Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: burar-bostad-byggen
Läst 2213 ggr
Ladyinred
0

Burbygge till gp råtta

Jag har funderingar på att bygga en bur till min lille gp. Jag skulle bli glad omhan fick lite mer utrymme att röra sig på. Måtten jag tänkt är ca 180 meter lång, 70 djup och 180 hög. Han tuggar inte galler längre utan bara på sin inredning. Tror ni att det kan det kan vara lönt att bygga en så stor bur i trä, Tänkte om man skulle ha kompostgaller som nät på endel ställen, vanligt fyrkantsnät tror jag han enkelt går igenom.

enbartmalin
0

Haha vilket jobb ;)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

Har tänkt fram o tillbaka på de här med förändringar i familjen framöver (bebis). Och då gör jag hellre så att jag lägger ner råttorna,de luktar mer och kräver mer av den typen av jobb. Mycket burstäd helt enkelt. Gp kräver mer stimulans men byter i buren max en gång i veckan, toan var fjärde dag. Och med en stor bur skulle det inte vara hela världen om han nån dag inte fick rastas. Man kan ha hyllor och klätterträd, rejäl grävlåda med vad man nu ska fylla den med. Och den buren kommer ta ungefär samma plats som mina två råttburar gör nu.

Däremot kommer jag behöva sälja lite råttungar för att kunna finansiera det hela. Jag har ingen inkomst alls.

Så nu vill jag ha lite konkreta råd :)

enbartmalin
0

Låter idealiskt. Men jag har ju itne heller GP så jag vet inte ;P

Men att bygga buren behöver inte kosta eller iaf inte kosta mycket. Det finns säkert någon du känner som Renoverat eller liknande inom närmsta tiden och då ligger det oftast massa saker kvar dom inte pallat slänga. Hyllor och liknande kan du bygga av det mesta, klätterträd kan du ju hämta i skogen ;)

Det mesta av mina burmaterial kommer från skogen eller gårdarna här i närheten. Fick tegelrör på en gård idag tex. =)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

ja där sa du nåt, får hålla ögonen öpnna framöver :)

enbartmalin
0

Allt kan bli billigt bara du har dina knep ;)

Vill du ha ett klätter träd finns det ett här, jag bor förmodligen för långbort dock..

Hittaden en bit av en trädkrona som sågats ner, en tjock stam och tjocka grenar som sticker ut, perfekt. För stor för mina djur dock och djävligt tung

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

ja o frakt på buss är nog inte ens att tänka på i o med att de har kilopris.

enbartmalin
0

Hehe. Den var så pass tung att jag inte kunde bära den själv, lyfta den en kort stund, inte bära.

Så den ligger nog på 15-20 kilo iaf… Om inte mer? =S Jag är kass på sånt

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

ja o vi har en hel skog utanför. Blir till att såga ner en mindre ek till våren. De e rätt snygga med sin skrovliga bark och knotiga grenar.

enbartmalin
0

Ja det låter ju bra, och gratis är det ;)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

ja om ingen kommer på en för då blir de dyrt :/

enbartmalin
0

Oskyldig Jag LOVAR att inte skvallra ;)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

haha, va gullig du e Kyss

Har diskuterat detta med sambon nu och vi har massa kompostgaller i källaren som en annan granne lämnat efter sig, så det behöver man inte lägga pengar på. Och själva bygget ska vi börja med så fort det blir varmt nog att jobba på den ute. Och det blir i dessa mått om inte större :O

enbartmalin
0

Fan va gött. Som sagt synd du inte bor här nere, min morfar är snickare och fixar alla mina träsaker jag behöver(Hyllor, bord, hus till kaniner, you name it, han är grymt duktig och har mycket tid över =)

Hälsningar Malin

niffen
0

Min morfar är målare och tapetserade och lackade en utekaninburs väggar en gång, det var grymt  :D

Men kompostgaller… Får han inte plats ut genom det? Min Alva, som iofs är en hona, kommer ut ur sånt…. Med lite ansträngning, iofs…

Ladyinred
0

#13 vart bor du då?

#14 Ska dubbelkolla i morron när jag hämtar gallret, men det tvivlar jag på, han väger 2,6 kg o e nästan som en dvärgvädur i stoirlek.

enbartmalin
0

Jag bor i skåne land jag ;)

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

då e jag endå inte så långt bort, övre småland..

villhailler
0

lycka till

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite bilder till dig under min morgon promenad bara för att jävlas lite(Så du får se vad du inte kan få =P) ;) Där är en grövre "pinne" också den till höger, sitter alltså inte fest i sjävla "stocken".

Hälsningar Malin

enbartmalin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en där man ser storleken i jämförelse med min mellan pudel.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

de va snygga men jag är ute efter ett mycket mycket större grenverk. ca 150 hög, så det är ett helt träd som gäller :P

enbartmalin
0

Jo men herregud. Orka? ;P

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

vad är det för mått på hålen i kompostgallrena i stockholm om alva kan komma igenom? Jag mätte precis och det är 4,5*10 och det finns inte en suck att han kommer igenom. Tror till o med att mina största råttor får problem…

niffen
0

Typ samma som dig, 5x9… Men tänk på att bara huvudet kommer igenom så kommer resten igenom… Alla mina råttor kommer igenom, även den stora råtthanen på nästan ett kilo jag hade hemma här kom igenom.
Alva kommer igenom där, även om hon helst ser att grinden är öppen…
Jag har finmaskigt hönsnät fastbuntat på kompostgallret och har det för trappen så Alva inte ska rymma.

Ladyinred
0

ska sätta fast ett galler på buren för att dubbelkolla. men han får knappt in huvudet där och jag behöver tre händer för att nå runt magen på honom.

niffen
0

Han kanske matvägrar i några dagar helt plötsligt bara för att komma ur  ;)
Säger bara det, märker han att han kommer ut en gång så är det kört, då försöker han tills han stupar…
Och jag ljög, där de kommer in med huvudet räcker inte alltid kom jag på. Alva rymde - genom kompostgallret - ner till köket och hittade ett hål när hon fick in huvet men fastnade med midjan/höfterna… Försökte både dra ut henne och putta in henne, men det slutade med att jag fick dra i svansen och putta från andra sidan… Hrm…

Ladyinred
0

de där med att huvudet kommer genom tror jag bara gäller möss igentligen. Ja envisheten har de allihopa tror jag, han har ett hörn i sovrummet som han inte gillar tapeterna och han ska dit o riva så fort man tittar bort.

Men tänkte som sagt sätta för kompostgaller för ena luckan o se hur han beter sig för han lär försöka då…

Ladyinred
0

han får ut huvudet men vid nacken tar det stopp. en bit av ena armen tar han oxå ut samtidigt men kommer inte genom med skuldran…. så nu tuggar han istället.

enbartmalin
0

Haha :´D

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

Nu har jag haft kompostgaller för luckan hela natten. Hade han kunnat klämma sig ut så hade han gjort det vid det här laget. Sen låter inte det gallret på långa vägar lika högt när det tuggas på vilket är en stoooor fördel :D