Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1429 ggr
ElinLi
0

Kan man de ?

Heej,.Jag tänkte bara höra med er om man kan ha en GP råtta med vanliga tamråttor ? :), Hade ingen tanke på att skaffa en GP men de e ju bra att veta :), Sen så tänkte jag höra hamstrar dom elr va de heter  ? alltså lägger mat i kinderna ?

[Thiah]
0

Jag vet ingenting om gp men vad jag har förstått av andra gnagare så ska man aldrig ha olika raser ihop. Tamråttan är ju en ras och gp en annan… =)

I det vilda är det ju få raser som håller ihop med andra sorter, om du hajjar.. :D

Molle08
0

om du vill veta om hamstrar kan du gå till hamster.ifokus.se

Hamstrar tillhör inte hit.

Bara endast GP som tillhör exo.djur.. Men vissa GP kan gå ihop med råttor.

Hälsningar Molle08

-medarbetare på EDIF-

niffen
0

#2 Hon frågade om GP-råttor hamstrade mat i kinderna och ja det gör dom :)
Min GP-hona går ihop med mina råttor, dom sover vid varann, men man får vara noga med maten och låta råttorna gå innan GP'n, annars stoppar hon all mat i kindpåsarna.  ;)
Men det är absolut ingen som helst garanti att GPråttor går ihop med tamråttor, även om dom växt upp ihop, och i värsta fall om en GP blir arg så kan den döda en liten råtta. Så man får ha koll  :)
Men min hona går som sagt ihop med mina andra fyra honråttor. Hon bor ibland med mina två hanar om det städas eller nåt  :)

[Thiah]
0

#3 va läckert att höra att dom går ihop. :D

Varje dag lär ma sig något nytt.

niffen
0

Inte så lätt att veta, men det finns ju alltid undantag, såklart! Jag hade dvärghamster och råttor förut ihop, och min minsta nakna honråtta älskade att sova med den luddiga saken  :)
Hört flera som har båda råttor och kaniner och råttor och marsvin, även om de kräver lite annorlunda burar, men då får man anpassa, precis som med GP'n och råttorna.
GP'n behöver komma ut mer än råttorna, så på köpet fick då råttorna mer motion och fick komma ut mer. :)

[Thiah]
0

Ah det är så pass ändå. Jag har alltid lärt mig att man inte ska mixa djur arter. Har även mest varit på mus i fokus innan och mössen är ju väldigt utsatta eftersom dom är så små.

Ladyinred
0

min gp har blivit allvarligt biten av en råtta i ryggen samt att gp råttan senare har knippsat av en bit av svansen på en tamråtta, så nä. jag rekomenderar det inte.

ElinLi
0

#2 läs ordentligt innan du komenterar tack! , Okeej tack för alla svar ^^ Tycker att dom e så häftiga :D, Hur stora kan dom bli ? tycker dock att svansen värkar liiite läskig även fast jag e van vid tamrått svansar :P

Ladyinred
0

2-3 kg e väl det vanligaste i fångenskap verkar det som. i de vilda blir de upp till 5 kg. Ja de e ju rejäla grova svansar och verkar inte ha samma rörlighet som tamråttor utan är mycket stelare.

ElinLi
0

#9 Ojj herregud :O .. Haha min mormor skulle tuppa av om hon fick syn på en sån stor sak :P

zickan
0

Rat think var den förste uppfödaren på gp råttor att testa med tamråttor. Hon är bra mycket duktigare än jag på gp råttor och har även skrivit en bok om dom. Men hittar inget bra publicerings företag.

Jag har alltid haft gp mer eller mindre med tamråttor. Alva är den ende råttan som blivit allvarigt biten.  Den gp tjejen rymde och hade på nått vis upp luckan till en extremt dominant (aggresiv) tamrått hane. Han högg henne i ryggslutet. Sedan var hon rädd i några mån men valde tillslut själv att gå och och lägga sig i råttburen när allt stod öppet samtidigt.

Det är lagligt att blanda arter om artens behov uppfylls och det inte ligger risk till att skada varandra.

Som precis ALLA djur, även inom samma arter så går inte alla tillsamans. Jag har tamråttor som inte funkar med vissa tamråttor. Jag har gp som inte funkar med vissa gp.
Alla mina möss funkar absolut inte tillsamans även om det är samma kön. Inte ens hundar och katter funkar med alla inom samma art.

Men här hemma sitter jag med igelkott, iller, katt, hund och gp. Alla lösa samtidigt utan minsta bekymmer.

MEN vet man inte hur man ska sätta ihop och inte kan sina egna djurs språk och utryck.
Är man minsta lilla osäker så ska man ALDRIG testa att sätta ihop dom!

Alla djur trivs inte med varandra och ska inte tvingas att bo ihop om det inte funkar!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Gp råttor hamstrar mat i kinderna. Saker som ofta plockas ur mun: mobil, pengar, papper, skinande ting, mat och massa annat kul

ca 20 vindruvor fick jag in i Alvas mun innan hon började plocka famnen full för att försöka gå på bakbenen till buren utan att tappa. Lämna av och tillbaka för påfyllning

ElinLi
0

#12 Ojj en mobil ? :O

enbartmalin
0

#11 Precis samma sak hos mig, hund, kaniner och mina mongoliska gerbiler springer fritt ihop, då och då är min kompis iller på besök, Pudel och iller har skit kul ihop, då är dock kanin och möss inlåsta ;)

#12 Jag garvar så jag gråter! Mobil??

Du måste filma när hon är så ha-galen med vindruvor!

Hälsningar Malin

zickan
0

alva bor numer hos niffen tyvärr.. jepp uppfödaren rat think, hittade sin mobil i munnen på vemling. hittade även en buss remsa och 20 kr i hennes bur.
de är helt hopplösa.

enbartmalin
0

Haha så roande! Kanske inte för er som har, men för mig ;)

Hälsningar Malin

zickan
0

Det är rätt roande för oss med ;-). Speciellt i efterhand. Vissa saker kan man bli rätt sur över just när det görs. Men oftast skrattar man åt det senare.

niffen
0

Alva försökte stoppa in en råttbäbis i munnen en gång  ;) Eller flera gånger, men bara en gång när jag såg, men jag hittade bebisen väldigt ofta rätt så blöt…..
Ska filma henne nån gång när hon stoppar nåt gott i munnen :)

[Thiah]
0

#18 hon åt inte upp dem??

zickan
0

ne troligen inte. alva är väldigt snäll. uppväxt med tamråttor.
de ska bara bära saker på ett litet udda sätt. vilken bebis var det som hon försökte stoppa i sig?

[Thiah]
0

#20 aha :D va sött

niffen
0

Nej, det gjorde hon inte. Hon satt och tvättade och putsade den, och lite då och då blev hon lite väl exhalterad och stoppade in råttans huvud i munnen. Alva är jättesnäll och älskar råttor, speciellt råttbäbs verkar det som. Så hon blev nog bara jätteglad och ville ta med bebisen hem till sin bur! :)

[Thiah]
0

#22 hon ville ha ett litet gosedjur helt enkelt ;)

ElinLi
0

sötigt :).. GP är väll lite anorlunda i ansiktet va ?

niffen
0

Väldigt annorlunda tycker jag :) De ser ut lite som en känguru/wallaby-liknande typ :P
Eller efter några nötter - en hamster!  :D