att det är det enda som bjuds och man måste äta. Samma gäller med djuren, de kommer uppskatta ägaren sällskap nåt enormt men det betyder inte att det är nåt djuret uppskattar utan är överlevnadsinstinkt för att det får vara ensamt, båda funkar men det är inte rätt för det. Jag skulle hellre vilja ha en varierad kost samt att djuret vill ha vänner.

Creation
0

#4 Bra sagt :) Precis så är det med marsvin med. Antagligen är det så med många av flockdjuren.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

jessi_twini
0

Innan du skaffar degus(har haft degus själv) så får du tänkta på att om du har plastbotten så kan dom gnaga sig ur. Det felet gjorde jag ^^ Jag hittade dom utanför buren när jag kom hem från skolan ;) Hehe sen det där med gallret. Jag hade inne mina på mitt rum och guuud vad dom gnagde på gallret på nätterna. Så tänkt på att dom kan gnaga på gallret. Jag hade två honor och en hane, Och jag tyckte hanen var mkt lugnare ^^ Och honorna var mkt spralligare. Men jag vet inte riktigt andra som har/haft kanske tycker tvärtom ;) Men vet du om du vill ha honor eller hanar? :D

pimmi
0

Tack för era tips. Har redan bokat 2 st honor. Har naturligtvis läst på om degus, även den jättebra artikeln här på fokus. Ville bara höra mig för då man hör/läser så mycket olika åsikter. Tjejerna ska bo i ett akvarium. Har haft gerbiler som åt sig ur alla burar, sen började jag med akvarium, finare att se på också.Glad

Ladyinred
0

men är inte degusar klättrande djur o vill bo på höjden? Gerbiler bör nästan bo i akvarium men just degusar har jag för mig e mer som chinchillor inredningsmässigt.

pimmi
0

Börjar med ett stort akvarium, sen bygger vi uppåt…Skrattande

smurfan-13
0

Degun äter bara upp buren om den är tråkig ;) Jag har mina i en ombyggd garderob och har bara problem med dem de perioder då jag inte hinner med dem som jag vill.

Extra buren jag har m vanlig plastbotten har ingen någonsin gnagt på.