Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettbilder-videoklipp
Läst 5572 ggr
UlrikaD
0

Vad är detta för djur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna bilden på Cute Overload. Är ju helt ljuvligt fina. Någon som vet vad det är för nåt?

Fireant
0

detta är Präriehundar..

Cynomus ludovicianus på latin..

Fireant
0
enbartmalin
1

Den var jävligt lik en Rickhardssons ekorre men lite för fet? :P(Richardsons Ground Squirrel), men dom är väl besläktade?

Ante(Fierant) brukar har bäst koll ;)

Hälsningar Malin

UlrikaD
0

Tack så jättemycket! De såg så otroligt kramvänliga ut på nåt sätt. Nej, jag må var väääldigt trött men jag ska inte ge mig ut och krama präriehundar…men jag ska genast hoppa in och läsa om dem!

villhailler
0

guuud vilke vackra präriehundar … verkligen fint exemplar

Fireant
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi älskar våra!!!

UlrikaD
0

Jävlars, vill komma och klappa ju!Kyss

enbartmalin
0

#6 jag kommer att våldgästa er och era djur en dag! När ni minst anar det!

Hälsningar Malin

sussa08
0

#6 lär ni era djur att posera? XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

BlackWingedAngel
0

En fråga till Fireant; Har du särskilda tillstånd för dina ovanliga djur, eller får vem somhelst äga sådana?

enbartmalin
0

#10 särskild tillstånd krävs för att ta in.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

Ja för när djuren väl finns i landet så är det väl fritt fram med det mesta. Eller vilka däggdjur är cites listade?

enbartmalin
0

Ja jag tror det är så, när du väl tagit in får du avla och sälja utan tillstånd iaf för de flesta djur.

Hälsningar Malin

Ladyinred
0

det finns ju endel reptiler som man måste ha uppfödarbevis på o så. Men det gäller kanske inte däggdjur…

[Thiah]
0

Blir dom tama? Såg en djurbutik här i finland som hade 2 st och man blev ju sugen…dom är så söta

zickan
0

gah.. jag vill ha sådan :-D.
Jag hittade den där rikhardsson ekorre varianten som liknar präriehunden på bromma zoo när jag var där. Men de ville inte sälja dom. passade bra att locka kunder typ :-P

Men det står på min önskelista. Präriehund eller rikhardsson ekorre(om det nu stavas så)
Vad jag vet så ska de bli rätt tama vid mycket hantering.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

enbartmalin
0

Jag hatar när dom gör så!

Ta inte in djur ni itne vill sälja, det är ju bara elkat mot oss som vill ha!

Richardsons Ground Squirrel ;)

Hälsningar Malin

zickan
0

haha.. det var en miss. De hade beställt vanlig sibirisk jordekorre. Men fick fel. Sedan blev de väl kära i dom och kunde inte sälja ;-)
de skulle iaf ha 2000 för ett par har jag för mig.

enbartmalin
0

Oj det var ju faktiskt inte så farligt?

Dom står på min önskelista när jag skaffar hus.

1) Richardsons Ground Squirrel

2) Sibiriskt jordekorre albino

3) GP Råtta

Topplistan, men gud så många fler jag vill ha

Hälsningar Malin

niffen
0

Men djuraffärer får inte ha djur i affären om dom inte säljer dom, om det inte är ens egen hund som sitter bakom disk, liksom (man får inte sälja hund öht. i djuraffär, jag vet…. men…)
Så den där i bromma du pratar om, hur funkade det?

Man är ju sugen på alla djur, hihi….  ^^

enbartmalin
0

Är det lag på då?

För i så fall ska Eslövs "djurhörna" få sig en utskällning.

Jag ville köpa deras Jaculus jaculus eller jaculus orientalis men dom vägra sälja nån av dom.

Hälsningar Malin

niffen
0

Det är det jag har hört, kan kolla upp det… Men jag är 99 % säker på det… Just nu är min vän som kan såntär inte online på msn, men när hon loggar in så ska jag fråga henne… ;)
Djuraffärer har ju ingen som helt rätt att "välja" köpare, t.ex. Så om en kille kommer in och säger att han ska ha en kanin och klistra fast den på en raket, och vill ha en levande så kan djuraffären inte göra något (förutom att anmäla för typ djurplågeri…).
Tror dock inte att det gäller fiskar eller andra vattenlevande djur… Hmm…
Ska ta reda på det, dock  :)

enbartmalin
0

Ja, gör det, hade varit väldigt intressant! =)

Hälsningar Malin

zickan
0

Vad jag vet så kan de hålla djur av någon anledning. Som t.ex risken att de är gravida, har ungar, sjuka, eller liknande. Annars om de ska ha djuren på zoo utan att sälja dom så ska det först stå på behållaren. Men då ska de även följa lagliga djurmåtten!

niffen
0

Dräktiga djur, djur med ungar eller sjuka djur får inte stå framme i affären, vad jag vet. Djuren måste ju ha lugn och ro, inte några smutsiga barnfingrar som kommer och petar på dom och skriker hela tiden… (hähä)

enbartmalin
0

Herre gud vad djuraffärer gör fel isf!

Men är det någon som vet lagen för att Hålla Jaculus jaculus och J.O i djuraffär. För dom Hade endast ett 200-250 liters vilket jag anser vara för litet, speciellt när man har 4 st i det 2 av varje ras.

Hälsningar Malin

Fireant
0

#26 man blir ledsen när man läser om utrymmet, och speciellt när de har dem tillsammans..

#21 alla djur som är framme i en djur affär ska det finnas ett pris på.. är det så "bara" en liten söt groda som djuraffären inte vill sälja så kan de sätta ett högre pris, dvs. ingen köper den..

#10 det är för det mesta kraven på utrymmet som brukar bli fel för privatpersoner, när man vill införskaffa sig ett nytt exotiskt djur, vi har tillstånd ifrån kommun och miljö & Hälsa, JBV för att ha godkända mått och att vi tar hand om alla våra djur på rätt sätt. Visserligen så kostade det skjortan men nu efteråt så kan man känna sig mer än nöjd.

#09 sitter man timmar efter timmar och studerar sina djur, så till sist så gör de massa tokiga saker.. ibland så lyckas man få det på bild.. *ler*

#08 vi brukar ta emot folk som vill titta på djur, men helst på sommartid, så att alla är färdiga med sitt, (avel & vilat ut sig inför den varma tiden).. Men visst går det att komma fram till en träff..

hoppas att jag hann besvara alla frågor med detta.. *ler*

[Catteklina]
0

#27 JJ och JC är ok att ha tillsammans sa killen som importerade och som vi köpte dom ifrån och har inte sett någon annanstans att det säger emot.

---

Dessutom var och är dom tillsalu, vet inte vem som sagt något annat… Tycker det låter lusigt.
Fd kollegan pratade med JBV och sånt innan hon tog in dom och allt var ok.

Så kom du och "skäll ut oss" - Då ingenting är fel…

enbartmalin
0

#28 Du tog inte upp något om ytan i den förklaringen, jag vet inte hur ni har det nu när ni flyttat men tidigare så var det ovanligt trångt. Att ha dom tillsammans var itne det jag påpekade, det jag tyckte var illa var att ha domm tillsammans på så liten YTA.

Jag frågade kvinnan som stod i butiken(inte du, vet vem du är) och hon sa att dom inte var till salu då dom drog kunder till butiken.

Hälsningar Malin

[Catteklina]
0

#29 Ytan i vilken förklaring? *fattade inte*
Till salu har dom alltid varit, vet inte varför hon sagt tvärtemot. Dock säljes dom endast parvis.

Vet att du inte påpekade om att dom var tillsammans, därför som jag hänvisade till #27 ;)

enbartmalin
0

#30 Med ytan menar jag storlek på deras boende. Hon sa att dom skulle säljas parvis men när butik "tröttnat" på dom. Kan inte upprepa exakta ord eftersom detta var någon månadsen.

Hälsningar Malin

Fireant
0

# 30 Jag vet inte varför du fnattar loss på mitt inlägg, men när de kom in till sverige för ca 10år sedan, så har det alltid varit att J.O är den store och dominante i jerboa familjen, därav så tycker jag personligen inte att det är rätt att blanda ihop dem. Har själv avel på dessa underbara djur, sedan många år tillbaka. Men grattis om ni lyckas att få dem att komma överens.. Kommer gärna inom imorgon och kollar till dem, för ni har väl en botten yta på 2kvm, vilket är minimum för "great Jerboas" dvs. J.O, (det gäller ej J.J)?

zickan
0

Det är 2kvm som gäller för alla marklevande gnagare under 0.25 kg om inte annat anges.

[Catteklina]
0

#32 Fnattade inte loss, frågade.
Vet att igelkottar ska ha 20kvm och att alla inte hade det när vi var och köpte en grupp om 1.2.

Kom du in och kolla om du vill, dom går stort och fint. Fd kollegan pratade med JBV och godkände ytan. Vet ej exakt bottenyta kan jag meddela, då jag inte går och mäter burarna varje dag.

Mvh,
-C

zickan
0

Måste tyvärr be er att starta en ny tråd och hålla er till ämnet ;-)
Våra trådar spårar ofta ut till något helt annat. Starta jätte gärna en ny tråd istället och fortsätt diskuter

Catteklina. kanske lust att bidra med en bild på hur dom bor?

niffen
0

#34 Nån gång kanske du mäter dom, bara för att du ska ha koll? Eller har du såna burar som växer av sig självt? :D

Men bild skulle vara intressant, ja! (En ny tråd där vi fortsätter det som spårat ut skulle också vara trevligt om någon vill starta en?)