Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettannonser
Läst 3696 ggr
dorkey
0

AKUT! GP-råttan San

Nu får jag nog! Ni vet nog historian om min älskade GP San (Kickans Water) som jag fick lov att sälja. Jag sålde henne till en kille som verkade så lovande. Han hade henne i tre månader och sen låg hon ute på blocket.

Kravet var att hon skulle avlivas om han inte kunde ha kvar henne. Han var hennes fjärde hem och det är på tok för mycket för en GP! Hon skulle må som bäst att få somna in. Ett till hem skulle bli för mycket!

Men lyssnar han? Nej.

Kolla på den här annonsen, och snälla.. GÖR NÅGOT!

LÄNK

niffen
0

Om jag FICK skulle jag inte tänka utan bara rädda henne. Om någon behöver transporthjälp eller övernattning i sthlm kan jag ordna det, har en stor och fin bur, och en hel våning att husera på… Usch, tycker så synd om henne.. :'(

zickan
0

det är transport som är problemet. kan det fixas får hon komma hit.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

dorkey
0

Jag ska maila honom nu och fråga igen varför han inte avlivat henne. Han orkar väl inte lägga ut massa pengar på det. Men har bor ju ute i "bushen", har han ingen pappa med vapenlicens? Det är humant och går hur fort som helst. Då slipper hon även fler främmande människor som ska ta i henne och sticka nålar i henne.

Jag känner mig som världens hemskaste människa som sålde till honom…

dorkey
0

Få se om jag får ett svar nu då.

"Hej igen.

Jag såg din förfärliga annons på blocket.se.. Bortskänkes?!

Nu är det ju inte pengarna som är det viktiga, absolut inte. Men med den beskrivningen på annonsen så kan hon ju hamna hos vem som helst!

Varför kan du inte hjälpa till med transport till Zickan i Stockholm? Hon kan ju ta henne, och är dessutom hennes uppfödare! Jag tycker verkligen du kan lägga ut det lilla som behövs för att få henne dit.

Annars så sa jag att om du skulle behöva sälja henne, avliva henne. Och det gick du med på, så varför säljer du henne?

Det är det mest humana. En GP kan inte ha många ägare, det är alldeles för ansträngande för dem! Hon har nu haft 4 ägare. Och det är på tok för mycket, hon förtjänar att antingen komma till sin uppfödare eller få somna in.

Är det pengar som är problemet? Eller orkar du bara inte lägga ut pengar på henne?

Isåfall undrar jag…

Varför köpte du henne då?

Om du inte ens kan anstränga dig nog att hon får ett vettigt hem eller få somna in.

Det finns två sätt du kan avliva henne på, antingen någon med vapenlincens. Det skulle jag rekommendera. Då slipper hon massa främmande händer som ska ta i henne och sticka nålar i henne. Det går fort, är inte plågsamt alls.

Eller hos veterinär, det kostar max 300kr.

/Madelene"

niffen
0

Åh, fyfan, så jävla dumt när det blir såhär. Så jävla onödigt också.. Fan alltså… :(

zickan
0

Ja det är jobbigt att personen bor så dåligt till. Men också att han är jätte svår att få svar ifrån via mail.

gulzebra
0

Vi skulle inte kunna ha nån liten insamling till tågbiljetter eller så, så nån kan åka och hämta henne? Jag bidrar gärna iaf, har inte råd med nån större summa tyvärr men vad sjutton… Många bäckar små liksom :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
0

mh att fixa den till närliggande större stad/ort. Så borde det lösa sig. i gävle har jag fått erbjudande att den kan tas om hand tills det kommer upp transport näramre hitåt.

jag är tyvärr jätte dåligt om cash just nu. pappa fyller 60 nu nästa helg och jag har massa räkningar som ligger och släpar :-/

niffen
0

Jag som räknas som ungdom skulle kunna åka och hämta henne då, så blir det lite billigare. Bor ju i sthlm och kan ha henne här i nån dag eller tre om zickan redan är här.

dorkey
0

Kolla här.

Han bor i Berg, Svenstavik och till Sundsvall är det 211,6 km.

Buss från honom till Sundsvall kostar 285kr (dvs 142,50kr eftersom han är under 20).

XTrafik (tåg) från Sundsvall till Gävle, 125kr (85kr ungdom).

Jag menar! COME ON! Han kunde betala över 1000kr för att köpa henne, plus hela transporten själv. Men han kan inte lägga ut några hundringar för att få henne vettigt såld?

Det där borde vi väl kunna skrapa ihop?

zickan
0

:-/jag kan säkert skaka löst 100 iaf. men det vet jag efter jag betalat rekäningarna och båt biljetten till gotland. kanske kan få fram med med att sälja nått.

gulzebra
0

Samma här som för zickan, kan kanske skaka fram en hundring :) Förhoppningsvis iaf. Får se sen när räkningarna är betalda ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bim
0

jag tänkte precis sätta in en tråd här om henne! Åherregud! Vad tänker folk med?! :'( Jag skulle vilja göra något men jag kan inte! Hoppas att nån kan göra något! Kanske kan bifra lite, men nu har jag inga pengar.. :( Vi får se…

emmeb
0

Jag ska åka sträckan Svall-Sthlm nu på fredag. Resan är bokad i "djur tillåtet" så är det ngn söderut som kan hjälpa så är det kanske en möjlighet? Dock måste  transport mellan nuvarande hemmet och S-vall isf ordnas på ngt sätt.

RThink
0

Vad säger personen som har San just nu ?

zickan
0

Han säger inte mycket om nått alls nästan. Väldigt kortfattad och svarar kanske på 1 av 5 mail.

emmeb
0

Skulle hjälp med transport sträckan Sundsvall -> Stockholm vara till hjälp så maila mig gärna på: oiemmaio@hotmail.com. Det är nu på fredag jag skall åka.

gulzebra
0

Hans nummer står ju i annonsen. Bara att ringa och pressa honom lite? :)

Terato
0

Jag kanske också kan hjälpa till! Bor i Gävle och åker då och då till sthlm. Hör av er till mig om jag på något sätt kan hjälpa! ( pm:a eller maila till: saraostlund1986@hotmail.com )

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Marina
0

Jag tycker det är fruktansvärt att sätta ett krav på att avliva istället för att omplacera. Sjunker värdet för henne att leva för att hon haft en oturlig start i livet?

Bim
0

#20 men hon mår ju inte bra av att flytta runt så mkt… Fast jag vet inte så mkt om GPs men jag tror att dorkey och dom andra vet vad dom pratar om :)

zickan
0

En gp kan bli så stressad av att byta ägare att de kan få en hjärnblödning. Har hänt för inte alls länge sedan på en annan. Gp råttor är väldigt nära sin ägare och har svårt att lita på en ny person. San är även helt ohanterbar pch det är ingen som vill ha en sådan gp. Går knappt att skänka en vuxen jätte tam.

vad skulle hända om hon för femte gången blir omplacerad. seda kanske igen. hon är inte tam så hon lär flytta runt mycket. folk läser inte riktigt på eller lyssnar när man säger att gp råttor kan vara svåra.

gulzebra
0

Personligen måste jag få tillägga också att även om man lyssnar och förstår att GP-råttor kan vara svåra så är det väldigt svårt att inse precis hur svåra de är. Själv insåg jag från början när jag skaffade mina att det är svåra djur, men inte att de är så svåra som de faktiskt är. Har man ingen vana alls av GP så skulle iaf jag säga att det är rent av omöjligt att föreställa sig hur svåra de kan vara i vissa fall och vilket helvete det kan vara med en otam GP.

Dessutom - en GP lider inte av att vara död, men kan mycket väl lida av en flytt och då ffa när de får flytta så många gånger på så kort tid. Man får liksom se till GPns välmående också, hon ska inte bara vara vid liv utan hon ska leva, alltså verkligen leva, med livskvalité och hela den biten.

Rafflan
0

Men varför får inte ni ta emot den?
Säger han nej till er som köpare eller vad?

Om ni nu kan ta den borde det ju gå att orda någon som tar med den neråt och sen att man fixar så den kommer hem till Zickan. Elr?

gulzebra
0

Om jag fattat rätt så ligger problemet snarare på att han är svår att få tag på, bor mitt ute i ingenting typ och inte villig att hoppa på en buss ens..? :/

zickan
0

Ja han bor mitt ute i skogen dit det är väldigt svårt att ta sig. Eftersom han är seg på att vilja möta upp på en tåg station så är det svårt.

dorkey
0

Hans svar på mitt förra mail jag skickade var:

"jo visst jag skickar gärna ner henne till stockholm men jag vet ingen transportfirma som kan fixa sånt har du några förslag så säg till."

Så kan ni förstå hur svår han är att göra med. Han svarar inte på några frågor och svarar väldigt kort!

Nu har jag frågat honom om transporten, få se vad han säger. Är han helt anti idén, så startar vi en insamling på något vis.

RThink
0

Om ni får ihop pengar till bensin ( 13:- / mil)  så kör jag med min bil med zickan upp till han och hämtar hem henne till zickan dirrekt

niffen
0

Tänk att nånstans så sitter hon i en liten bur, ensam, med lite mat… Usch, gör nåt nu!
Tror faktiskt att det blir billigare om vi skickar upp mig på tåg till hans station och han kommer med buss och lämnar henne.. Än bil alltså…

zickan
0

Ja om man kan få tag i honom dvs. så han lämnar av henne.

Ladyinred
0

En tanke är att han antagligen blivit överöst av mail nu och alla kanske inte är fulla av glada smilegubbar. Jag hade inte heller varit så pigg på att svara alla som lägger sig i vad jag gör (även om det jag gjorde var fel)…

zickan
0

Nej men han borde ju svara mig tex. Jag mailade under de förste dagarana som annonsen kom ut och har sedan dess förswökt fått vettigt svar om hur vi skulle kunna lösa hämtning samt ev transport.

Men jag får alltid max en mening som svar.

sadetta
0

hur gick det för San?

Lilla tjejen, kom hon därifrån?

zickan
0

fortfarande kvar på samma ställe :-/

gulzebra
0

Har nån av er testat ringa istället för maila? Lär ju vara lite lättare att få ur honom nåt då…

zickan
0

lika i telefon. vet inte vad han ska säga. är rätt tyst och svår att få svar ifrån

gulzebra
0

Ok. Då är det inte det lättaste att ordna nej… :/

Bim
0

Puttar!

zickan
0

Skulle han endast kunna ta henne ifrån skogen till stan så vore problemen mycket enklare.

dorkey
0

Han svarade på mitt mail:

"jaha men där ifrån då för hon bodde väl i stockholm???"

Då svarade jag:

"Därifrån kan en tjej ta hand om resten. Kan du ta dig till Gävle, så fixar vi resten."

Right?

zickan
0

Jag har bott i sthlm. Borde du kanske skriva. Jag flyttade ju till västmanland i feb 08

dorkey
0

Det ligger ju nära stockholm.

Men kan vi ta henne från Gävle till Zickan?

Vem kan?

Molle08
0

Jaa San ska komma tillbaka till Zickan

zickan
0

Kolla på djurtransport. Brukar ligga ute ibland. Dod1 bor i gävle och sussa08 åker ibland dit och hälsar på.
Har även en tjej som åker förbi där ett par ggr per mån.

niffen
0

Jag kan åka med henne från Gävle till sthlm och ha henne ett par dagar om det behövs tills zickan kan komma till sthlm. Jag kan åka när som helst till Gävle, också. (Till doden, jag med)

zickan
0

:-). Kom precis ifrån sthlm. Vet inte när jag kan åka dig igen. Hoppas jag får reda på det i morgon. ska få mitt jobb schema.

Vattnadal
0

Jag åker från straxt mellan Söderhamn och Gävle till Småland en gång i månaden. Kan mycket väl ta med en GP på vägen. Vet inte var den ska, men jag föredrar att lämna E4:an från Uppsala ta 55:an till Norrköpng, sen tillbaka till E4:an. Åker sedan till Värnamo, innan jag svänger av till Alvesta.

Hjälper det?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Molle08
0

Zickan.. Hoppas att du får ta hem San…

Kramis från mig och alla djuren.

zickan
0

Ja får, får jag ju. Bara problem med transport.
Men kommer bli en lååångt rehablitering när hon väl kommer. Börja helt från grunden och se om det ens går med massor av tid och energi att få henne stabil, tam och go.

Rat_think är i sthlm på lördag.

Molle08
0

Okej.. så hon är i sthlm på lördag.. Trevligt.

Mymlan
0

Hur går det?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

dorkey
0

Jag har skickat två mail och han svarar inte.

Mymlan
0

Finns San överhuvudet taget kvar hos han?

Molle08
0

Troligen Mymlan..

sadetta
0

Hur går det med San………

dorkey
0

Jag blir galen! Han vägrar svara mig. Någon som vill ringa? (Är själv väldigt telefonrädd).

zickan
0

gillar inte heller telefoner så inte jag.

niffen
0

Gulzebra/Annelie kan ringa tycker jag  *retas*   Skrattande

zickan
0

haha

rat_think har erbjudit sig att åka dit och hämta råttan om vi skrapar ihop till bensinen.

Molle08
0

yeeah håller tummarna…

gulzebra
0

#58: Håhå, trodde du på den själv? ;P

#59: Vad blir totala bensinkostnaden?

gulzebra
0

SJ har snorbilliga biljetter i januari såg jag nu. Det kanske kan lösa problemet? :D

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=12070&a=91098&l=sv&l=sv

zickan
0

nope löser inte så mycket. hon är mitt ute i skogen. man ska kunna komma dit också.

gulzebra
0

Kanske finns nån i närheten inne på djurtransport som kan tänka sig att åka och hämta henne och lämna till tågstation? Så är det bara att åka och hämta henne.

Jag funderar på att ta en tripp till stockholm när tågbiljetterna ändå är så billiga. Skulle kunna åka upp och hämta henne innan och ta med till stockholm om det kan ske i januari och om hon kan tas till nån tågstation.

Ladyinred
0

det är väl det som är problemet, han tänker inte hjälpa till på nåt vis…

Ladyinred
0

kan gp,n vara såld? annonsen finns inte kvar.

gulzebra
0

Ja jag vet. Men tänkte på folk som kan agera transporthjälp, kanske finns det nån inne på djurtransport som är villig att åka till honom och hämta henne och lämna av henne på stationen.

Bim
0

Om jag skulle träffa den där jävla gubben så skullr jag slakta honom!!! Jag blir så less på sånt här! Finns san ens kvar hos honom?! Har nån ringt igen?! Hoppas att lilla san mår bra!

Mymlan
0

Jag tvivlar på hon är kvar dels för han ej ger svar, annonsen är borta för fanns hon kvar skulle väl han satt ut en ny, eller?

zickan
0

vem vet. jag ska försöka få tag i honom. om hon nu har ett nytt hem så vill givetvis jag veta vart det är. Ett måste nästan för att ha koll så det inte blir inavel samt veta var min tjej hamnar.

så synd att djurväörlden är fiull av idioter :-/

niffen
0

Fy fan vad dålig stil om han inte svarar på några mejl alls… Usch, blir så fruktansvärt arg, man vill ju åka upp och klappa till honom!
Jag är helt maktlös också, kan inte göra någonting…

zickan
0

ja det är surt. vill gärna veta vart hon är. vill ju även veta om hon är avlivad eller ej. det vore ju det bästa om hon var avlivad. Allt som hon fått genomlida.

Ladyinred
0

#72 Omplacerar inte du dina gp,s lite på grund av att san ev skulle kommit till dej?

dorkey
0

Blir lite förbannad nu när jag ser vad han svarat på några av mina frågor förut…

Namn: Thommy Nyström
Adress: Kvitsle 413
Telefonnummer: 0768046341
Mail: ymmoht1@hotmail.com

Är du beredd på att det kan ta tid för henne att lita på dig, och att det kan ta en hel del ork och tålamod för att komma någonstans?
Det förväntar jag mig.

Hur tänkte du gå tillväga för att få henne att lita på dig?
Ge henne mat så att hon ser att det är jag, låta henne vänja sig först med omgivningen och ett steg i taget.

Hur gammal blir en GP? Är du beredd på att ta hand om henne så länge vad som än händer?
7-8 år. Absolut har inte svikit ett enda djur i hela mitt liv.

Har du den ekonomi som krävs för att kunna ha en GP?
Jadå får hjälp av familjen när kassan torkar så det e inga problem

Vad för bur hade du tänkt ha henne i? (inkl ungefär storlek)
En bur som vi hade en chinchilla i förut. Ca: 1.4m hög 50cm bred 1.2m
lång på ett ungefär men det blir nog bara tillfälligt tills man har hittat något större.

Sen två mail jag fick skickat till mig bara någon dag efter de hämtat henne.

"Hej hej. Är lite brydd vad hennes favoritmat är och hur ofta om dagarna hon äter?? Hon har bara sovit hela natten sen igår, kl01:30 igår natt blev det tyst och sen har hon bara legat i en lådan (som jag har gjort till buren) hela dagen och sovit. Hon har haft tillgång till fodret som skickades med, vatten och jag har bjudit på frukt men hon verkar inte ha rört något. Hade hon svårt att vänja sig hos er, var det lika??"

"Tja.

Här är bilderna. Har en liten fråga. Ungefär hur tam blev hon hos dig??"

Herregud…

Ladyinred
0

Jag reagerar på några av sakerna han lovade dej, dels att det alltid finns pengar till vet osv och dels att han självklart har kvar henne hela livet. sånt kan man helt enkelt inte veta innan. man kan hoppas och göra sitt bästa, men mer än det går det inte att gå i god för.

FunkyShrimp
0

Därför bör man skriva kontrakt med köparen om att man ska få tillbaka djuret om det är så att de inte kan/vill ha det kvar. Samt ifall man misstänker djurmisshandel/misskötsel.
Har hört att egenskrivna kontrakt inte gäller i rätten, men har hört mig för med det där och det ska dom göra. Det är ju ändå ett bevis på vad man kommit överens om.

Det har jag som krav för att köpa kotte av mig iaf.

gulzebra
0

#76: Grejen med de kontrakten är att de inte gäller när djuret är sålt. Ett djur räknas som en vara, och när man väl är ägaren får man göra vad man vill med det (inom djurskyddslagarna och hela det förstås). Att kräva att få tillbaka djuret är således inget som håller i rätten om djuret sålts och kontraktet är inte värt ett jota.

dorkey
0

Någon som vet något… ?

Fy fan vad dåligt jag mår nu.

pzyhr
0

Hej! Det var jag som från början köpte San från uppfödaren. Det känns inte bra att det gått så dåligt för henne. Är det ingen som vet var hon är nu? Om hon ens lever?!

zickan
0

jag har inge telefon så jag kan inte ringa :-(..
personen som tog henne är svår att få tag på och när man väl fått tag på honom så skriver han en mening som inte hjälper speciellt mycket.

går det att få tag på han och hon kan komma närmare västerås så finns det ännu en plats här.

Muszimba
0

Som en sann djurvän så hoppas jag att hon fortfarande lever och snart får komma till någon av er som känner henne.

Gasoline
0

Hur har detta gått? det var ett tag sedan det skrevs något i denna tråd.

zickan
0

#82 ingen verkar ha fått tag på personen.

[Thiah]
0

Har det löst sig ännu?? :(

zickan
0

fortfarande ingen som fått tag i personen. Verkar som San iaf inte är kvar hos den ägaren. Var hon är vet ingen.

[Thiah]
0

hoppas han hade vett att avliva henne i alla fall… suck va trist att läsa sådant här. Speciellt som det fanns så många bra alternativ och hon bara försvunnit……

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.