Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettavel-uppfödare
Läst 2049 ggr
enbartmalin
0

Otur med mina Pygmémöss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte berätta att det förmodligen inte blir fler ungar från mig nu, har haft extrem otur.

En mus blev ihjälklämd under deras bo för nån vecka sen.

Igår när jag städa buren smet en hona hon pressa sig in i ett litet utrymme och var nära att dö och var helt slapp i några minuter, hon lever än och har repat sig men är ganska risig så jag håller tummarna för henne. Under städningen upptäckte jag även att avelshonan bara försvunnit, hon fanns inte i buren, poff borta. Jag förstår inte hur hon skulle kunna ha rymt utan att jag märkt det, men hennes kropp fanns inte nån stanns.

/En upprörd Malin

Hälsningar Malin

zickan
0

Det var precis så här det blev för mig med. Hände ett par gånger med en massa oturs ting så jag lade ned min avel. Slutade helt till slut.
Skulle vilja börja igen. Men nu är det svårt att få tag på djur istället.

Funderat på att köpa en sådan där mus fälla som fångar levande djur?
Jätte bra ting när så små djur försvinner. Jag lyckades få tag i både sjusovare och pymemöss som jag anade hade rymt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
0

Ja men jag har faktiskt inte hitta någon att köpa? Någon bra butik du vet som har? Gärna en sån "finns-överallt-butik"

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Honan som blev klämd lever fortfarande och ser ut att må bra nu föresten! :)

Hälsningar Malin

niffen
0

Vill inte stressa dig och påstår inte att samma sak hänt, men det hände en lite läskig grej här hemma med våra gerbilsystrar förut. Vi skulle ta upp dom en dag efter skolan när vi märkte att den ena inte var i akvariet, och vi trodde att någon vart slarvig med att sätta in dom igen, så vi började leta genom hela lägenheten och stängde alla dörrar samt la ut en liten hög med mat i varje rum så vi kunde lokalisera vart hon var (tips till, fast det kanske inte funkar på så små djur).

Några dagar senare utan resultat började vi ge upp hoppet och antog att hon ramlat ner från balkongen och slagit ihjäl sig typ. Men sen när resten av ungarna var i skolan och jag och pappa skulle städa så hittade vi svansen efter den och blodigt spån, så det visade sig alltså att ena systern hade ätit upp den andra. Och det var absolut ingen chans att hon hade smitit ut iom att vi hade heltäckande ramp som vi dessutom hade en tyngd på, just för att dom inte skulle kunna putta upp den.

Den andra gerbilhonan fick fara till grönare höjder, om man säger så…

Hoppas du hittar musen, även om det kanske är svårt med så små parvlar!

smurfan-13
0

Får man använda levande fällor längre? Tror att de är förbjudna att sälja, då det räknas som djurplågeri om man inte kollar dem tillräckligt ofta (vilket allt för många inte gör).

Korkat tycker jag, då jag gärna hade haft en just för små rymmare. När jag frågade fick jag dock svaret att de inte var tillåtna längre. :(

enbartmalin
0

Jag tror att hon blivit upp äten, men vet inte eftersom det inte fanns något spår efter henne, dom har ätit upp 2 kullar innan men då har dom varit pinkisar och endast några dagar gammla. Det har ju inte varit några delar efter dom så.. ja.. It´s any bodys guess.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

ska du lägga ner uppfödningen helt nu? Jag som funderade på att boka ett gäng av dej i slutet av sommaren när vi endå ska ner till expo syd Skrikandes

Fireant
0

#7 MEN DÄR KOMMER JU ÄVEN VI ATT FINNAS.. *LER*

På Expo-syd alltså… *ler*

Man lär se oss där, vi kommer till att ha bord: www.lovenest.se

he he he

Det kommer även att finnas några pygmémöss oxå..

Ladyinred
0

då löser det sig till det bästa endå, vad har du för pris på dom? Skulle vilja ha en hel flock i så fall. Eller om du har obesläktade så kan man "göra" en egen flock ;)

Ceciliaolucifer
0

Åhh vad tråkigt malin :(

Här hemma kommer det tids nog bli pygmeer till salu!

enbartmalin
0

Vi får se, vill jag fortsätta så ´"måste" jag köpa i eslöv och det är stor risk för att dom är besläktade då.. Såå..

Hälsningar Malin

zickan
0

nej de säljs ännu. såg senast för 2 mån sedan inne på clas ohlsson. levande fällor dvs.

det är så de fångar katt åt katthemmen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
0

Hitta en fälla jag kunde låna, men pygmémössen tar sig utanproblem ut ur den. Man måste ha deras storlek i åtanke

Hälsningar Malin

Imasy
0

jag såg på en butik här, liknande Granngården, att de säljer rått/mus fällor som är som en bur djuret trillar ner i och fångas levande.

Ladyinred
0

sånna som e som hinkar va? de ska man ha vatten med diskmedel i så ytspänningen försvinner. de drunknar väldigt fort då.

Vattnadal
0

Jag har en liten fälla, som en bur med tipplucka. Köpte den på granngården.Frågan är dock om de små liven väger tillräckligt för att luckan ska lösa ut!Förvånad

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ladyinred
0

jag gissar på att de går rätt genom det gallret.

Ceciliaolucifer
0

kan du inte istället försöka göra ett typiskt muskrypin, så kanske flyttar in där och på så sätt kan fånga henne? med mat o så?