Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 2540 ggr
HannaHallgren
0

Ovanligt djur .

Hej ! jag heter hanna och jag är den mest djur intresserade personen som jag har stött på ;) Men nu e det så här att jag skulle vilja ha något exotisk djur . Något ovanligt djur som är lätthanterad och som man kan hålla i handen och klappa . Som man till exempel man inte kan gör med fiskar .

xxo // Hanna Hallgren

sussa08
0

Kul att du hittade hit Hanna! :)

Hm, du bör läsa på väldigt noga om du vill skaffa dig ett djur, speciellt udda djur då det inte är så många som kan hjälpa dig om det skulle vara något… Kolla gärna runt på sidan och se vad folket här har för djur, du kanske hittar något intressant!

Lycka till! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Wassago
0

Det mesta går att klappa! Åtminstone en gång! Flört

HannaHallgren
0

okei tack :)

zickan
0

#2 Hahahahaha…. sjukt bra inlägg.

Jätte kul att få se nya ansikten här inne. Listan på mina tips är väldigt långt. Kanske kan göra det enklare med några frågot?

* Hur mycket tid orkar du lägga per dag och lusten på mängd sköttsel
* Vad finns det för plats åt en bur i hemmet  eller finns det någon bur redan på plats. isf mått?
* Någon form utav allergi hos personerna under samma tak?
* Är budgeten begränsad till i inköp av ev bur, djur. ligger på isf?
* Är månads budgeten begränsat för mat, bottenmaterial och ev sparning till veterinär konto/akut veterinär. Isf hur mycket?
* Vad är värmen  och situtationen i hemmet. Funkar ett känsligt djur eller bör det vara lite mer tålig för t.ex höga ljud, stress, drag, kyla, hög värme, fuktig/torr miljö osv.
* Ett djur som kan tas ut under sommaren i sele eller räcker som sällskap inne.
* Vad säger övriga familjen. Småbarn som kan peta in finger i buren. Lyhört/gnälliga grannar?
* Många djur kan man ändra dygns ryttm åt. Men vill man umgås med sitt djur mycket kan det vara bra att tänka på när just det djuret vill sova.
Eller sover minimalt som en annan. Vaken sent in på natten och sedan upp tidigt på morgonen.
* Hur mycket man tros vara hemma per dag?
* Hur många år tros man ha tid med ett djur, några ev förändringar på g i livs situationen. Om man kan tänka sig att köpa ett äldre djur eller om man hellst vill börja med en unge.

Lite som kanske hjälper oss att ge ett bra råd om passande djur. Sedan behöver du ju inte gilla våra förslag men det finns så sjukt mycket exotiskadjur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Wassago
0

Kuunde inte låta bli! Bra att du e seriös i vart fall zickan! Flört Å ta inte illa upp Hanna, var inte illa ment!!

zickan
0

Lite skämt får man tåla om det inte är illa menat. Kryddar bara upp till roligare forum.. hehe

Wassago
0

Så sant så! Glad

HannaHallgren
0

altså jag vill ju ha något djur typ som en hamster le nåt i den storleken ….. och inte för dyrt helst .:P och tid kan jag lägga mkt på djur :)och jag går i skola och så är med kompisar ibland men inte så länge :) ää jusste jag har en lillebror -.-' som e två snart men det är inga problem för jag kan har buren på en bänk så han inte kommer åt den lr så kan jag ju låsa dörren :) nej inga är alergiska i min familj .

zickan
0

Inom smådjur så finner du ju: Natalmöss, Pygmemöss, Zebramus, Degus, sork, flera olika ekorrar, tenrec, igelkott.. osv.
Finns så mycket.

Ladyinred
0

få utav dessa djur är särskilt billiga i inköp tyvär, just av den anledningen att de är ovanliga.

zickan
0

#1o nej precis.
Om du inte kan tänka dig kanske en vanlig degus eller liknande så är den vanligaste summan i endast djur köp på ca 2000:-/St
Ibland kan man hitta fynd men det är inte jätte vanligt.

Nu ligger även sj ute med billiga biljetter. Så nu kanske man skulle kunna hitta en uppfödare i utlandet där det både är billigare och dyrare beroende på djur.  Skaffa tillstånd på jordbruksverket att importera och sedan åka och hämta.

BlackWingedAngel
0

#9 Vill bara poängtera zickan, att hon skrev att hon pratade om att ha djuret i en bur på en bänk. Då går ju igelkott bort eftersom de springer fritt på golvet.

HannaHallgren
0

Aj va ont om man skulle råka trampa på den ……. :P

BlackWingedAngel
0

#13 Jo det skulle förmodligen gör fruktansvärt ont på den stackars igelkotten!

Jag förutsätter att det var det du menade, med tanke på att ett granbarrsvass tagg eller två i foten knappast kan räknas som värt att nämna om du trampar på en varelse som du åtminstone är 80-90 ggr så tung som! Annars behöver du verkligen prioritera om vad som är viktigt…

zickan
0

Ah förlåt. skum läste nog. Nej en igelkott ska ha 20kvm så det går ju bort.
En liten bur på en bänk funkar inte åt udda djur. Då är det zebra, tagg, pygme mus etc som du får tänka på. Eller reptil, speindel, insekt. De flesta udda päls djurr ska oftast minst ha 2kvm. Det är rejält stort. För mig att det är ca 2m långt 2m högt om man inte har ett bra djur på buren. Elelr tänker jag fel nu ni som är bra på matte? :-P

Ladyinred
0

de blir väl snarare en låda som e en meter lång, en meter djup och två meter hög… sen kan man ju lägga lådan ner om dt är marklevande djur.

zickan
0

hehe.. fråga inte mig. matte är min svagaste sida. avkyr det ;-)
vet att en del ska vara 2m iaf om inte nån av de andra ytorna är längre än vad den ska vara. typ?

Kanske borde skriva en artikel om det, hur man räknar.. haha

gulzebra
0

Nae, 2 kvm får man inte om man har 1*1 m i ytan och 2 m höjd. Med såna mått får man 1 kvm. Om det är kvadratmeter ni menar förstås, vilket jag antar iom att SJV inte brukar räkna i kubik :P

2 kvm=2*1 m yta, höjden har ingen betydelse utan ytan är densamma varesig höjden är 5 cm eller 5 m. När man räknar längd*djup*höjd så är man inne på kubikmeter istället.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Achatina
0

Om inga krav på päls finns (orkar inte läsa). Snäckor.
Billigt och lättskött, lever för evigt. Tar mindre plats än en hamster.

HannaHallgren
0

snäckor ?? är det kul ens ? :S

BlackWingedAngel
0

#18 Jo men Ladyinreds inlägg hade ju 2m på höjden och 1m på djupet istället. Då blir ju väggen 2kvm och för ett klättrande djur är det ju viktigare att få utrymme på höjden. Hon påpekade också att den lådan som hon beksrev skulle läggas ner för ett marklevande djur. På det sättet får ju alla djur ut det de behöver mest av de 2kvm som är minimum.

#19 Frågan gällde ju djur som kunde klappas och det är ju inte så givande med snäckor.

#20 Däremot, vad man tycker är kul, är ju en smaksak, från person till person. De som har snäckor som husdjur tycker förmodligen att det är givande, annars skaffar man ju inte det. Om man inte har det som foderuppfödning för då tjänar det ju ett annat syfte.

gulzebra
0

#21: Nej, 2 kvm är 2 kvm. När man räknar in höjden är man inne på kubik. Lägger man en sån bur är den 2 kvm, men när den står är den 1 kvm just för att man räknar bottenytan, även om väggen råkar vara 2 kvm.

Har man ett klättrande djur som enligt lag ska ha 2 kvm så duger inte 1*1 m i yta även om buren är 2 m hög, just för att det inte är 2 kvm. Tyvärr har ju jordbruksverket en tendens att räkna på bottenytan och nästan skita i höjden och det är deras regler som ska följas, men det finns ju självklart inget hinder för att ändå göra den högre. Högre bur blir inte större i kvadrat, men den blir större i kubik ;)

MEN - om hyllplan har minsta takhöjden fri över sig så får de också räknas in i ytan. På så sätt går det att göra en bur som har för liten yta laglig ändå, men det gäller att man kan räkna ut ytan korrekt och har så pass mycket fri takhöjd att det får räknas in i ytan.
För råttor tex (det är enda djuret jag har höjden i huvudet på :P) gäller minst 30 cm höjd på buren. Om jag har en råttbur med ett hyllplan där det är 25 cm mellanrum mellan det hyllplanet och burtaket så får jag inte räkna in hyllplanet i ytan. Är det däremot minst 30 cm precis som minsta burhöjden så får den räknas in i ytan.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

#20: Varför skulle man öht skaffa djur som inte i någon grad är kul? Förutom som #21 skrev om foder då förstås.

Har haft flera snäckarter själv och det är väldigt intressanta djur. Som fiskar, fast man kan hålla på med de också. De är rätt personliga, vissa är blyga, visa är mer framåt, vissa är rätt "gosiga", vissa ät matvrak, vissa är kräsna… Osv, precis som hos "vanliga" djur.
Men det gäller att vara intresserad, de blir lätt tråkiga annars.

zickan
0

Tyvärr så är det djuren du får fundera på om du ska exotiska eller lite med udda djur och ingen budget som tillåter inköp på ca 4000 för bur och djur. Sedan ca 2-1000 i månads kostnader. Udda djur kostar tyvärr en hel del just för att de är udda.
Varför inte sattsa på en chinhilla, råttor eller något sådant.

Migoff
0

#20 Tycker faktist du bör titta på lite vanligare djur. Gerbilder, hamstrar och möss passar in ungefär på vad du beskriver att du vill ha. Små, intresanta, billiga och oftast gosiga :) Det speciella måste ju inte vara bättre än det vanliga.

Ladyinred
0

jag tycker oxå att de exotiska gnagarna e lite roligare just för att de är lite ovanligare. och det jag suktar mest efter just nu är de olika ekorrarna. om man endå hade platsen och ekonomin till en så stor bur. ioför sig hade det ju gått om jag inte hade råttorna, men det är inget alternativ. har provat på ett liv utan råttor och det är inget roligt liv.

BlackWingedAngel
0

#22 Jag vet att om man räknar in djup, bredd OCH höjd så blir det kubik. Men när man räknar kvm räknar man ju yta. Det behöver ju inte inte alltid vara bottenyta. Man kan ju räkna ut ytan på en vägg också. Däremot är det möjligt Jordbruksverket bara räknar bottenyta och de kanske rentav har preciserat att man måste ha 2kvm bottenyta i buren, men det stod inte i inläggen i denna tråd, så jag diskuterade inte det utan enbart hur stort 2 kvm är.

Sedan kan jag ju personligen tycka att det är väldigt korkat om deras regler inte tar i beaktning huruvida djuren har behov av utrymmet på höjden eller i botten. Men ologiska regler är ju inget nytt när det gäller när det gäller svensk djurskötsel i och för sig.