Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 3222 ggr
JessicaN
2009-02-20 00:11
0

Getter

Hej!

Är ny här inne. Hänger mycket på katter i fokus.

Vet inte riktigt om det här är rätt ställe att fråga på men jag hittade ingen annan sida som passade bra.

Har några frågor om getter så om det är någon som vet så skulle jag bli tacksam för svar Glad

Jag och sambon har hittat ett hus nästan på landet som vi funderar på att köpa och om jag lyckas övertala honom (Oskyldig) så skulle jag gärna vilja ha två getter.

Nu till mina frågor:

1. Hur länge lever en get i genomsnitt? Vet inte om det finns olika raser och så men jag tänkte på en helt vanlig get. Tänkte ha två så att dom har varandra, mest som sällskap men att dom bor i en inhägnad med hus, ingen bondgård eller så.
  2. Hur gör veterinären när dom avlivar getter? Inte för att låta grym men jag vet att när man avlivar hästar så skjuter man dom och kroppen ofta blir mat. Hur går det till med getter?

Tack på förhand! Glad

Mvh Jessica

Ilandra
2009-02-20 00:42
0

Jag rekomenderar att du söker dig till detta forum:

http://www.alternativ.nu/

Där finns intresserade av bla småskalig odling och hållande av olika lantdjur. Det finns en helt egen avdelning för just getter också om man går in under djur :)

Själv älskar jag också getter och ska defenitivt ha afrikanska dvärgetter och/eller någon gammal svensk lanras när jag har gård!

JessicaN
2009-02-20 00:45
0

#1 Okej, tack! Glad

Om det är någon mer som läser här och kan getter så får ni gärna berätta lite Glad

Ilandra
2009-02-20 01:19
0

Det kanske inte riktigt hör hemma här på exotiska djur egentligen, men kan dela med mig lite av vad vet i alla fall, sen får Zickan låsa tråden om hon vill :P

Jag har själv aldrig ägt en get, men är väldigt sugen så man har snappat upp lite här och där. Kan tyvärr inte garantera att allt stämmer till 100%. På biblan finns säkert bra böcker om getskötsel!

Getter som får uppmärksamhet från människor kan bli odrägligt tama, nästan som en hund. De är nyfinka och sällskapliga, i vissa fall kan man ta med dem lösa på promenader utanför gården t.o.m. Man kan också köra in dem :D Om du vill ha tama getter se till att inte köpa getter som skyggar för männikor och inte vill bli berörda, det kan vara svårt och ta lång tid att vinna en rädd gets tillit.

Getter lever ca 10-15 år, det sägs att okastrerade bockar lever kortare pga stress.

Getter är inte lika anpassade till att äta gräs som tex får utan mer kvistar, buskar och träd. De är känsliga för kostförändringar. Getter vill ha bete, hö, lite kraftfoder, mineraler och vatten såklart! Man ska inte ge fårmineraler då getter och får inte har samma näringsbehöv.

Getter är svåra att stängsla in och det behövs rätt höga nät för att de inte ska ta sig över, men vissa klättrar ändå… Endel getter kan gå lösa på tomten utan att rymma, men då äter de upp alla rabatter och buskar :)

Alla getter måste öronmärkas.

JessicaN
2009-02-20 01:37
0

Tack så mycket för svaren Glad

Ja, jag har hört att dom blir nästan som hundar om dom blir riktigt tama, hört att folk ibland jämför get med hund och får med katt.

Kraftfoder och så vet jag inte riktigt vad det menas med, är helt ny på sånt här men blir det så att vi skaffar getter så tänker jag vara ordentligt påläst, vill att dom ska vara glada och må bra Glad

Du vet inte hur det är med avlivningen av getter..? Ger man dom en spruta så att dom får somna in..?

Ilandra
2009-02-20 03:26
0

en till länk:
Jordbruksverkets bestämmelser om får och getter

Getter avlivas oftast av en slaktare. Tillåtna metoder är bultpistol, kulvapen eller elektricitet, med påföljande avblodning. Bara för att djuret går till slakt betyder det inte att man måste låta det bli mat.

De kan också avlivas hos veterinär geom en överdos av sömnmedel, alltså en spruta.

JessicaN
2009-02-20 12:28
0

Vad skönt.

För jag kommer alltid se mina djur som familjemedlemmar och tycker det känns grymt att skjuta dom, även om det är det bästa för hästar, dom är ju för stora för sömnmedel.

Så det är alltså möjligt att en veterinär avlivar med en spruta även om det är getter..? Veterinären här på orten är såna som kan åka ut till bondgårdar så det är ju skönt.

Molle08
2009-02-20 14:56
0

**Viktigaste är att du har bra område för getterna och säkerhetsstaket för getter är smarta och kan smita ut genom att hoppa.. En tips för getter har roligt är stenar,stockar, och träd att svalka sig under skuggan under varma dagar som är bra att ha i hagen.
**

JessicaN
2009-02-20 15:28
0

#7 Ja, jag har hört talas om att dom ganska lätt kan ta sig över staket Tungan ute

Vattnadal
2009-02-20 19:17
0

Har varit sugen på getter måååånga år, och skulle nu lätt kunna skaffa. Fast det blir nog får istället, för de är lättare att stänga in!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

JessicaN
2009-02-20 22:59
0

#9 Har varit sugen på att ha får men jag tycker getter verkar roligare, dom verkar kunna bli mer tama än får och mina djur, oavsett vad det är för någon art, är mina barn Glad