Underbara nyheter
Jag har ju helt glömt bort att jag fick igelkotts ungar den 16 jan :-P
Varit så inne i massa annat på sista tiden.. hehe. 4 små pluttar blev det. Två enorma ungar och två lite mindre. Troligen 3 grabbar och 1 flicka. Så just nu tassar man nästan på tå här hemma för att inte störa min tjej.
Men hon bryr sig inte så mycket. Väldigt tålmodig flicka. Dock e hon rätt sur för att få sitta i bur.
Har en väldig energi just nu och ska springa runt som en dåre. Vågar inte ha henne helt lösgående nu. Men hon får komma ut och röra på sig varje dag. Men inte lika mycket.
Tror nästan det kan bli någon grey snowflake :-D
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Men vilka söta små kottar
Mvh Ann

Men vad roligt, grattis!
Har alltid tyckt att kotteungar är så fula, fast på ett gulligt sätt såklart! Igelkott står helt klart högt på önskelistan, men tyvärr har jag varken råd eller plats just nu, kanske "när jag blir stor" :)
Kräver nya bilder när de vuxit på sig och blivit söta på riktigt!
Det va en jäkla storleksskillnad :D
Tjockt söta ^^
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jepps, bilder kommer ;-). Får man se om det alltid kommer vara stl skillnade eller om de tänker växa i kapp.
Kommer dröja några veckor innan de är små miniatyrer utav sina föräldrar..hihi.
Nej men va söta små taggiga saker :D urgulliga! Kan man få såna jättetama?
Übergulliga! Se till så att hon matar allihopa då, så dom inte gör som i det vilda och låter dom starkaste överleva bara… Måste få hälsa på dom sen, alla djur är ju gulligare när dom är bebisar :D
#5 vilda djur. skulle nog mer säga hanterbara ;-). men ja de kan bli helt underbar. både mamman och pappan visar inge taggar och äter gärna ur handen på en. slickar en på fötterna etc.
#6 inge lugnt. Io är en underbar mor. inte lika stress känslig som subira.
Grattis Zickan till Kottarna
Wow va fula dom är som små (förlåt ;)) men vissa djur är ju så pass fula att dom ändå är bedårande… ;O)
Haha.. alla djur behöver inte vara ulla och fluffiga :-P. Men ja, de är ju inga direkta skönheter just nu.. haha
nej men dom är goa, har mött en tämligen tam igelkottstjej och hon var nog goa och riktigt speciell.. :D
Jag är inte så insatt på igelkottar så jag måste bara få detta konstaterat, taggarna kommer efter födseln?(Hoppas jag, annars aj för mamma kotte)
För er som är insatta på kottar är ju givetvis detta en korkad fråga. ;)
Hälsningar Malin
Dom är så pass mjuka taggarna när dom föds och är små (och mjukare än vad man tror när dom är vuxna också)
Jo, det finns yttepytte taggar på bejbisarna när dom föds, men dom är väldigt mjuka…
har känt på en vuxen, vild (kanske är "samma" fast "husdjurig" man har hemma) men taggarna är jättemjuka om manstryker medhårs och inte alls så vassa mothårs som man kan tro
#14 mja det beror på. om de är avslappnade och trygga så lägger de taggarna bakåt och man kan klappa massa.
Men de kan spänna ut taggarna som fasen (till max), och då är dom _riktigt_ vassa! :P jag har börjat blöda t.o.m några enstaka ggr.
det är inte svenska igelkottar man har hemma (det är olagligt att ta in vilda djur, samt att de är fridlysta). Det är Afrikanska pygméigelkottar och Egyptiska långörade som man får ha som husdjur. De flesta har afrikaner.
Alla icke svenska arter får man ha. Det är endast alla svenska vilda djur som inte fås tas in som husdjur.
Subira håller på att få nu :-P… 2st än så länge. stora och fina